TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Klassiker

Enkelhet framför effekt

Med effektförstärkaren M-22 från 1976 skapade Pioneer ett minimalistiskt mästerverk som med sina blygsamma 30 watt per kanal var ett tecken på att äkta kvalitet mäts i renhet, snarare än råstyrka.

Av / 2025-08-03 - 12:03
Enkelhet framför effekt

1970-talet ses som en guldålder för Hi-Fi-industrin. Babyboomgenerationen hade vuxit upp, de hade pengar på fickan och en omättlig aptit på rockmusik. Och efter en säng, ihopsnickrad av spånskivor och ölbackar, var en Hi-Fi-anläggning den viktigaste investeringen till den första lägenheten.

De stora aktörerna var japanska elektronikjättar som Pioneer, Kenwood, Sony och Sansui. Och det viktigaste måttet var watt! På 1970-talet utspelade sig ett hårt effektkrig där tillverkarna kämpade om att leverera mest möjliga uteffekt för pengarna.

Läs också Guide: När hifi var en livsstil En gång i tiden var jakten på det optimala ljudet varje ung mans hobby. Numera föredrar de flesta att spisa musik som bakgrundsunderhållning. Den gamla goda tiden kommer aldrig tillbaka. Men nuet påminner ändå lite om den.

Men 1976 gick Pioneer mot strömmen med effektförstärkaren M-22. Trots sitt hårda och knivskarpa, minimalistiska yttre levererade Pioneer M-22 blygsamma 30 watt per kanal. Det var ett medvetet filosofiskt ställningstagande. En signal om att äkta kvalitet inte mäts i råstyrka, utan i renhet.

Vändningen berodde inte på bristande teknologiska muskler. Pioneer var själva en aktiv deltagare i wattkriget och hade 1974 satt en ny standard med sin SX-1010-receiver på 100 watt per kanal. Och det hör också till bilden att samma Pioneer satte effektmässig trumf med monsterreceivern SX-1980 på hela 270 watt per kanal. Men det är en annan historia…

Lanseringen av Pioneer M-22 1976 betraktades som ett djärvt drag. M-22 var kronjuvelen i den nya ”Series 20”, som man idag skulle ha betecknat som high end.

Med sina 30 watt verkade Pioneer M-22 på papperet som ett steg tillbaka. Men tvärtom var det en kraftdemonstration. M-22:s utmärkande drag var dess kompromisslösa, rena klass A-kretsdesign.

Läs också Guide: Hifi-skolan, del 7 – tekniken i förstärkaren I det sjunde avsnittet av Hifi-skolan lyfter vi på locket på förstärkaren och tar en titt på elektroniken.

Pioneer gjorde till och med en stor sak av att berätta att om M-22 hade byggts som en mer konventionell klass B-förstärkare, skulle uteffekten ha varit 2 x 150 watt – men med ”medelmåttig distorsion”.

Budskapet var tydligt: Vi kan lätt vinna det spel som alla andra spelar, men vi väljer att sträva efter ett högre mål. M-22 var inte avsedd för massmarknaden, utan för ”seriösa lyssnare” som värderade ren ljudåtergivning högre än rå kraft.

Form följer funktion

Pioneer M-22:s design är lika kompromisslös som dess ljud. Och när man väl har sett den glömmer man den inte. M-22 bröt radikalt med 1970-talets förstärkardesign med träkabinett och blanka aluminiumplåtar. Istället valde Pioneer en minimalistisk, industriell design där de ingenjörsmässiga principerna är omedelbart synliga.

Pioneer M-22 hade inget hölje i vanlig mening. Alla centrala komponenter var fullt synliga, och deras placering bestämdes enbart av vad som var bäst för kretsarna. Att den samtidigt såg så ovanlig ut är en annan sak…

Precis som Harman Kardon Citation 16 var effektförstärkaren uppbyggd som en dual-mono-konstruktion. Men Pioneer gick ännu mer skoningslöst tillväga. Två massiva, oberoende transformatorer i strömförsörjningen – en för varje kanal – säkerställde maximal kanalseparation och ett klippstabilt stereoperspektiv.

