annonse
annonse
annonse

Recension: Snömannen: En slapp och osammanhängande historia

Snømannen

Hollywood kommer till Norge med dunder och brak – men resultatet är mest en fjuttig kinapuff!

Hollywood kommer till Norge med dunder och brak – men resultatet är mest en fjuttig kinapuff!

Jo Nesbø är en av Nordens mest bästsäljande författare. Hans deckare om den försoffade polisen Harry Hole har översatts till fler än femtio (!) språk, och efter framgångarna med Huvudjägarna var det bara en tidsfråga innan Hollywood skulle knacka på dörren.

Scorsese vill vara med

Under 2011 ville självaste Martin Scorsese regissera Snömannen (den sjunde boken i Harry Hole-serien). Så småningom hoppade Scorsese av, men fortsatte som en av tolv producenter, och överlät regisserandet åt Tomas Alfredson (Mullvaden).

Vi säger det direkt: vi har inte läst boken, och inte någon av de andra i Harry Hole-serien heller, men om kvaliteten på den här filmen återspeglar böckerna så är vi inte ledsna för det.

Deckarklyschor som pärlor på ett snöre

Harry Hole är en av Oslo-polisen mest erfarna utredare och har alla de karakteristiska klichéerna som anti-hjältarna i krim-genren uppvisar. Han är, naturligtvis, gravt alkoholiserad (vilket hans chef vet väl om, men har överseende med) och arbetsnarkoman, har problem med att få långvariga förhållanden att fungera, bor i ett riktigt råtthål och jobbar på ett ibland okonventionellt sätt – alltså inte riktigt enligt regelverket. Så långt är allt gott och väl – det hör till premissen och beror nog främst på boken som filmen bygger på.

Från Bergen förflyttas polisen Katrine Bratt (Rebecca Ferguson, Mission: Impossible – Rogue Nation), som har med sig en trave olösta mordfall där den gemensamma nämnaren är kvinnor med barn. Det visar sig snart att Katrine döljer något för Harry. Samtidigt får Harry ett märkligt brev från någon som uppenbarligen håller ögonen på honom, undertecknat med en snögubbe. I bakgrunden jobbar den sliskige finansmannen Arve Støp (J.K. Simmons) med att Oslo ska få arrangera nästa skid-VM.

Bildskön norsk natur, men …

Snömannen bjuder på vacker natur från ett pittoreskt Norge och kan säkert bidra till ökad tillströmning av turister. Men handlingen vi får serverad är långsökt, föga trovärdig och ofattbart ospännande. Harry Hole jagar trots allt en bestialisk seriemördare, men dramaturgin är som hämtad ur EKG:et från en döende hjärtpatient.

Alfredson berättar själv i en intervju att de hade för ont om tid under inspelningen, så att det saknades 10–15 % av historien när de skulle sätta ihop filmen i klipprummet. Och det märks på filmen.

Själva polisarbetet är nästan som en parodi, de närmast snubblar över lösningar och svar. Något av det ”roligaste” är hur de kommer fram till när mördaren slår till: den gemensamma nämnaren är att det är när den första snön faller – som om inte det skulle vara en av hundra andra gemensamma nämnare. Bitarna bara faller på plats, utan att vi i publiken får vara med i processen. Ofta sitter vi bara och tänker: ”Varför då?”

Haltande tempo

Allt lunkar på med en osammanhängande handling, där mycket händer utan förklaring och/eller uppföljning. Det är fullt möjligt att boken är så omfattande att den skulle passa bättre som TV-serie, men nog borde det vara möjligt att göra ett bra filmmanus av bästsäljaren.

Rent tekniskt verkar det som om Snömannen utspelas på 1990-talet. Harry tappar hakan fullständigt över att läkaren kan fixa ett recept med en mobiltelefon (!) och Oslo-polisen har just investerat i en ny ”banbrytande” teknik: en förvuxen ultrabook/surfplatta som både kan lagra filer, vara online och spela in video!

Skådespelarna är överlag bra, men Val Kilmer är en vandrande katastrof. Hur i hela friden tänkte de? Michael Fassbender är däremot stabil som den trötte, hårt arbetande polisen som aldrig ger upp.

Fassbender, med filmer som Macbeth, 12 Years A Slave och The Light Between Oceans på sin CV, är en av dagens främsta karaktärsskådespelare. Trots ett slappt och platt manus ger han välbehövligt liv åt Harry Hole. Rebecca Ferguson ger ett övertygande intryck som hans sparringpartner, och Chloë Sevigny, som norsk redneck, är ett sant nöje att beskåda.

Medioker

I slutändan är vi mest förvånade över hur man med en så bra utgångspunkt, och så duktiga personer både framför och bakom kameran, har lyckats åstadkomma något så fullständigt mediokert. Snömannen påminner om en tretton-på-dussinet-deckare med liten budget och låga ambitioner. Även om skådespelarna och fotot ger plus i kanten.

Mycket av förklaringen är förmodligen dåliga förberedelser, plus 13 producenter som alla vill göra sin åsikt hörd. Vad publiken får se är en förvånansvärt tråkig dramaturgi och brist på spänningskurva.

