TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Dacia Hipster Concept: Tre meter med plats för fyra

Dacia vill visa att elbilar inte behöver vara stora och tunga. Hipster Concept är tre meter lång och har plats för fyra personer.

Dacia Hipster Concept: Tre meter med plats för fyra

På en marknad där kampen står om att tillverka den rymligaste elbilen med längst räckvidd går Dacia sin egen väg med nya Hipster Concept. Den är bara tre meter lång, vilket är en och en halv meter kortare än en typisk familjebil. Den väger långt under ett ton, men lovar plats för fyra personer plus bagage.

Hipster Concept 053 scaled 1
(Foto: Dacia)

Den kantiga lådan på hjul har inget överhäng varken fram eller bak. Strålkastarna är smala och horisontella, och bak finns en tvådelad baklucka som öppnas över hela bilens bredd. Den påminner mest om något byggt av LEGO-klossar.

Läs också Nyhet: Hyundai Ioniq 3: Den kompakta elbilen närmar sig Hyundais kompakta elbil, Ioniq 3, placerar sig strax ovanför Inster, med lång räckvidd och avancerad programvara. Och nu har den troligen fångats på bild under testning.

Din smartphone är nyckeln

Den enkla filosofin fortsätter i interiören. Framsätena är egentligen en sammanhängande bänk, och istället för ett infotainmentsystem finns bara en hållare för din smartphone. Mobilen fungerar som nyckel, navigations- och multimediasystem via en bärbar Bluetooth-högtalare.

Dörrhandtagen har ersatts med remmar som du kan dra i, precis som ett säkerhetsbälte. Och sidorutorna skjuts manuellt istället för med elektriska fönsterhissar. Allt i ekonomins namn.

Med en höjd på 1,52 meter och en bredd på 1,55 meter är bilen kompakt, men utrymmet sägs vara bra. Detta tack vare en brant vindruta, vertikala sidorutor och bra takhöjd. Ovanför framsätena finns ett glastak som släpper in extra ljus.

Annons
Dacia Hipster-Concept-025
Inget infotainmentsystem; du använder bara mobilen. (Foto: Dacia)

70 till 500 liter bagageutrymme

Baksätena kan fällas ned, vilket ökar bagageutrymmet från 70 till 500 liter. Den tvådelade bakluckan gör det enkelt att lasta i och ur.

Räckvidden är avsedd för korta dagliga resor. Vad detta faktiskt innebär nämns inte specifikt i pressmeddelandet, men Dacia påpekar att den genomsnittliga franska bilisten kör mindre än 40 kilometer per dag och att två laddningar per vecka bör räcka för de flesta. Enligt vår uppfattning innebär detta en räckvidd på mindre än 150 kilometer på en laddning.

Bilen finns i en enda karossfärg och endast tre delar är lackerade. Resten är plast. Detta håller både kostnaderna och vikten nere.

Läs också Nyhet: ID. EVERY1: Volkswagens billigaste elbil kommer 2027 Volkswagen vill ta sig an massmarknaden med den nya konceptbilen ID. EVERY1. Den färdiga elbilen kommer förmodligen att heta ID.1, och förväntas finnas på vägarna 2027, med en mycket trevlig prislapp.
Dacia Hipster-Concept-040
Enkel åtkomst till bagageutrymmet, som har en kapacitet på 500 liter med baksätena nedfällda. (Foto: Dacia)

Kan komma 2027

Hipster är för närvarande bara ett koncept, men inofficiella källor antyder att bilen kan gå i produktion redan 2027. Och då till ett pris på cirka 15 000 Euro. Omräknat till svenska kronor blir det cirka 180 000 kronor inklusive en måttlig viktavgift på cirka 4 000 kronor (vi antar att vikten blir cirka 800 kg).

Dacia är kända för att tillverka enkla bilar till överkomliga priser, och med Hipster Concept tar de denna formel ett steg längre. Om konceptet kommer att gå i produktion i den form vi ser nu återstår att se.

Dacia Hipster Concept2
(Foto: Dacia)

Dacia Hipster Concept: Pris och tillgänglighet

Dacia Hipster Concept kan komma att gå i produktion 2027, med ett förväntat pris på cirka 15 000 euro (cirka 180 000 kronor i Sverige).

Mer information: dacia.se

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Den här kommer långt

Google uppgraderar Android Auto med Gemini

Elektriska Porsche Cayenne har 1 156 hk

Över 3 500 nya snabbladdare på väg

Porsche slopar laddkabeln

Tesla arbetar med CarPlay

Ford får grönt ljus för självkörning i hela Skandinavien

Kia utmanar VW ID. Buzz

Honda lanserar elmotorcykel i Europa

Elektrisk småbil från Renault

Google-navigering får livekamera

Lucid-ägare får snart ström från bilen