: The Fighter

Blu-ray recension

Hela sju oscarsnomineringar blev det för The Fighter. Det är en klar indikation på att filmen har gott om kvaliteter, även om det känns som om den saknar en rond eller två i ringen för att bli helt komplett.

Publicerad 2011-09-29 - 12:14
The Fighter

Filmen berättar den sanna historien om de två halvbröderna Dicky och Micky från Lowell, Massachussets, en stad som annars är mest berömd för sina sociala problem och för att Jack Keruac föddes där. Dicky (Christian Bale) är den äldste av de två och lever högt på att han en gång har knockat självaste Sugar Ray, men numera är han missbrukare som åker in och ut ur fängelse. Micky (Mark Wahlberg) är lillebrodern som måste kämpa för att leva upp till familjens förväntningar, och som måste distansera sig från både brodern och sin dominanta mor (Melissa Leo) för att lyckas med sin karriär.

The Fighter är regisserad av David O. Russel (Three Kings) som här visar att han har ett gott öga för miljöskildringar. Hans beskrivning av Lowell och människorna som bor där är en särdeles fin prestation, oavsett om den är sann eller inte. Filmen är en djupdykning i ”white trash” och Russel sparar inte på krutet när han visar hur det ser ut i bortglömda amerikanska småstäder. Skådespelarna gör ett fenomenalt jobb, i synnerhet Melissa Leo (som fick en Oscar för bästa kvinnliga biroll). Det manliga priset gick till Christian Bale som gör en makalös insats i sin tolkning av den energiska och crackrökande Dicky. Det är dock ett litet problem att han uppvisar tendenser till överspel, vilket gör hans karaktär smått parodisk emellanåt. The Fighters största problem är dock en aningen svag dramaturgi och avsaknaden av emotionell slagkraftighet. Man känner dessvärre inte särskilt mycket för den när eftertexterna rullar i rutan. Men filmen är ändå bra och har imponerande miljöskildringar och bitvis ypperligt skådespeleri. Fyra stjärnor.

BD-utgåvan är tyvärr en liten besvikelse. Bild och ljud är helt godkänt men det finns inget bonusmaterial, vilket är synd eftersom det hade varit intressant att få lite information om både Lowell och de två boxande bröderna.

The Fighter

• Regi: David O. Russell
  • Med: Mark Wahlberg, Christian Bale, Amy Adams, Melissa Leo, Jack McGee