annons
annons
annons

Test av KEF LS50

Jubileum med mersmak

KEF firade 50 med en jubileumshögtalare byggd med både klassisk och ny KEF-teknik. Och resultatet är i högsta grad värdigt att fira.

Ljud & Bild tycker

  • Stor ljudbild
    Utmärkt helhet

  • Känslig yta

annons

KEF grundades i och för sig 1961, men det var först förra året som 50 års jubileumshögtalaren LS50 såg dagens ljus. Och det var först sent på året som den nådde våra breddgrader.

Man valde att fira den åldersmässiga milstolpen med att bygga en högtalare baserad på två av KEFs historiska milstolpar, den klassiska BBC-monitorn LS3/5A och deras eget Uni-Q-element.

Det betyder att man konstruerat en liten, kompakt högtalare som man säger ”ska ta konceptet med små studiomonitorer in i hemmen”. Och man har inte valt den enkla vägen, utan har konstruerat ett mycket stabilt kabinett med en avrundad baffel och en intressant portdesign i ett gummiliknande material!

I detta kabinett har man placerat den senaste inkarnationen av firmans eget unika Uni-Q-element. Senaste inkarnationen betyder att det använda elementet bygger på det som utvecklats för firmans imponerande high-end-högtalare Blade.

Hela högtalaren upplevs som synnerligen läcker och välbyggd, men den blanka ytan på allt utom fronten gör att både damm och fingeravtryck syns synnerligen tydligt. Bakpå sitter den egendomliga, men ljudmässigt tydligt välkonstruerade basporten och ett par utmärkta singlewire-terminaler.

Placeringen är viktig
Uppställningen är lite annorlunda mot normalt. Först ska man bestämma vad man vill använda högtalaren som. Vill du ha den som en monitorhögtalare eller som en vanlig stereohögtalare? Dessutom ska högtalarna ha något att stå på, vilket alltid är ett litet aber med små högtalare. Ett par stativ där man får upp diskantenheten i öronhöjd med lyssningspositionen är att föredra, men det fördyrar också högtalarlösningen.

Ställer du högtalaren på ett bord, en hylla eller liknande, ska du vara medveten om att en eventuell plan yta framför högtalaren också reflekterar ljudet – oftast på ett oönskat sätt. Vi kan inte nog påpeka att själva placeringen av högtalaren är av avgörande betydelse för hur det hela kommer att låta i slutänden.

Jag börjar alltid med att följa fabrikantens rekommendationer, men här talar manualen egentligen bara om vid vilket avstånd till bakvägg det är lämpligt att sätta in den medföljande skumpluggen till basporten. Hos mig fungerade högtalaren efter en del lyssnande bäst något utvinklade från en monitoruppställning.

En monitoruppställning är alltså när högtalarna pekar rakt på dig när du sitter i lyssningspositionen. Och då fungerar högtalaren också, kanske inte direkt oväntat, som en monitorhögtalare. Det kan man till exempel höra på norska Andrea Dahles skiva Foxwood Lane, som här låter alldeles utmärkt, välproducerad och som om man satt vid mixerbordet.

Om vi vrider ut högtalarna några grader skapas rum och ett stort lyssningsfönster på nästan all musik, vi får istället en musikåtergivning som när vi sitter som publik. Dock inte på ovanstående skiva, som verkar som om man glömt ta hänsyn till att de allra flesta inte sitter i ett kontrollrum och lyssnar. Skivan dör ljudmässigt och sitter platt parkerad mellan högtalarna. Lite synd för oss som sätter värde på god återgivning, Andrea Dahle har en spännande röst och personlighet och här finns musikaliskt sett massor med goda idéer.

Stort och väldefinierat
Med högtalarna något utvridna är jag överraskad av vad man egentligen får ut av de något beskedliga specifikationerna i basen. Det man får är en reptilsnabb och sonor basåtergivning som absolut inte saknar pondus. Nej, den ger inte den tyngd som en stor golvhögtalare kan ge, men med tanke på storleken är det synnerligen bra.

Lyssningsfönstret är stort och väldefinierat. Även Roger Waters Q-sound-inspelade Amused to Death där ljud kommer från de mest överraskande riktningar låter utmärkt med sin enorma soundstage. Skivan är förresten en utmärkt test på att högtalarna är rätt uppställda. Du hör verkligen när det hela är rätt.

Det är helheten som är styrkan hos högtalaren. Ljudbildens storlek och definition, sömlösheten i frekvensgången och den fina upplösningen är av en klass man normalt inte riktigt väntar sig från en högtalare av den här fysiska storleken. I och för sig är LS50 heller inte helt billig, men även med priset i betraktning tycker jag att man får osedvanligt mycket för sina pengar. Den cyklar helt enkelt åttor runt det allra mesta av konkurrensen.

Slutsats
KEF LS50 är en osedvanlig men synnerligen lyckad jubileumshögtalare som på ett lysande sätt sammanfattar KEFs dygder förr och nu. Det är en högtalare som är lätt att tycka om och som man snabbt trivs synnerligen väl med. LS50 är en klar favorit i prisklassen. Provlyssning är ett måste!

Fakta

  • Tvåvägs basreflex mini monitorhögtalare
  • 5,25-tums Uni-Q-element
  • Frekvensrespons: 79–28 000 Hz (+/–3 dB), 47–45 000 Hz  (–6 dB)
  • Impedans: 8 ohm
  • Känslighet: 85 dB
  • Pris: 10 000 kr
Tillverkare:
KEF
Pris:
10.000,-
Importör:
Digitalbild
Ljudkvalitet
Funktionalitet
Användning
Kvalitetsintryck
annons
annons
annons
annons