LG Electronics går in i 2026 med en omfattande omorganisation av hela koncernen, vilket kan innebära en intressant utveckling för framtida TV-generationer. Allt börjar med att en ny VD – Lyu Jae-cheol, som tidigare var chef för LG:s vitvarudivision, tar över rodret den 1 december. Detta kan få stor inverkan på LG:s TV-strategi och inte minst webOS-plattformen i framtiden.
Enligt pressmeddelandet handlar förändringarna om att göra företaget mer flexibelt, AI-drivet och konkurrenskraftigt på dagens marknad – företaget har sett konkurrensen från bland annat Samsung, Hisense och TCL. TV- och IT-divisionerna kommer nu att slås samman till en enda ”Display Business” för snabbare produktutveckling, medan en ny AI-division kommer att ansvara för allt från bildbehandling till smartare användargränssnitt. WebOS TV-plattformen kommer också att få en egen affärsenhet, med målet att erbjuda mer frekventa uppdateringar och fler tjänster – men detta kan också potentiellt innebära mer reklam på startskärmen.

LG kommer också att fokusera mer på sin streamingtjänst – den kostnadsfria/reklambaserade LG Channels. Den kommer att få en ny design, en ny logotyp och en ”kraftigt förbättrad användarupplevelse” med AI-baserade rekommendationer. Plattformen har nu vuxit till över 4 000 TV-kanaler världen över och kommer nu att innehålla fler regionala anpassningar. LG vill uppenbarligen ha bättre kontroll över innehållet de visar – och tjäna mer pengar på reklam, precis som Samsung har gjort med Samsung TV+.
Både OLED-TV och Micro RGB
Allt detta tyder på att LG förbereder sig för en mer datadriven, tjänstebaserad framtid – men förhoppningsvis utan att bromsa utvecklingen inom det område de är mest kända för: OLED-TV. Företaget var, och är fortfarande, en av pionjärerna på OLED-marknaden, och vi förväntar oss att se fler spännande TV-nyheter och, inte minst, PC-skärmar på CES 2026.
LG har redan vunnit ett antal utmärkelser inför nästa års mässa, däribland flera ”Best of Innovation”-utmärkelser. En av dessa är den transparenta LG SIGNATURE OLED T, världens första helt trådlösa och transparenta OLED-TV. Men – låter det inte bekant? LG visade oss denna transparenta skärm på CES 2024, så det är lite konstigt att den nu tas upp igen.

Det andra innovationspriset går till en premium LCD-modell med Micro RGB-teknologi, vars modellnamn ännu inte är känt. Dessutom får bland annat livsstilsskärmen StanbyME 2 uppmärksamhet från CES-juryn.
Om nästa års toppmodeller – efterföljarna till de populära OELD G5 och C5 – kommer att heta C6 och G6, eller något helt annat, återstår att se! Under tiden finns flera av LG:s 2025-modeller nu på Black Week-erbjudande.



