Mercedes-Benz G-klass, populärt kallad Geländewagen, har alltid varit en kultbil. Nu har den fått elektrisk drivlina, men behåller fortfarande sitt ikoniska, kantiga yttre och formidabla terrängegenskaper. Dessutom har den fått flera lyxiga uppgraderingar, bland annat ett förstklassigt Burmester-system med Dolby Atmos.

Burmester i den elektriska terrängkungen
Burmester-anläggningen i G 580 EQ består av 18 strategiskt placerade högtalare och har en sammanlagd effekt på 760 watt. Detta inkluderar högtalare monterade i taket speciellt för Dolby Atmos-ljudspår. Det som gör denna kombination särskilt intressant är att den elektriska drivlinjen skapar en betydligt tystare grund för en fantastisk musikåtergivning – ingen fossildriven V8-motor som mullrar och överröstar de finaste detaljerna. Vid högre hastigheter är det dock inte helt fritt från vägbuller i en Geländewagen.
Mercedes har inte glömt G-klassens tuffa natur. Särskilt intresserade kan njuta av ett konstgjort motorljud kallat ”G-ROAR” som är inspirerat av den traditionella V8-motorn. Det kan aktiveras efter önskemål, och intensiteten varierar beroende på vilket körprogram du väljer – diskret i ”Comfort” och mer dominerande i ”Sport”. Detta ger en rolig ljudkuliss som förmedlas genom Burmester-anläggningen.

När vi talar om festliga funktioner kan vi inte komma ifrån G-Turn. Det här är det häftigaste partytrick jag har upplevt: Här kan du vända bilen på en femöring genom att hjulen på varje sida roterar i motsatt riktning. Jag provade detta på en fotbollsplan och grävde ner mig i en stor krater – och spenderade nästa timme på att fylla igen hålet! G-Turn är standardutrustning i alla G 580-modeller, oavsett om du väljer Burmester-anläggningen eller inte. Men jag tror vi alla kan vara överens om att en sådan manöver förtjänar ett passande soundtrack genom ett premium ljudsystem.

Kvalitetsljud med stort K
När det gäller ljud i bilen är det stor skillnad på att spela högt och att spela bra. Och här ligger fokus på det senare.
Jag börjar med att lyssna på musik i standardstereo via Tidal. Även i vanligt stereoformat imponerar anläggningen med sin klarhet och precision. Basresponsen är tight och kontrollerad – inte överdriven, men absolut tillräcklig för att ge tyngd åt musiken. Mellanregistret är särskilt välklingande, med röster som framträder klart och naturligt.

Med Dolby Atmos-innehåll öppnar sig ljudbilden. Det Morten Lindberg-producerade albumet Tuvayhun med Nidarosdomens flickkör och TrondheimSolisterna i samstämmig harmoni får nästan tårarna att rinna. Den rumsliga ljudåtergivningen ger en helt ny dimension åt musiken, där kören placeras runt om i hela kupén med exakt placering av varje röst. Höjdkanaler i taket skapar en extra dimension som ger en genuin känsla av att sitta i en katedral.
Michael Kiwanukas Floating Parade är elektronisk musik men av det särskilt luftiga slaget. Och här kommer detaljrikedomen till sin rätt. Även om G 580 är en stor bil med mycket glasytor lyckas Burmester-anläggningen skapa ett sammanhängande och precis ljudbild. Den drömlika eteriska ljudbilden återges med ett hav av nyanser, och den separata baslinjen står stadigt under det hela.

Smart integration av funktionalitet
Anläggningen är utrustad med bra, men inte fantastiska, anpassningsmöjligheter. ”Personal Sound Profile” låter dig skräddarsy ljudbilden efter egna preferenser, men du kan endast justera bas, mellanregister och diskant. Ingen Equalizer med valfria frekvensområden utöver detta.
”VIP Seat”-funktionen kan optimera ljudet för specifika säten i bilen. Du kan också gruppera, så att till exempel båda framsätena prioriteras. Kontrollen sker via MBUX-systemet på den stora pekskärmen i mittkonsolen, där Burmester har fått en egen meny med inställningsmöjligheter.
G-ROAR-funktionen är elegant integrerad med ljudsystemet. Om det är en gimmick eller inte får du själv bedöma, men jag tycker faktiskt att körupplevelsen blev lite roligare med det syntetiska motorljudet aktiverat. Om du kör den elektriska G-klassen i tystnad förlorar du något av det emotionella bandet som motorljudet skapar. Å andra sidan, om musikupplevelsen står i fokus, är det ju bäst att ha det tyst.

Är det värt den extra kostnaden?
Så till den stora frågan: Är ljudsystemet värt att betala för?
I Sverige kan du få Burmester-anläggningen för 52 000 kronor, men det krävs att du väljer elektrisk taklucka i glas för 21 200 kronor och G-ROAR för 6 300 kronor. Själva Burmester-anläggningen står för 24 500 kronor av denna summa.
Detta gör det svårt att urskilja värdet av själva ljudsystemet. För kunderna i detta segment är kanske inte prisskillnaden mellan en G-klass för 1,8 miljoner och en fullt utrustad för runt 2 miljoner avgörande. Men objektivt sett är det en betydande kostnad för ett ljudsystem, som i verkligheten kanske är värt 20-30 000 kronor.

Burmester-systemet i G 580 erbjuder inte samma råa kraft som till exempel premiumsystemet i en Tesla eller Burmester-systemet i Porsche Taycan. Det Mercedes erbjuder är en mer raffinerad och balanserad ljudbild med fokus på upplösning och rumsförnimmelse. Detta passar väl in i G-klassens karaktär – som är en blandning av robust terrängbil och lyxig flerbruksbil.
När det gäller Dolby Atmos-funktionaliteten är en begränsning att MBUX-systemet för närvarande inte erbjuder integrerade filmtjänster. Detta innebär att Atmos-upplevelsen är begränsad till musik. I en marknad där konkurrenter som Tesla, Xpeng och NIO erbjuder integrerade videostreamingtjänster i sina infotainmentsystem är detta en möjlighet som Mercedes bör utforska snarast.

Slutsats
Burmester-systemet med Dolby Atmos i Mercedes G 580 EQ levererar en ljudupplevelse i toppklass. Den elektriska stillheten skapar en perfekt utgångspunkt för anläggningens precision och rymd. Atmos-högtalarna i taket ger musiken en extra dimension, medan G-ROAR-funktionen för vissa kan ersätta V8-brölet.
Den stora nackdelen är priset – anläggningen kommer endast som del av ett paket för 52 000 kronor. Men för G-klass-köpare som ändå vill ha taklucka och andra lyxelement, är ljudanläggningen en naturlig del av helheten. Om du värdesätter musikupplevelser på hög nivå, är detta utan tvekan en investering du inte kommer att ångra.
Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total år!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!



