: Oskuldens tid

Blu-ray recension

Vackra Eva Green kan mer än spela bondbrud, det bevisar hon med besked i den vackra och starka filmen Cracks.

Publicerad 2011-06-12 - 13:02
Oskuldens tid

Vi befinner oss på den engelska landsbygden under mellankrigstiden, på en internatskola för flickor som övergivits av sina föräldrar. På skolan är alla indelade i gäng med var sin ”kapten”, miljön präglas av strikta regler, en tydlig hackordning, intriger och vänskap. Simhopparlaget leds av den ståndaktige Di, som också är lärarinnan Miss G:s favoritelev. Tillvaron är ofta hård och full av hemlängtan, men en underlig ordning håller i gång vardagen, med avbrott från den strikta undervisningen tillsammans med den fascinerande Miss G.

Intrigerna och maktkampen tar fart på allvar när den sköna och världsvana Fiamma anländer till skolan – av spansk adel, till på köpet, och förvisad av sin familj på grund av ett förhållande med en bondtölp. Självständiga Fiamme blir snabbt Miss G:s nya ögonsten, och en nagel i ögat på Di …

Det är en osedvanligt vacker film som regissör Jordan Scott debuterar med. Den är full av vackra landskap och en erotiskt laddad ton, fantastiskt foto och skådespeleri av oscarsklass av Eva Green. Här målas det inte med bred pensel, sprickorna i Miss G:s fasad avslöjas gradvis med små antydningar, underdrifter och till och med små ryckningar i Greens ansikte. Maktkampen, ensamheten och hackordningen skildras på ett brutalt och äkta sätt: här får man rätta in sig i ledet eller gå under. Ett starkt och vackert drama, fem stjärnor!

Blu-ray-skivan har en väldigt bra bild som får fram alla starka och skarpa färger i det sköna brittiska landskapet. Ljudet är bra, fast inte i surround. Inget bonusmaterial.

Oskuldens tid

• Regi: Jordan Scott