annons
annons
annons

Test av Hegel HD30

December 2015
Hegel HD30

DAC i världsklass

Hegels bästa digitalomvandlare hittills är en uppenbarelse, värdig highend-klassen.

Ljud & Bild tycker

  • De superluftiga övertonerna och den bergfasta basen överträffas bara av den gigantiska ljudbilden – med gnistrande dynamik. Allt toppas av en rad digitalingångar och AirPlay. Och tack vare en variabel, fjärrstyrd volymkontroll slipper man ha en förförstärkare.

  • Det finns inget hörlursuttag och även om volymkontrollen är så bra att omvandlaren kan kopplas direkt till en effektförstärkare så är den inget substitut för en renodlad förförstärkare av hög klass.

December 2015
Hegel HD30
annons

Vi har längtat länge efter en Hegel-omvandlare i full storlek. Inte för att tidigare toppmodeller som HD20 och HD25 inte har tagit sina ljudmässiga jobb på allvar – den senare gillade vi faktiskt bättre än den smått legendariska Weiss DAC 202 som kostar 52 000 kronor. Men med lådor som bara är hälften så stora har inte Hegel-omvandlarna matchat de seriösa highend-förstärkarna P30 och H30 – en majestätisk förstärkarkombination för 250 000 kronor som lämnar 1200 watt till varje högtalare om man har en H30-effektförstärkare till varje kanal.

Nå, vi har blivit bönhörda och resultatet är HD30. Men Hegel har inte nöjt sig med att ändra på skalet. Målet har varit att skapa ett mästerverk av världsklass. För att lyckas med det har de utvecklat helt nya master-klockor från grunden och konstruerat strömförsörjningarna så brusfria som möjligt.

Under utvecklingen har Hegel varit tvungna att tweaka sin mätapparatur eftersom Audio Precision 2722A-instrumentet inte var tillräckligt bra för att mäta det låga fasbruset från den helt nya klockan. Och det är respektingivande, eftersom det anses vara referensverktyget i branschen.

– Vi var faktiskt tvungna att bygga vår egen mätutrustning för att kunna optimera klockoscillatorn för att minimera fasstörningar. Den nya mätutrustningen går även att använda för att välja ut kvartskristallerna med lägst seriemotstånd, vilket i sin tur också ger minst fasstörningar, berättar Bent Holter, chefskonstruktör hos Hegel.

Ännu renare ljud är resultatet. Hegel hävdar faktiskt att de har åstadkommit ett så lågt brusgolv som –150 dB, vilket är mer än tusen gånger lägre än vad andra hävdar (–110 till –120 dB)!

Äntligen har Hegel en omvandlare i full storlek! HD30 har dessutom variabel ljudnivå!

Äntligen har Hegel en omvandlare i full storlek! HD30 har dessutom variabel ljudnivå!

 

Ingångar

För att så många ljudkällor som möjligt ska kunna utnyttja den ultrarena digitalbehandlingen är HD30 utrustad med hela sju digitalingångar: en koaxial, tre optiska, en balanserad AES/EBU och en BNC, plus en asynkron USB-port som tar över för datorns ljudkort om man vill att musikfilerna ska hanteras med silkesvantar. Och vem vill inte det? Och som extra grädde på det digitala moset har digitalomvandlaren till och med nätverksanslutning som stöder AirPlay och högupplösa musikfiler via DLNA. Skicka musiken från iPhone direkt genom luften, lätt som en plätt – och med äkta highend-ljud!

 

Ljudkvalitet

Hur bra låter då en Hegel-DAC för nästan 40 000 kronor? För ändamålet har vi satt ihop Hegels bästa och dyraste förstärkarkombination P30 och två H30, allt hopkopplat med balanserade kablar. Hur mycket liv kan den riggen blåsa i Piega Classic 60.2?

Det första jag tänker på när jag lyssnar på psy-trance-duon Infected Mushrooms ”She Zoremet” är hur hårt och stramt basen slår. Jag visste redan innan att förstärkarna och högtalarna var rena uppenbarelsen ihop, med en vansinnig skjuts i basen. Men genom HD30 blir det en mer markerad tystnad mellan anslagen jämfört med min egen CD-spelare CDP4A mk2, och även med Electrocompaniet-digitalomvandlaren ECD 2 för 21 500 kronor, så att basanslagen markeras ännu bättre. På samma gång andas de mer, i en rent allmänt luftigare ljudbild. De syntetiska bastonerna gräver sig ner ännu djupare i fundamentet än med förra toppmodellen HD25, nya HD30 känns ännu mer harmonisk i det viktiga mellanregistret än jag kan minnas att ovan nämnda Weiss DAC 202 var, och den har tämligen säkert en mer bergfast och kraftfull bas – även om jag inte har haft Weiss-omvandlaren att jämföra med direkt.

