TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Nyhet

IFA 2025: Vi har sett Sonys nya RGB-TV

Sony demonstrerar nästa generations RGB-teknologi för första gången i Europa på IFA 2025.

Av / 2025-09-04 - 22:35
IFA 2025: Vi har sett Sonys nya RGB-TV

Sony är kända för att leverera några av marknadens bästa TV-apparater när det gäller bildkvalitet, och den japanska tillverkaren tar gärna god tid på sig när det gäller att utveckla ny bildteknik. På IFA 2025 i Berlin visade de upp sin senaste skärmteknologi, RGB MiniLED, som de enligt uppgift har arbetat med under de senaste fyra åren. Skillnaden ligger i bakgrundsbelysningen, som nu använder färgade RGB-lysdioder (röd, grön, blå) istället för vit bakgrundsbelysning. Det är en teknik som vi har hört talas om tidigare, men den här gången lät Sony oss se den live!

Sony RGB MiniLED

Sony gör ingen hemlighet av att de har stort förtroende för RGB MiniLED som nästa generations skärmteknologi. Tillverkaren erbjuder både OLED/QD-OLED- och MiniLED LCD-TV-apparater i olika prisklasser, och nästa år kommer vi troligen att få se en ny RGB-baserad flaggskeppsmodell från Sony. Detta var prototypen som vi fick se under en sluten demonstration på IFA.

Sony tillät oss inte att ta bilder av demonstrationen, som bestod av en 85-tums RGB-prototyp tillsammans med Bravia 9 MiniLED-skärmen, plus två toppmoderna OLED/QD OLED-skärmar. Vi kan dock dela med oss av våra egna första intryck, som var ganska fascinerande.

För det första hade Sonys RGB MiniLED-prototypen, som väntat, en mycket imponerande färgintensitet över ett brett spektrum av färgnyanser. Det är fortfarande en 4K LCD-TV, men den kommer närmare OLED än vi någonsin sett tidigare. Med individuella lysdioder för rött, grönt och blått lyckades Sonys skärm lysa både starkare och klarare än konkurrerande skärmteknologier, samtidigt som den bibehöll mycket bra svärta.

Eftersom den använder färgbaserad bakgrundsbelysning istället för vit bakgrundsbelysning, var det också mindre halo-effekt runt ljusa objekt på mörk bakgrund än vad vi är vana att se. Detta var också tydligt när vi betraktade bilden från en vinkel, så betraktningsvinkeln ser också lovande ut.

Annons

Det fanns heller inget att klaga på när det gäller ljusstyrkan – den var helt i nivå med, eller överträffade, den mycket kraftfulla Bravia 9 i flera scener, samtidigt som den bibehöll en ännu mer neutral färgbalans.

En annan sak som fascinerade oss var hur behaglig bildkvaliteten var. Med en så bländande ljusstyrka kunde man förvänta sig att det skulle orsaka omedelbar ögontrötthet, men det var något med det breda färgspektrumet och färgvolymen som gjorde bilden överraskande att titta på, jämfört med andra flaggskeppsmodeller av OLED och LCD.

20250904_143056-scaled IFA-Berlin-20250903-00029-scaled IFA-Berlin-20250903-00028-scaled IFA-Berlin-20250903-00027-scaled
<
>
Sony RGB-panelprototyp (Foto: Sony)

Enligt Sony ligger hemligheten i den proprietära XR Backlight Master Drive-tekniken, som ger mycket precis kontroll över de enskilda lysdioderna. När skärmen till exempel behöver visa rött i ett specifikt område kan den helt enkelt stänga av de gröna och blå lysdioderna medan de röda förblir påslagna.

Så när kommer vi att se denna teknik förverkligas i en faktisk modell? Sony har ju pratat om den i nästan ett år!

Vi kommer troligen att få svaret på det nästa år, eftersom Sony har bekräftat för oss att de planerar att släppa en RGB-baserad flaggskepps-TV 2026 – men modellnamnet är fortfarande okänt. Kanske Bravia 9 II eller något liknande?

Sony kunde i detta skede inte heller bekräfta om den kommande toppmodellen också kommer att dra nytta av den nyligen lanserade Dolby Vision 2 HDR-standarden.

Vi följer utvecklingen med spänning. Samtidigt visar både Samsung och Hisense upp liknande RGB-baserade skärmar här på IFA, så det är tydligt att detta kommer att bli en trend på marknaden för high-end TV i framtiden.

Starka rötter i den professionella branschen

20250904 135639
(Foto: Audun Hage)

Sony har en stolt tradition av att leverera exakt bildkvalitet hela vägen från kameralinsen till TV-tittarens vardagsrum. Med starka rötter inom filmproduktion och professionell utrustning betonar de att deras TV-apparater ska bevara regissörens intentioner (director’s intent) utan att lägga till artificiella bildförbättringar.

20250904 143711
(Foto: Audun Hage)

Flera Hollywood-blockbusters och krävande produktioner som Top Gun: Maverick och den nya F1-filmen har filmats och redigerats med Sony-utrustning. De demonstrerade också detta koncept på IFA, med en virtuell produktionsstudio med professionella filmkameror som Sony Venice och HX310/3110 masteringmonitorer – precis bredvid den senaste Bravia 8 II OLED-TV:n som vi nyligen testade.

(f. 1981): Journalist. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Han ansvarar för Ljud & Bilds TV-tester.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hur kommer nästa års OLED-TV-apparater från LG att se ut?

TV-försäljningen exploderar i Norge

Black Week TV 2025: 6 tips för ett smart köp

Se upp, Dolby!

Ljud & Bild utser Årets bästa produkter 2025–2026

Bättre bildkvalitet på Disney+

Nu kan du köpa Loewes största TV någonsin – men det kostar

Se upp! Här kommer TCL:s nya gigantiska TV in till test

Storskärmssläpp från Samsung

TCL presenterar 2026 TV-apparater: Första RGB MiniLED och 10 000 nits ljusstyrka

Vi har sett Dolby Vision 2 i aktion – är det värt att vänta på?

Här är Hisense 116UX