TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Kia EV9 GT: Extremsport för hela familjen

EV9 GT är den nya toppmodellen av Kias elektriska flaggskepp och tar familjen från 0 till 100 på bara 4,6 sekunder.

Kia EV9 GT: Extremsport för hela familjen

Kia EV9 har redan säkrat en stark position bland stora elektriska premiumbilar och rekommenderades varmt av denna journalist, med fem solida stjärnor. Helt enkelt för att det var en helt fantastisk familje-SUV. Nu kommer GT-versionen, som tar köregenskaperna till en helt ny nivå.

Kia EV9 GT inside
(Foto: Kia)

Från lyx-SUV till prestandamonster

Med 508 hästkrafter och ett kraftfullt vridmoment på 740 Nm är EV9 GT den kraftfullaste SUV som Kia någonsin har tillverkat. Samtidigt behåller den en respektabel räckvidd på 510 kilometer (WLTP).

Läs också TEST: Kia EV9 Med sin hittills största och mest ambitiösa elbil utmanar Kia EV9 de etablerade premiummärkena i el-SUV-segmentet.

Accelerationen till 100 km/h tar mycket respektabla 4,6 sekunder, vilket gör den fem meter långa familjebilen jämförbar med många dedikerade sportbilar. Och den får de flesta andra stora SUV:ar att se ut som om de kör i sirap. Detta inkluderar dess kusin, Hyundai Ioniq 9 Performance. Inte illa för en fem meter lång familje-SUV med sex säten och gott om utrymme för bagage och hundbur.

Kia EV9 GT calipers
GT-utgåvan har gröna bromsok. (Foto: Kia)

Avslöjande gröna detaljer

Grönt är ett återkommande tema i EV9 GT. Bland annat har den något så speciellt som gröna bromsok. Designen har också uppgraderats med en distinkt GT-grill med speciella ljusmönster, och bilen står på specialdesignade 21-tumsfälgar med Michelin Pilot Sport-däck.

Inuti hittar vi djupa sportstolar med Alcantara mockaklädsel, präglade med GT-logotypen. Dessutom har bilen en sportigare GT-ratt med en neongrön mittmarkering på toppen.

Annons
Kia EV9 GT button
GT-knappen frigör extra kraft. (Foto: Kia)

Virtuell växelspak

En av de mer speciella nya funktionerna är knappen på ratten. Den är ljusgrön och märkt med ”GT”. När man trycker på denna knapp väcks bilens kraftreserver och samtidigt minskas bilens stödsystem.

EV9 GT är också utrustad med virtuell växelväljare. Systemet simulerar en åttaväxlad växellåda, där föraren kan ”växla” med hjälp av F1-paddlar på ratten. Detta kombineras med Active Sound Design, som simulerar motorljud under acceleration – allt för att ge en mer engagerande körupplevelse. Naturligtvis kan man tycka vad man vill om det, och lyckligtvis är ljudet valfritt.

Läs också Nyhet: Hyundai Ioniq 9: Nu kommer den enorma elektriska SUV:en Hyundai lanserar sin största elbil någonsin. Ioniq 9 har tre sätesrader och över 600 km räckvidd. Ioniq 9 lanseras i Sverige den 9 september och startpriset är 759 900 kronor.
Kia EV9 GT battery
(Illustrasjon: Kia)

Adaptiva köregenskaper

Det adaptiva chassit i EV9 GT ger minimal krängning, och fyrhjulsdriften säkerställer utmärkt väggrepp. Batteriet är jämnt fördelat över golvet, som det ska vara, vilket ger bilen utmärkt viktfördelning och balans. Dessutom är bilen utrustad med elektronisk e-LSD (Limited Slip Differential) som standard.

Elektroniskt styrda stötdämpare skannar tillsammans med Road Preview System vägbanan och justerar fjädringen i realtid för en optimal körupplevelse.

Laddningshastigheten är också imponerande, med möjlighet att ladda från 10 till 80 % på bara 24 minuter tack vare en 800-volts krets.

Kia EV9 GT 2
(Foto: Kia)

Bra valuta för pengarna?

Med ett rekommenderat pris på från 992 900 kronor är EV9 GT visserligen inte billig, men den kostar inte mycket mer än en fullt utrustad standardversion. Och den kommer definitivt att vara mycket roligare!

I Sverige har Kia just börjat sälja EV9 GT och man kan välja mellan sex eller sju säten, med två Relaxation-säten i den andra raden i sexsitsversionen.

Mer info: kia.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Den här kommer långt

Google uppgraderar Android Auto med Gemini

Elektriska Porsche Cayenne har 1 156 hk

Över 3 500 nya snabbladdare på väg

Porsche slopar laddkabeln

Tesla arbetar med CarPlay

Ford får grönt ljus för självkörning i hela Skandinavien

Kia utmanar VW ID. Buzz

Honda lanserar elmotorcykel i Europa

Elektrisk småbil från Renault

Google-navigering får livekamera

Lucid-ägare får snart ström från bilen