: TRON: Legacy 3D

Blu-ray recension

Tron: Legacy 3D är den största 3D-filmen hittills som släppts, och det samtidigt som 2D-versionen. Och i det här fallet är 3D viktigt, för precis som den första Tron-filmen är detta framför allt en effektfilm!

Publicerad 2011-05-23 - 12:21
TRON: Legacy 3D

Även om detta är en uppföljare så kan man nästan betrakta den som en remake av originalet från 1982. När vi möter Flynns (Jeff Bridges) son Sam (Garrett Hedlund) är han passiv ägare till hela det enorma elektronikföretag som hans far byggt upp. Flynn har varit försvunnen de senaste 20 åren, och sonen lägger sig över huvud taget inte i vad den superkapitalistiska ledningen gör med företaget. Ända tills han får ett personsökarmeddelande(!) från sin far. I källaren under faderns gamla spelhall finns hans gamla kontor, och där zappas naturligtvis även Flynn in i maskinen. Spelet kan börja…
Detta är som sagt en uppföljare som följer originalet otroligt troget, både vad gäller handling och utseende, och det är verkligen något av dess charm. De visuella effekterna är givetvis mer spektakulära och imponerande, dessutom är själva historien mer sammanhängande och bättre komponerad, men det är alltjämt Flynns kamp mot maskinen som står i fokus. I Tron: Legacy finns också plats för lite filosofi, vilket den äldre Flynn ägnar sig åt, och på detta kvasifilosofiska plan fungerar filmen faktiskt förvånansvärt bra. Och det är fascinerande att se den äldre och den yngre versionen av Jeff Bridges i samma film – även om den yngre utgåvan ser lite plastig ut emellanåt.

Men i slutändan är det fortfarande effekterna det handlar om, och i 3D är de verkligen imponerande. Rent visuellt är det en njutning att se ”framtidsstaden” som för tankarna till Bladerunner och andra futuristiska filmer, en jämförelse som förstärks av en fullständigt bindgalen Martin Sheen i en strålande roll. Samspelet mellan det visuella och den tuffa musiken fungerar utmärkt och gör att vi sugs in i filmen. Och när allt toppas av en mängd referenser till den första filmen så sitter vi med ett leende på läpparna i hemmabion. Bridges & Co får 4 stjärnor!

Här går det inte att klaga på vare sig bilden eller ljudet (DTS-HD). Och vi imponeras av djupkänslan som 3D ger (observera att bara delar av filmen är i 3D!).

Bonusmaterialet innehåller bland annat en intressant bakomfilm, musikvideo samt en smygtitt på den kommande tecknade serien.

TRON: Legacy 3D