Musiken har massor av detaljer, något vi också hör när vi byter ut högtalarna mot Focal Sopra No2 (test på gång!) för 126 000 kronor paret. De hackiga rytmerna fylls ut av ett gaslikt ljudlandskap så att det organiska möter det sterila på tuffast möjliga sätt. Hegel HD30 får verkligen fram mikrodetaljerna ur berylliumdiskanterna.

(Foto: Tillverkare)

(Foto: Tillverkare)

 

Högupplöst musik

Högupplöst musik behöver en drivrutin till Windows, medan Mac-användare bara kan koppla in och köra igång. Både operativsystemen kräver dock en drivrutin för att spela DSD-filer.

Matad med 24 bit/192 Hz-signaler ger omvandlaren verkligen gåshud. Jag har kanske lyssnat lite för mycket på 2L:s utgåva ”Quiet Winter Night” med Jan Gunnar Hoff och hans ensemble, men det är inte så konstigt när man hör den stora och behagliga ljudbilden. Unni Wilhelmsens röst i ”Stille, stille kommer vi” är planterad i mitten av en stor och superluftig ljudbild, med detaljer på mikroskopisk nivå. Det är bara att sluta ögonen och njuta. Trumpeten låter stort och man kan nästan ana hur det glänser i mässingen. ECD 2 låter också stort och öppet, men har mindre distinkt placerade instrument i ljudbilden, och trumpeten är en aning grövre i kanterna.

 

Volymkontroll

Precis som sig bör har HD30 en variabel volymkontroll så att den i princip kan kopplas direkt till en effektförstärkare eller ett par aktiva högtalare. Och det funkar fint. Ljudbilden är distinkt och har bra attack och ypperlig detaljnivå i övertonregistret. I den melankoliska bluesballaden ”Melancholia” med den finska duon Eva & Manu är hi-haten ännu mer distinkt än med förförstärkaren P30 inkopplad. Men på normal volym, i vårt fall 76 dB på lyssningsplatsen – vilket motsvarar 61 (av 100) i displayen –, så krymper djupet. Det låter plattare när HD30 är inkopplad rätt in H30-effektförstärkarna.

Bent Holter är också helt säker på att man bör ha en riktigt bra förförstärkare:

– Den bästa lösningen är helt klart att köra HD30 med full volym in i ett bra försteg. Hur bra volymkontrollen än är så kommer du i takt med att du sänker volymen också att minska antalet bitar, och det påverkar ljudets dynamik.

Men Holter medger att allt inte är svartvitt. För när man kör HD30 rätt in i effektförstärkaren så låter det väldigt sprött och osminkat.

– Ja, du får en kortare signalväg, så det kan hända att ett analogt försteg, som ju är ett extra led, påverkar signalen i toppen.

(Foto: Tillverkare)

(Foto: Tillverkare)

 

Slutsats

Vi har efterlyst en DAC i full storlek från Hegel länge vi det här laget, och nu har vi äntligen fått den! Och även om priset har mer än fördubblats sedan förra toppmodellen så är vi inte besvikna. HD30 sänker brusgolvet till en så låg nivå att mätutrustningen måste förbättras för att kunna mäta den, och det hörs på en superren och gnistrande dynamisk ljudbild som dras ut åt alla håll. HD30 tillhör digitalomvandlarnas elit, och instrumenten framträder så klockrent, luftigt och orubbligt att man aldrig vill stänga av musiken.

Lägg därtill att omvandlaren kan strömma musik via AirPlay och DLNA och dessutom har en variabel volymkontroll av hög kvalitet, så är HD30 mer flexibel än i princip alla andra D/A-omvandlare på marknaden. Det enda den saknar är ett hörlursuttag.

Läs vårt test av Audio Research GS-förstärkarkombinationen: Rörande bra highend!

Fakta

  • Upplösning: 32 bit/192 kHz, DSD 128
  • Digitalingång: Asynkron USB, 3 x optisk, koaxial, BNC, AES/EBU, AirPlay, DLNA
  • Analogutgång: RCA, XLR
  • Digitalutgång: Nej
  • Variabel volymkontroll
  • Fjärrkontroll
Tillverkare:
Hegel
Pris:
39.000,-
Importör:
Hegel
Ljudkvalitet
Funktionalitet
Användning
Kvalitetsintryck
annons
annons
annons
annons