Med tanke på resurserna, och människorna, bakom den här storsatsningen så är resultatet en stor besvikelse. Och argumentet att amerikanerna inte klarar av att förmedla nordiska kriminalhistorier på ett autentiskt sätt håller inte, det visade den alldeles förträffliga The Girl With the Dragon Tattoo med eftertryck. Nej, Snömannen förtjänar inte mer än 3 svaga, medelmåttiga stjärnor. Om det är en bra deckare du vill ha så titta hellre på en säsong med Bosch.

Bildkvaliteten är förvånansvärt platt, utan djup eller skärpa. Ljudet (DTS 7.1) är fylligt och detaljerat och kommer väldigt nära toppbetyg. Bonusmaterialet består bara av fem korta minidokumentärer om skådespelarna, landskapet, stunts och hur Nesbøs värld återskapas på film. Okej, men väldigt ytligt.

<
>

Betyg

Blu-ray Release: 26 februari 2018 Regi: Tomas Alfredson Med: Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, J.K. Simmons, Charlotte Gainsbourg, Jonas Karlsson, Jakob Oftebro, Chloë Sevigny, Val Kilmer Genre: Krim Land: USA År: 2017

Film

Extra

Ljud

Bild

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.
Flaggskeppet Galaxy S10 är här Vi har känt på Samsungs nya monstermobil som har alla finesser man kan tänka sig.
Recension
Pacific Rim 2 – Uprising
Skitfilm! Uppföljaren till ”jätterobotar slår ihjäl jättemonster” är en stor besvikelse.
test
Datacolor SpyderX Pro
Så får du korrekta färger

Fotografer måste kalibrera skärmen om färgerna ska bli rätt.

test
SteelSeries Stratus Duo
Gör datorn till en konsol

SteelSeries trådlösa spelkontroll är perfekt för springa-och-hoppa-spel på PC:n och mobilen.

test
Sonos Amp
Sonos dubblar

Äntligen en Sonos-förstärkare som är tillräckligt stark för att driva ordentliga högtalare med övertygelse. Naturligtvis med full multiroom-funktion.

Dyk med drönare Glöm flygande drönare, en undervattensdrönare är roligare!
Resekameror med superzoom Panasonic-kameror för fotografer på resande fot.
test
Nikon Z6
Fullträff med fullformat

Billigast är bäst i Nikons nya Z-serie med systemkameror.

High End Mässan 2019 Årets mässa bjöd på det mesta av det bästa inom ljud för kräsna öron.
2019 års Panasonic-TV får Dolby Vision och HDR10+ Det är bara den allra billigaste TV-modellen som inte får vara med när Panasonic rullar ut bättre HDR-format. Och Dolby Atmos.
grupptest
Seks 55-tums 4K med HDR-videokvalitet
En bra andra-TV

På jakt efter en billig extra-TV? Nu när butikerna tömmer sina lager på förra årets modeller kan du göra riktiga klipp!

Trådlös McIntosh-soundbar Här är en soundbar-högtalare som tror att den är en hel anläggning.
Sluten toppmodell och förstärkare från Focal Den fantastiska hörluren Utopia har fått ett slutet alternativ i form av Stellia. Och så släpper Focal hörlursförstärkaren Arche.
Recension
The Predator (2018)
Skugga från det förflutna Inte en remake, utan en misslyckad fortsättning och en trist hyllning till originalet från 1987.
Recension
The Truth Matters
Mörkläggningen om kriget i Irak Bush-administrationen ljög medvetet om orsakerna till andra Irak-kriget – och pressen lät bli att ställa dem till svars.
annonse
Recension
Peppermint
Fullständigt ointressant Blodtörstig Jennifer Garner i blodfattig actionklyscha.
Recension
BlacKkKlansman
En politisk ­knytnäve! Spike Lee levererar en av sina bästa filmer – om rashat förr och nu.
Släpp lös musiken Genom att jorda högtalarna har Audiovector lyckats förbättra ljudet.
16x-zoom från Olympus Kompakt 12–200 mm-objektiv.
test
Nokia 5.1 Plus
Billig Nokia ­överraskar en smula

På flera områden är Nokia 5.1 Plus bättre än man kan förvänta sig för pengarna. Fast ett par kompromisser kommer man inte undan.

test
Audeze Mobius
Utanför huvudet-upplevelse

Audezes lyx-headset bryter mot en av de grundläggande reglerna för hörlurar. Och låter bra!

Bättre skärmkalibrering Datacolor har förbättrad Spyder-kalibreringen.
Tre nya specialobjektiv från Leica Så här ser de alltså ut, de tre specialobjektiven som Leica lanserat till M-systemet.
Recension
Velvet Buzzsaw
Konstnärligt mord! En ganska så misslyckad genreblandning av ironisk satir och slasher-rysare.
grupptest
6 trådlösa hörlurar
Trådlöst ljud ­ på allvar

Hörlurar för dig som tar ljudkvaliteten seriöst men inte vill bli helt ruinerad på kuppen.

grupptest
5 pickuper i budgetklassen
Den viktigaste delen

En ny och bättre pickup är det enklaste och bästa sättet att få bättre ljud.

Utomhus- och inbyggda högtalare från Sonos Tillsammans med Sonance har de tagit fram serien, speciellt lämplig för nya Amp.
test
Denon CEOL N10
Bonsai-stereo

Denons dvärgstereo utmanar Sonos högtalare och soundbar på deras hemmabana.