Läs också Klassiker: Inte bara stor och stark Harman Kardons Citation 16 hade en mission: Bevisa att transistorförstärkare kunde leverera både kraft och musikalitet på högsta nivå.

De enorma aluminiumkylplattorna dominerade det visuella intrycket. Det var inte bara dekoration, utan en funktionell nödvändighet, eftersom klass A-kretsen konstant avgav stora mängder värme, även när ingen musik spelades.

Förstärkaren var byggd som en stridsvagn och vägde hela 22 kg tack vare ett chassi i gjutet aluminium, de massiva transformatorerna och fyra solida laddkondensatorer på 33 000 uF styck.

Pioneer M 22 J
Anslutningarna sitter mitt på fronten. Det ger den kortaste signalvägen.

Och eftersom den bästa signalvägen alltid är den kortaste möjliga, placerades ingångsuttagen och högtalaranslutningarna centralt på förstärkarens framsida. Ljudkvaliteten gick före hänsyn till kabelförskräckelse.

Spelar som modern high-end

Pioneer M-22 tillverkades från 1976 till 1980. Men ljudet håller än idag. Årtionden efter lanseringen beskrivs den som musikalisk, varm och naturtrogen – i skarp kontrast till många andra 70-talsförstärkare som minns som hårda, kliniska eller kalla.

De övre tonerna beskrivs med ord som flytande och transparent i mellanregistret och diskanten, medan basen är stram och detaljerad. Den förmedlar musikens energi och rytm på ett levande och engagerande sätt. Det är alltså egenskaper som vi skulle finna i en bra förstärkare idag.

Det är också egenskaper som är vanliga för förstärkare byggda enligt klass A-principen, som kännetecknas av ultralåg distorsion och framför allt avsaknaden av så kallad crossover-distorsion, som uppstår när man växlar mellan transistorerna i utgångssteget. Den överdimensionerade strömförsörjningen, som är nödvändig för att leverera upp till 460 watt till den effektkrävande konstruktionen, ger som en bieffekt kraft till den kraftfulla dynamiken.

Klassisk – men dyr

Ljudmässigt håller Pioneer M-22 fortfarande ställningarna och kan ge många moderna förstärkare en hård match. Om den paras med tillräckligt effektiva högtalare. Men du måste ha tur för att hitta en – och du måste vara beredd att betala priset.

Pioneer M 22 E
Det är faktiskt möjligt att hitta en Pioneer M-22 i originalförpackning. Men var beredd att betala priset.

Inte bara kommer strömförbrukningen att märkas på elräkningen (men du får en del av pengarna tillbaka i form av ”gratis” rumsuppvärmning). Men som ett ikoniskt och eftertraktat samlarobjekt är begagnatpriset högt. Ett exemplar i gott skick kostar vanligtvis omkring 1 500-1 800 Euro. Det vill säga omkring 20 000 kronor. Ibland dyker det dock upp billigare exemplar.

När förstärkaren är hittad och frakt och tull är betald kommer det sannolikt att tillkomma en betydande kostnad för restaurering av den nästan 50 år gamla elektroniken. Även om Pioneer M-22 är solitt byggd kommer den intensiva värmen från klass A-konstruktionen att ha satt sina spår. De vanligaste problemen är uttorkade elektrolytkondensatorer och korroderade kontakter i skyddsreläerna.

Men eftersom allt är direkt tillgängligt i det öppna ”kabinettet” anses M-22 vara en av de enklaste vintageförstärkarna att serva, och servicemanualer är lättillgängliga.

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

Erbjudande - 1 månad 10:-

Prova LB+ i en månad för 10:-

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

LB+ Total år!

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader

10:- / första månaden
164:- / mån
154:- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till fler 7 800 produkttester!
  • Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
  • Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
  • L&B TechCast – en podd från L&B
  • Inaktiverade annonser
  • L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!

Var ska musiken komma ifrån?

Från platt-TV till fantastiskt ljud i TV-rummet

Helt personlig hifi