N5005 är AKG:s version av highend i öronproppsformat. Priset är satt till ett snyggt och jämnt belopp: 1 000 dollar!
Det som verkligen gör intryck är renheten som AKG N5005 tar sig an uppgiften med. Allting släpps igenom obehindrat på ett sätt som jag inte att insåg att jag saknat förut! Det klär framför allt sångröster. I kören i introt till ”Right Hand Man” ur Hamilton kan man med lätthet urskilja de olika sångrösterna. Och varje rösts särprägel framträder tydligt och artikulerat – utan att det förstör möjligheten att njuta av klangen från hi-haten.
Avsaknaden av förvrängning innebär också att andra led i kedjan avslöjas skoningslöst. Som skillnaden mellan CD-kvalitets-streaming från Tidal och samma låtar i 192 kbit/s- komprimerade versioner från Spotify.
Den extrema friheten från färgning och förvrängning är något man associerar med professionell monitorlyssning. Och AKG N5005 har monitor-kvaliteter, även om jag har svårt att föreställa mig en professionell situation där man skulle vilja kontrollyssna med öronproppar.
Men lyckligtvis är det inte allt. Gång på gång under testet var jag tvungen att konstatera att jag helt hade glömt bort att testa – och i stället ”bara” satt och lyssnade på musiken. För när det är så nära till begivenheterna är det lätt att tappa tråden. Och det inte dåligt! Att man dessutom kan ta med sig tråden och tappa den överallt, är en fördel som AKG N5005 har jämfört med större hörlurar.
Slutsats
AKG N5005 är ingen dussinvara och det är bara ett fåtal som kommer att kunna skruva in de här kostsamma propparna i hörselgångarna. Men för de som gör det väntar en upplevelse som matchar det hårresande priset. Det kan tyckas absurt att lägga så mycket på något så litet, när man kan få jättestora over-ear-modeller för samma pengar. Men tack vare storleken kan de här ge highend-ljud överallt. Möjligheten att fintrimma ljudet med filter och i synnerhet Bluetooth-adaptern som är ”gratis” gör detta till ett ännu bättre köp. (JAH)