Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Annonsinnehåll: Dyk ner i Ljud & Bilds testarkiv

Här testas tio prylar i veckan – och inte en enda testad produkt glöms bort

Skrivet av - Publicerad 2020-07-01 - 09:19
Dyk ner i Ljud & Bilds testarkiv

Dyk ner i Ljud & Bilds testarkiv – för prenumeranter

Ljud & Bild är Nordens största testmedium för konsumentelektronik. Här testas och recenseras uppemot 500 produkter varje år, och prenumeranter har alltid tillgång till hela testarkivet. Det betyder att man när som helst kan söka efter fler än 5 000 produkter i testdatabasen och se hur de klarade sig – innan man plockar fram plånboken och ger någon av dem ett nytt hem. 

Ska man köpa ett par stativhögtalare för 2 500 kronor eller lägga 500 till och välja en annan modell? Det här är en fråga som man får 350 olika svar på om man ställer på nätet. För det beror naturligtvis helt på om man lägger störst vikt vid ljudkvalitet (och dessutom på den personliga smaken), design, storlek, pris eller något helt annat. Det beror också mycket på vem man frågar. Och då är det ju bra att man kan söka efter svaret på ljudochbild.se. Ljud & Bild är Skandinaviens största medium när det gäller tester, recensioner och bedömningar av konsumentelektronik. Och hur man ska göra med högtalardilemmat i exemplet ovan ska vi återkomma till.

Mellan 475 och 500 produkter synas i sömmarna och får testarnas hårda men rättvisa dom på webbplatsen – varje år. Det delas ut stjärnor och utmärkelser och det rekommenderas och utfärdas varningar. Och som vi alla vet glömmer internet aldrig – testresultat ända från lanseringen av ljudochbild.se 2012 kan fortfarande sökas fram på sidan om man har ett abonnemang.

5 000 för en gammal Canon?

Så om du får ett erbjudande om en köpa en begagnad Canon EOS 650D för 5 000 kronor så kan du söka i arkivet och se att kameran kostade 8 000 kronor 2010, vilket antagligen var lika mycket pengar då som nu. Men också att ”för den stora målgruppen glada amatörer är detta ett tryggt och bra alternativ”. Alltså en riktigt bra kamera som hade ett lagom högt pris. Men 3 000 kronor är kanske ett rimligare pris för en begagnad. 

Det var Ljud & Bilds chefredaktör Lasse Svendsen som i september 2012 beskrev Canon EOS 650D med de orden och som sammanfattade så här: ”Med 650D får nybörjare och erfarna ett välgjort fotoredskap som inte tar långt tid att lära sig behärska och som levererar varorna varenda gång. Det enda som behövs är ännu bättre optik, som bättre passar kamerahusets höga prestanda, och autofokus av samma klass som de allra bästa.”

Råd, information och underhållning

– Ett bra test [i Ljud & Bild] måste först och främst vara informativt och vägledande. Läsaren måste känna att han eller hon lär sig något. På samma gång ska man kunna få goda råd, till exempel en köprekommendation – eller en köp inte-rekommendation. Med exklusiva produkter ska testet kunna förmedla den passion som tillverkaren har lagt ner. Journalistens uppfattning måste också märkas. Kort sagt ska läsaren få goda råd, blir informerad och samtidigt bli underhållen, säger Lasse Svendsen.

Recensioner märks i HiFi Klubben

Niels Moesgaard är butikschef på HiFi Klubben i Frederiksberg. Där märker de direkt vilken skillnad en recension eller ett test gör:

– Vi märker tydligt om testet var bra eller dåligt. Nyligen hade vi en förstärkare 30 000-35 000 kronorsklassen som vi inte har sålt så mycket av tidigare, och i den prisklassen säljer man inte så många. Men sedan kom det en helt fantastisk recension, då tiodubblade vi försäljningen. Folk som köper produkter i den prisklassen undersöker marknaden noggrant.  Det är inte säljaren som säger att kunden ska köpa en viss förstärkare. Det är kunden som kommer och säger ”Jag vill ha den förstärkaren”, säger Niels Moesgaard.

”De är för dyra”

På HiFi Klubben märker de också tydligt när en produkt har fått en dålig recension – oavsett om man tycker att det rimligt eller inte:

– Vi hade nyligen ett par hörlurar som testades och beskrevs som för dyra. Då är det ingen alls som frågar efter dem längre. Trots att de var många som frågade efter dem innan de lanserades. Det fanns en hype och kunderna frågade: ”När kommer de där hörlurara?” Men efter testet kom så har intresset dött ut fullständigt.

– Det mesta av det du hittar på HiFi Klubben, Elgiganten och i andra elektronikbutiker är ju saker som vi har testat. Jag tror att vår storlek betyder att de flesta i Skandinavien bara googlar på Ljud & Bild och sedan namnet på produkten de vill veta mer om, säger chefredaktör Lasse Svendsen.

5 844 tester och recensioner i arkivet

I skrivande stund finns det 5 844 olika produkter som testats och recenserats på ljudochbild.se. Gemensamt för dem alla är att de antingen har eller kan kopplas till en skärm, högtalare eller mikrofon. I morgon finns det ännu fler. Som prenumerant på Ljud & Bild har man tillgång till hela testdatabasen, artikelarkivet och nyhetsbrevet. Om du inte redan är prenumerant så kan du bli det här.

Och när det gäller de där stativhögtalarna vi undrade över: Lägg till 500 kronor extra och få ”en charmig liten högtalare som inte gör mycket väsen av sig, men som gör att man blir sugen på att lyssna på musik. Återgivningen inte för detaljerad, men sammanhållningen är fin. Och eftersom priset är betydligt lägre än de dyraste deltagarna i testet, förtjänar den de varmaste rekommendationerna”, som John Alex Hvidlykke skriver i sitt test på ljudochbild.se. 

Redaktion
Ljud & Bilds och L&B Homes journalister väljer och utför noggranna tester på ca. 475-500 produkter varje år. Vi testar de flesta saker som går på el – vare sig det är TV-apparater, mobiltelefoner, högtalare, bärbart ljud, hi-fi, kameror, hemmabio, ultrabooks, smartklockor, surfplattor etc.

Duell: Lågpris på OLED-TV

Hisense ULED: En OLED-killer?

Läcker och balanserad bild

Ljud & Bild
Rulla till toppen