TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Mitsubishi Eclipse Cross: Lång räckvidd och massor av teknik

Mitsubishis första helelektriska SUV heter Eclipse Cross och lovar över 600 km räckvidd, ett avancerat glastak och Google inbyggt.

Mitsubishi Eclipse Cross: Lång räckvidd och massor av teknik

Nya Mitsubishi Eclipse Cross är designad för europeiska vägar och kommer att eliminera räckviddsångest med ett kraftfullt 87 kWh-batteri som ger en angiven räckvidd på över 600 km (WLTP). Vi säger angiven eftersom siffran endast är preliminär tills typgodkännandet är klart. Om du inte behöver denna räckvidd kan en mer prisvärd mellanklassvariant vara lockande. Vi vet ännu ingenting om denna, förutom att den kommer att lanseras 2026.

Mitsubishi Eclipse Cross_030
(Foto: Mitsubishi)

Långdistansmodellen har däremot en effekt på 160 kW (218 hk) och ett vridmoment på 300 Nm, vilket ger den en respektabel accelerationstid på 0-100 km/h på 8,4 sekunder. Det är ungefär samma prestanda som en Outlander hybrid, och även om det kan verka långsamt i en värld där andra konkurrerar med både 5- och 4-sekunders 0-100-sprintar, är sanningen att detta är allt en förnuftig familj behöver.

Mitsubishi Eclipse Cross_004
(Foto: Mitsubishi)

Snabbladdning och smart batterihantering

Snabbladdning är möjlig upp till 170 kW, vilket inte är revolutionerande på något sätt, men bör göra det möjligt att ladda från 10 till 80 procent på drygt en halvtimme. Bilen håller batteriet vid rätt temperatur så att det kan bibehålla maximal hastighet under större delen av laddningsprocessen. Bilen har både en värmepump och en PTC-värmare för effektiv klimatkontroll utan att räckvidden minskas i onödan.

Mitsubishi Eclipse Cross_029
Glastakets transparens är justerbar. (Foto: Mitsubishi)

Högteknologisk och exklusiv interiör

Inuti finns två 12,3-tums skärmar: en för instrumentpanelen och en för infotainment. Det stora elektrokromatiska glastaket kan ändra sin transparens med ett knapptryck, och om du är en av dem som gillar stämningsbelysning erbjuder Eclipse Cross totalt 48 olika färger.

Läs också TEST: Nissan Ariya 63 kWh Evolve Nu när Ariya äntligen finns på marknaden kan Nissan mycket väl pensionera Leaf för gott. Det här är det mest förnuftiga bilen för många.

Infotainmentsystemet har inbyggt Google-operativsystem, som även inkluderar Google Maps för navigering, Google Play för nedladdning av appar och Google Assistant för röststyrning. Trådlöst Apple CarPlay och Android Auto ingår också, liksom trådlös mobil laddning upp till 15 W. Audioentusiaster bör notera Harman & Kardon Premium-ljudsystemet med 10 högtalare och 410 W total effekt.

Annons
Mitsubishi Eclipse Cross_027
(Foto: Mitsubishi)

Avancerad förarassistans

Bilen har upp till 20 avancerade förarassistanssystem som använder 12 ultraljudssensorer, fyra kameror och frontradar. Systemet Highway & Traffic Jam Companion gör både långa körningar på motorvägar och körning i trafikstockningar mindre krävande genom att hålla bilen i sin fil och automatiskt justera hastigheten.

Läs också TEST: Renault Megane E-Tech Megane E-Tech är Renaults viktigaste bil på många år. Och på de flesta sätt är den en mycket trevlig bekantskap.

Marknadens bästa garanti?

Mitsubishi går längre än de flesta av sina konkurrenter när det gäller garantier. Nya Eclipse Cross har 8 års/160 000 km täckning (5 års fabriksgaranti plus 3 års förlängd garanti), 12 års rostgaranti och 8 års vägassistans. Detta bör ge nya bilägare sinnesro.

Läs också TEST: Toyota bZ4X AWD Toyotas första renodlade elbil är säker, den tar dig dit du ska och den ligger bra på vägen. Men det du minns mest är alla knappar.
Mitsubishi Eclipse Cross_007
(Foto: Mitsubishi)

Om pris och tillgänglighet

Produktionen kommer att starta under fjärde kvartalet 2025 vid fabriken i Douai, Frankrike, och blir en del av Mitsubishis uppgraderade modellutbud för Europa. Vi känner ännu inte till priserna, Men räkna med att den kommer att konkurrera direkt med sina släktingar, Nissan Ariya (från cirka 600 000 kronor för 87 kW och fyrhjulsdrift) och Renault Scenic E-Tech Electric (från 550 000 kronor för 87 kW och framhjulsdrift).

Mer info: mitsubishi-motors.se

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Den här kommer långt

Google uppgraderar Android Auto med Gemini

Elektriska Porsche Cayenne har 1 156 hk

Över 3 500 nya snabbladdare på väg

Porsche slopar laddkabeln

Tesla arbetar med CarPlay

Ford får grönt ljus för självkörning i hela Skandinavien

Kia utmanar VW ID. Buzz

Honda lanserar elmotorcykel i Europa

Elektrisk småbil från Renault

Google-navigering får livekamera

Lucid-ägare får snart ström från bilen