Medan försäljningssiffrorna för det nya Battlefield 6 skjuter i höjden har en finsk tillverkare av specialutrustning för militär och polis fått en stor överraskning. Deras produkter har blivit en del av spelets vapenarsenal – utan att de ens visste om det.
Det nyligen lanserade skjutspelet Battlefield 6 går bra. Riktigt bra, faktiskt. Enligt spelmediet Gaming Bolt har spelet sålt sju miljoner exemplar på bara tre dagar, vilket gör det till den största lanseringen i seriens historia.
Medan spelare över hela världen har kastat sig in i över 172 miljoner virtuella eldstrider, finns det ett litet men högt specialiserat företag i Finland som har följt utvecklingen från sidlinjen med viss förvåning.
Specialutrustning för prickskyttar
Företaget heter Silent Steel och är en finsk tillverkare av högteknologiska vapenkomponenter och tillbehör, inklusive ljuddämpare, som normalt levereras till polis och militär. Det kom därför som en överraskning när fans (!) började påpeka för dem att deras välkända utrustning dök upp i Battlefield 6.
Bland den utrustning som har hittat sin väg in i det digitala vapenskåpet finns ljuddämparen Silent Steel Compact Streamer, en QD Muzzle Brake och en QD 5-Prong Flash Hider. Med andra ord, hårdvara för personer vars specialitet är att döda människor diskret. Spelutvecklaren EA/DICE var tydligen så imponerad av den finska designen att de inkluderade den i spelet, men utan att kontakta företaget.
”Vi blev fullständigt överrumplade”, säger Harri Sjögren, vd för Silent Steel. Och även om företaget tillverkar utrustning för människor som föredrar att arbeta i hemlighet, är de stolta över den oväntade uppmärksamheten.
”Det är sällsynt att en finsk tillverkare som vi uppmärksammas på den här nivån, och det är fantastiskt att våra produkter valdes till ett så stort globalt spel. Det är både oväntat och en stor komplimang.”
För ett nischföretag som Silent Steel, där över 90 procent av produktionen exporteras, kan denna ofrivilliga produktplacering visa sig vara en guldgruva. Med miljontals spelare som monterar sina virtuella ljuddämpare varje dag är synligheten potentiellt enorm. Om det är bra eller dåligt att utrustning för prickskyttar marknadsförs på detta sätt beror förmodligen på vem som ser det…
”Våra produkter är kända för sin precisionsteknik och distinkta design, men vi hade aldrig kunnat föreställa oss att de skulle dyka upp i ett videospel”, säger Sjögren. ”Det är sådana här ögonblick som kan öppna dörrar, från nya distributörer till nya marknader.”






