The Hunger Games: Mockinjay – Part 1

Den stora Hunger Games-finalen närmar sig obönhörligen sitt slut när vi tar oss an den första filmen av det sista kapitlet. Mockingjay – Part 1 är full av kvaliteter, men blir ända bara en hyfsat godkänd färd mot vad som förhoppningsvis blir ett värdigt slut på sagan.
The Hunger Games: Mockinjay – Part 1

Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) kommer till District 13, upprorsmakarnas hemliga näste, där kampen mot Capitol och president Snow (Donald Sutherland) organiseras. Hon tycks ha vunnit och gett dödsstöten åt de årliga spelen som dominerade de två föregående filmerna.

Under president Coins (Julianne Moore) ledarskap måste Katniss bli den ledare som hon hittills vägrat vara, om hon ska ha några förhoppningar om att kunna rädda Peeta (Josh Hutcherson) och befolkningen i Panem från utrotning.

The Hunger Games: Mockingjay – Part 1 är det tredje filmen hittills i filmatiseringen av Suzanne Collins böcker som sålt i närmare 70 miljoner exemplar bara i USA. De två första filmerna, The Hunger Games (2012) och The Hunger Games: Catching Fire (2013), handlade mest om att etablera karaktärerna i världen samt beskriva dödsspelen som vår hjältinna, Katniss Everdeen, vinner. Första delen av det avslutande kapitlet går karaktärerna mer på djupet och bygger upp mot det avgörande slaget i den sista filmen som har premiär i slutet av 2015.

Som enskild film är Mockingjay – Part 1 bitvis lite för statisk och melodramatisk, när konflikterna ska spetsas till och alla känslor ska upp till ytan. Jennifer Lawrence har lyckligtvis alla de egenskaper som krävs för att bära upp många av de sega scenerna, men det kan ändå bli lite väl pompöst emellanåt. För övrigt finns det mycket kvaliteter i skådespeleriet och det är fascinerande att se Philip Seymour Hoffman levande på skärmen igen. Han avled när det bara återstod en vecka av inspelningen och filmen är naturligtvis tillägnad den gamle storheten.

För övrigt är detta en imponerande produktion som håller en mycket hög standard när det gäller den tekniska aspekten. Problemet är bara att filmen känns som en obligatorisk transportetapp till det förlösande klimax vi räknar med att få i Mockingjay – Part 2, och det räcker tyvärr inte riktigt. Som enskild film måste man kunna förvänta sig att den står på starkare ben och gör mer än bara bygger upp förväntningar på en bra avslutning. Hur som helst är detta definitivt tillräckligt bra för alla fans – och så får vi hoppas på en hejdundrande final. Fyra stjärnor.

The-Hunger-Games-Mockingjay-Part-1_2 The-Hunger-Games-Mockingjay-Part-1_10 The-Hunger-Games-Mockingjay-Part-1_9 The-Hunger-Games-Mockingjay-Part-1_8 The-Hunger-Games-Mockingjay-Part-1_7 The-Hunger-Games-Mockingjay-Part-1_6 The-Hunger-Games-Mockingjay-Part-1_5 The-Hunger-Games-Mockingjay-Part-1_4 The-Hunger-Games-Mockingjay-Part-1_3
<
>

Det finns säkert många som vill ha The Hunger Games: Mockingjay – Part 1 i filmsamlingen och då kan BD-versionen absolut rekommenderas! Den har en särskild disk med extramaterial på sammanlagt nästan tre timmar. Där finns många bakomfilmer, dokumentärer, musikvideor, borttagna scener och kommentatorsspår.

Bilden är nästan helt perfekt och ljudet (DTS 7.1) är precis lika starkt som man förväntar sig av en sådan storfilm.

• Release: 23 mars 2015
  • Regi: Francis Lawrence