TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Nya Tesla Model Y Performance: Mer premium, högre hastighet

Den uppgraderade versionen av Teslas bästsäljare får snabbare acceleration, bättre köregenskaper och längre räckvidd än sin föregångare.

Nya Tesla Model Y Performance: Mer premium, högre hastighet

Mer än sex månader efter att Tesla presenterade sin nya Model Y Long Range är det äntligen dags att ge Performance-versionen samma översyn. Den nya Model Y Performance är en betydligt uppgraderad version av en av marknadens mest kraftfulla familjebilar. Vi pratar om mer muskler under huven, bättre räckvidd och ett uppdaterat utseende – inklusive nya LED-lampor.

Tesla - Nye Model Y Performance - 2
(Foto: Tesla)

Snabbare än någonsin

Accelerationen är nu två tiondelar av en sekund snabbare och klockar in på 3,5 sekunder från 0-100 km/h. Toppfarten är däremot densamma som tidigare: 250 km/h. Detta trots att motoreffekten verkar ha minskat till 460 hk från föregångarens 534 hk.

Läs också TEST: Tesla Model Y Performance När du behöver plats för hela familjen, men vill ha något som verkligen biter ifrån sig, är Model Y Performance bland det häftigaste som finns.

Det faktum att Tesla har lyckats öka accelerationen med mindre hästkrafter utan att kompromissa med toppfarten tyder på en mer effektiv drivlina och bättre kraftöverföring. Och det utan att kompromissa med räckvidden. Tack vare mer energitäta batterier sägs den nya modellen kunna köra 580 kilometer på en laddning (WLTP) – en betydande förbättring jämfört med föregående generations 514 kilometer.

Nye Tesla Model Y hjul
Nya 21-tums Arachnid 2.0-fälgar. (Ill: Tesla)

Sportigare utseende

Performance-utgåvan skiljer sig i utseende från standardutgåvan med specialdesignade stötfångare både fram och bak, samt en spoiler i kolfiber som ger ökad stabilitet vid höga hastigheter. Den har linjeformade LED-strålkastare, medan föregångarna hade rundare strålkastare. För vissa är detta en välkommen och modern uppgradering, medan andra är mer reserverade när det gäller det nya utseendet.

Läs också TEST: Ford Mustang Mach-E GT Att köra Mustang Mach-E GT känns som att vara hjälten i en actionfilm. Eller att sitta i orkesterdiket på operan.

De nya 21-tums Arachnid 2.0-fälgarna med en staggered-konfiguration (bredare fälgar bak än fram) har integrerade aerodynamiska fälgkapslar som både ser tuffare ut och bidrar till bättre räckvidd. Röda bromsok och en glansig svart finish på stötfångarna och spegelkåporna framhäver bilens sportiga karaktär.

Annons
Nye Tesla Model Y innvendig
(Ill: Tesla)

Bättre interiör

Lika viktigt för många är förändringarna inuti kupén. Det är inget fel på den nuvarande Model Y Performance-interiören, men det finns saker att sätta fingret på. Jag vet, eftersom jag själv äger en. En backspegel som vibrerar på ojämn asfalt, klibbiga, icke-ventilerade säten i konstläder, tråkiga imiterade träpaneler, en mycket styv inställning i kombination med mycket vägbuller. Allt detta bidrar till att minska ägarglädjen några snäpp jämfört med konkurrenter som Ford Mustang Mach-e GT, Hyundai Ioniq 5 N, Kia EV6 GT och Nio EL6. Alla dessa har en mer exklusiv interiör och, inte minst, ventilation i sätena.

Läs också Nyhet: Kia EV6 GT blir ännu vildare – får större batteri och mer kraft Kias mest kraftfulla modell någonsin blir ännu häftigare. Nya EV6 GT har fått ett större batteri, fler hästkrafter och längre räckvidd. Nu kan du också leka med virtuellt motorljud och växellåda.

