Kompakta iX1 xDrive30 och Volvo XC40 är bland de bästa kompakta SUV:arna vi har testat. Fast de är inte utan utmanare. Men de ser inte särskilt sportiga ut och den kantiga designen flirtar inte med köparnas känslor, menar vi.
Vi tror mer på nya BMW iX2 xDrive30, som med sin tydliga coupékaraktär har större dragningskraft på dem som också köper bil med hjärtat.
Den är baserad på drivlinan i den redan utmärkta iX1 xDrive30, och inuti känns allt igen, med samma högt monterade skärm med BMW:s nya operativsystem 9.
De två elmotorerna driver varsin axel, med en kombinerad effekt på 230 kW/313 hk och ett vridmoment på 494 Nm. Det ger snabba prestanda med acceleration från stillastående till 100 km/h på 5,6 sekunder och en topphastighet begränsad till 180 km/h.
Laddning och räckvidd
BMW anger en förbrukning på 16,3 till 17,7 kWh/100 km, vilket ger en räckvidd på mellan 417 och 449 km, beroende på utrustning och vikt. Detta är WLTP-värden och alla vet att dessa värden varierar beroende på hastighet, belastning, temperatur och vägförhållanden. I vårt test av iX1 xDrive30 uppmätte vi en förbrukning på 18,2 kWh/100 km, men det var i minusgrader och på vinterväglag.
iX2 har en ny funktion som BMW kallar Max Range, som kan öka räckvidden med upp till 25 procent genom att begränsa effekt och hastighet och inaktivera utvalda komfortfunktioner, som de säger. Det ska bli intressant att testa i praktiken.
Batteriets nettokapacitet är densamma som på iX1, 64,7 kWh, och det kan laddas med 11 kW AC från väggladdaren hemma, eller med upp till 22 kW om du har valt 22 kW ombordladdaren i konfiguratorn före köpet. En 10-minuters laddning kan ge upp till 120 kilometers räckvidd, enligt BMW.
Bilen har också samma mjukvara för optimerad laddning som lanserades med BMW i5. Den ska ge snabbare laddningshastighet med en jämnare och rundare laddningskurva, särskilt när batteriet närmar sig full laddning, enligt BMW.
Plug & Charge
Vi har väntat på den här funktionen, och det har gått lång tid sedan BMW meddelade att den skulle komma till deras elbilar. För närvarande är det bara i5 och nya iX2 som stöder Plug&Charge, där du kopplar in laddningskabeln och autentiseringen och laddningen startar automatiskt. Precis som Tesla-ägare har kunnat göra i flera år.
Foto: BMW
Precis som i alla eldrivna BMW – och många konkurrenter – kan man ange laddningsstopp i navigationen så att batteriet automatiskt förvärms för att maximera effektiviteten i laddningssessionen. Batteriförvärmningen kan också startas manuellt.
Storlek och utrymme
Nya BMW iX2 är större än föregående generation X2, över 19 cm längre och mäter 455,4 cm från fram till bak, 184,5 cm bred och 159 cm hög. Hjulbasen och spårvidden har också ökat, vilket ger mer invändigt utrymme, inklusive i baksätet. Det har nedfällbara ryggstöd och en skidlucka.
Bagageutrymmet med ryggstöden uppfällda är 525 liter, vilket är större än de 490 liter som finns i iX1. Den maximala volymen med ryggstöden nedfällda är 1400 liter. Den kan också dra en släpvagn på upp till 1200 kg.
Med BMW Operating System 9 kan passagerarna spela spel på huvudskärmen med sina mobiltelefoner, och iX2 finns tillgänglig med en Harman Kardon ljudanläggning, panoramasoltak och upplyst ram runt grillen – BMW Iconic Glow.
Pris och tlllgänglighet
BMW iX2 xDrive30 kommer att ha världspremiär på Japan Mobility Show i oktober och kommer att lanseras i mars 2024. Sommaren 2024 kommer även en annan elektrisk variant att lanseras, utan att BMW avslöjar något mer, men kan vi gissa på en billigare BMW iX2 xDrive20 med bakhjulsdrift?
xDrive30 har ett utgångspris på 559 000 kronor.