Mer än sex månader efter att Tesla presenterade sin nya Model Y Long Range är det äntligen dags att ge Performance-versionen samma översyn. Den nya Model Y Performance är en betydligt uppgraderad version av en av marknadens mest kraftfulla familjebilar. Vi pratar om mer muskler under huven, bättre räckvidd och ett uppdaterat utseende – inklusive nya LED-lampor.

Snabbare än någonsin
Accelerationen är nu två tiondelar av en sekund snabbare och klockar in på 3,5 sekunder från 0-100 km/h. Toppfarten är däremot densamma som tidigare: 250 km/h. Detta trots att motoreffekten verkar ha minskat till 460 hk från föregångarens 534 hk.
Det faktum att Tesla har lyckats öka accelerationen med mindre hästkrafter utan att kompromissa med toppfarten tyder på en mer effektiv drivlina och bättre kraftöverföring. Och det utan att kompromissa med räckvidden. Tack vare mer energitäta batterier sägs den nya modellen kunna köra 580 kilometer på en laddning (WLTP) – en betydande förbättring jämfört med föregående generations 514 kilometer.

Sportigare utseende
Performance-utgåvan skiljer sig i utseende från standardutgåvan med specialdesignade stötfångare både fram och bak, samt en spoiler i kolfiber som ger ökad stabilitet vid höga hastigheter. Den har linjeformade LED-strålkastare, medan föregångarna hade rundare strålkastare. För vissa är detta en välkommen och modern uppgradering, medan andra är mer reserverade när det gäller det nya utseendet.
De nya 21-tums Arachnid 2.0-fälgarna med en staggered-konfiguration (bredare fälgar bak än fram) har integrerade aerodynamiska fälgkapslar som både ser tuffare ut och bidrar till bättre räckvidd. Röda bromsok och en glansig svart finish på stötfångarna och spegelkåporna framhäver bilens sportiga karaktär.

Bättre interiör
Lika viktigt för många är förändringarna inuti kupén. Det är inget fel på den nuvarande Model Y Performance-interiören, men det finns saker att sätta fingret på. Jag vet, eftersom jag själv äger en. En backspegel som vibrerar på ojämn asfalt, klibbiga, icke-ventilerade säten i konstläder, tråkiga imiterade träpaneler, en mycket styv inställning i kombination med mycket vägbuller. Allt detta bidrar till att minska ägarglädjen några snäpp jämfört med konkurrenter som Ford Mustang Mach-e GT, Hyundai Ioniq 5 N, Kia EV6 GT och Nio EL6. Alla dessa har en mer exklusiv interiör och, inte minst, ventilation i sätena.
Inuti den nya Model Y Performance möts du av en helt ny 16-tums pekskärm med högre upplösning och en tunnare ram än 15-tumsskärmen i tidigare versioner. Med nästan 80 procent fler pixlar ger den en skarpare upplevelse för navigering, underhållning och styrning av bilens funktioner.
Framsätena i Performance har nu ventilation och dessutom elektriska lårstöd för både förare och passagerare, vilket ger bättre stöd under aktiv körning. Detaljer i kolfiber på instrumentbrädan och dörrarna, pedaler i aluminium och belysta dörrtrösklar, med Performance-logotypen, understryker bilens sportiga identitet.

Mer avancerat chassi
För många är den största förbättringen troligen det nya, adaptiva fjädringssystemet, som utvecklats internt hos Tesla. En helt ny styralgoritm justerar fjädringen i realtid utifrån körteknik och vägförhållanden, vilket lovar en mer balanserad körupplevelse i alla situationer.
Nya fjädrar, stabilisatorstänger och bussningar ger ett mer responsivt och intuitivt chassi. Som alltid kan du välja mellan olika körlägen på pekskärmen, så att du kan anpassa bilens dynamik efter dina önskemål.
Bättre på svenska vägar?
Den tidigare generationen Model Y Performance är visserligen blixtsnabb och rolig att köra, men den styva fjädringen kan ibland vara lite för hård på ojämna underlag. Vilket det finns gott om i detta land. Med det nya adaptiva fjädringssystemet har Tesla förhoppningsvis löst denna utmaning, vilket kan göra bilen mer lämplig för våra varierande svenska vägar.

Nya Tesla Model Y Performance: Pris och tillgänglighet
Nya Tesla Model Y Performance kostar från 719 990 kronor utan vinterhjul och kan beställas nu. Kunderna kan räkna med leveranser redan från september, och bilarna för den europeiska marknaden tillverkas på Teslas Gigafactory i Berlin-Brandenburg.
Modellen kan nu ses på Teslas center över hela landet.
Mer info: tesla.com




Detta är den mest intressanta bilmodellen om jag skall skaffa en ny elbil nästa år.
Tesla är fortfarande (enligt mig) överlägsen på långresor med elbil (hemma i vardagen fungerar i princip vilken elbil som helst). M3 är inte intressant för mig av politiska orsaker (vill inte köpa bilar tillverkade i Kina), samt att sedanluckan ger ett i ibland svårlastat utrymme. Tyckte dock att den nya MY AWD Juniper, trots hyllningar i media, blivit allt för mjuk och gungig i fjädringen för min smak när jag testkörde den lite hårdare och mer aktivt i våras. Tyckte inte alls om det. Strök därmed även nya MY AWD från listan.
Skall bli mycket intressant att testköra denna nya MYP (gillade aldrig chassidynamiken i gamla MYP, till skillnad från den i M3 som jag älskar). Har även saknat lårbensstöd i Tesla (min M3 2021 är lite obekvämare med dessa kortare sätesdyna jämfört med min gamla 2019 M3), så det skall också bli intressant att provköra även bekvämligheten med de nya sätena.