Inuti den nya Model Y Performance möts du av en helt ny 16-tums pekskärm med högre upplösning och en tunnare ram än 15-tumsskärmen i tidigare versioner. Med nästan 80 procent fler pixlar ger den en skarpare upplevelse för navigering, underhållning och styrning av bilens funktioner.

Framsätena i Performance har nu ventilation och dessutom elektriska lårstöd för både förare och passagerare, vilket ger bättre stöd under aktiv körning. Detaljer i kolfiber på instrumentbrädan och dörrarna, pedaler i aluminium och belysta dörrtrösklar, med Performance-logotypen, understryker bilens sportiga identitet.

Nye Tesla Model Y hvit 3
(Ill: Tesla)

Mer avancerat chassi

För många är den största förbättringen troligen det nya, adaptiva fjädringssystemet, som utvecklats internt hos Tesla. En helt ny styralgoritm justerar fjädringen i realtid utifrån körteknik och vägförhållanden, vilket lovar en mer balanserad körupplevelse i alla situationer.

Nya fjädrar, stabilisatorstänger och bussningar ger ett mer responsivt och intuitivt chassi. Som alltid kan du välja mellan olika körlägen på pekskärmen, så att du kan anpassa bilens dynamik efter dina önskemål.

Läs också Nyhet: NIO EL6: Ny mellanstor SUV från Kina Vi har provkört den mellanstora SUV:en NIO EL6.

Bättre på svenska vägar?

Den tidigare generationen Model Y Performance är visserligen blixtsnabb och rolig att köra, men den styva fjädringen kan ibland vara lite för hård på ojämna underlag. Vilket det finns gott om i detta land. Med det nya adaptiva fjädringssystemet har Tesla förhoppningsvis löst denna utmaning, vilket kan göra bilen mer lämplig för våra varierande svenska vägar.

Nye Tesla Model Y hvit
(Foto: Tesla)

Nya Tesla Model Y Performance: Pris och tillgänglighet

Nya Tesla Model Y Performance kostar från 719 990 kronor utan vinterhjul och kan beställas nu. Kunderna kan räkna med leveranser redan från september, och bilarna för den europeiska marknaden tillverkas på Teslas Gigafactory i Berlin-Brandenburg.

Modellen kan nu ses på Teslas center över hela landet.

Mer info: tesla.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

1 reaktion på ”Nya Tesla Model Y Performance: Mer premium, högre hastighet”

  1. Detta är den mest intressanta bilmodellen om jag skall skaffa en ny elbil nästa år.

    Tesla är fortfarande (enligt mig) överlägsen på långresor med elbil (hemma i vardagen fungerar i princip vilken elbil som helst). M3 är inte intressant för mig av politiska orsaker (vill inte köpa bilar tillverkade i Kina), samt att sedanluckan ger ett i ibland svårlastat utrymme. Tyckte dock att den nya MY AWD Juniper, trots hyllningar i media, blivit allt för mjuk och gungig i fjädringen för min smak när jag testkörde den lite hårdare och mer aktivt i våras. Tyckte inte alls om det. Strök därmed även nya MY AWD från listan.

    Skall bli mycket intressant att testköra denna nya MYP (gillade aldrig chassidynamiken i gamla MYP, till skillnad från den i M3 som jag älskar). Har även saknat lårbensstöd i Tesla (min M3 2021 är lite obekvämare med dessa kortare sätesdyna jämfört med min gamla 2019 M3), så det skall också bli intressant att provköra även bekvämligheten med de nya sätena.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Den här kommer långt

Google uppgraderar Android Auto med Gemini

Elektriska Porsche Cayenne har 1 156 hk

Över 3 500 nya snabbladdare på väg

Porsche slopar laddkabeln

Tesla arbetar med CarPlay

Ford får grönt ljus för självkörning i hela Skandinavien

Kia utmanar VW ID. Buzz

Honda lanserar elmotorcykel i Europa

Elektrisk småbil från Renault

Google-navigering får livekamera

Lucid-ägare får snart ström från bilen