Recension: The Diary of a Teenage Girl

Bel Powley och Alexander Skarsgård gör strålande insatser i Marielle Hellers debutfilm. The Diary of a Teenage Girl är lyckad på många sätt även om den kan kännas lite enkelspårig.

Publicerad 2016-05-01 - 04:00
The Diary of a Teenage Girl

Filmberättelsen är baserad på en roman av Phoebe Gloeckner och handlar om den femtonåriga konstnärssjälen Minnie (Bel Powley). Hon växer upp på 1970-talet i San Francisco med sin mor Charlotte (Kristen Wiig), som har ett relativt avslappnat förhållande till sin pojkvän Monroe (Alexander Skarsgård). Minnies liv förändras helt när hon själv inleder ett förhållande med Monroe, något hon dokumenterar dagligen i sin dagbok för att använda som självutveckling. Inlärningskurvan blir dock brant när allt blir på allvar och hela familjen sätts på prov.

The Diary of a Teenage Girl är amerikanskan Marielle Hellers första spelfilm och en ovanligt mogen och intressant film. Den unga och sexuellt sökande Minnie porträtteras på ett intelligent sätt ur ett spännande perspektiv och rollen gestaltas av den oerhört lovande brittiskan Bel Powley. Hennes samspel med Alexander Skarsgård är föredömligt och de två utgör kärnan av det lyckade resultatet.

The Diary of a Teenage Girl
The Diary of a Teenage Girl

För övrigt håller The Diary of a Teenage Girl mycket hög kvalitet rent produktionsmässigt och tidskänslan sitter som gjuten. Enda invändningen är att det kan bli i mesta laget ur Minnies perspektiv. Det saknas större insikt i karaktärerna och världen runtomkring, vilket ger en viss monoton prägel. Detta är förmodligen ett resultat av överföringen från roman till film, men lyckligtvis påverkar det inte helheten särskilt mycket. Fyra starka stjärnor.

The Diary of a Teenage Girl
The Diary of a Teenage Girl

Blu-ray-versionen är absolut tillfredsställande. Vi får en lagom dos extramaterial och ljudet och bilden håller hög standard.