Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: JVC DLA-X500R

Är detta världens högsta bildkvalitet?

Bästa bilden vi har sett. Punkt slut.

Av / 2014-04-29 - 06:00
JVC DLA-X500R
Geir Gråbein Nordby

SE gullikon 2014.indd

Levande filmupplevelser kräver en bra bild. En bra bild är beroende av en projektor som gör allting rätt. En helt grym svärta hjälper inte om färgerna är helt ute och cyklar. På samma sätt är en bra färgåtergivning inte värd mycket om skuggor är ljusgrå och en mörk Batman-film ser ut som om den utspelas i evig skymning. Och snabba rörelser på filmduken får inte heller smetas ut i grumligheter och brus.

De bästa budgetprojektorerna lyckas maskera sina svagheter så att man inte tänker på dem. Till exempel genom att kompensera för en begränsad svärta genom att ha extra ljusstyrka, så att den upplevda kontrasten mellan skuggor och högdager är tillräckligt bra. Eller att en dålig färgbalans maskeras genom att ha mer mättade färger.

Men riktiga finsmakare accepterar inte att slätstrukenhet maskeras. Den ska elimineras! Bäst bild får man bara när allt finns på plats. En beckmörk svärta och skarpa högdagrar. En helt korrekt färgåtergivning och brusfri bild även i snabba panoreringar. Och framför allt en optik som fokuserar med laserprecision. Utan tecken till linsförvrängning. DÅ får du verkligen se mörka gränder i Gotham City, återgivna av en projektor som håller bättre ordning på saker och ting än Batman själv!

Kända för briljanta projektorer
JVC är en av marknadens bästa tillverkare av hemmabioprojektorer. Ingen av dem är billig, men ger å andra sidan valuta för pengarna i form av storslagen bildkvalitet.

JVC gör bildpaneler med en kiselteknik (D-ILA) som ger en svärta som få andra projektorer kan matcha. En mörk svärta är särskilt viktigt i hemmabiosammanhang, för när ljuset dämpas och filmen snurrar igång är det få saker som är lika irriterande som en filmduk som är konstant upplyst med grått, samtidigt som rummet är svart. I synnerhet mörka filmer blir irriterande platta.

I sin senaste generation projektorer har JVC förbättrat både svärtan och ljusstyrkan. I X500:s fall anges kontrastförhållandet till hela 60 000:1 – och då snackar vi äkta kontrast, utan dynamisk bländare. Det är sensationellt, och går bara att få med en mycket mörk skärpa. Väljer man att slå på den dynamiska bländaren påstår JVC att kontrasten blir 600 000:1. Extremt!

Ljusstyrka på 1 000 Lumen är mer än nog för mörka rum, men någon dagsljusprojektor blir det här aldrig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Både skärpa och kontrast tillhör det absoluta toppskiktet.

Nästan-4K
X500 har tredje generationens e-shift-teknik, som är JVC:s smarta metod att simulera en äkta Ultra-HD-bild. I stället för att använda en ännu dyrare och jättestor 4K-bildpanel med 3840 x 2160 pixlar, har X500 två stycken 1080p-HD-paneler. Bildsignalen delas upp i två delar, varav ursprungsbilden återges av den ena panelen och den inbyggda processorn räknar sig fram till vilka pixlar som saknas och sedan skickar informationen till den andra panelen. Bildinformationen från de två panelerna flätas sedan ihop till en bild som rent subjektivt ser ut som ”nästan-4K”, helt utan synligt rutmönster. Det bör dock påpekas att äkta 4K-material, som X500 också stöder, inte blir lika skarpt och detaljerat med den här tekniken som med en äkta 4K-projektor.

Helt motorstyrd
När det gäller att ställa in skärpa och rätt linsvinkel är det ingen som gör ett bättre jobb än JVC. I stället för att ställa in allting rent fysiskt på objektivet görs nämligen allting från fjärrkontrollen, och projektorn har inbyggda mönster för att ställa in både zoom, linsvinkling och skärpa. Det betyder att man kan stå framme vid duken när man fintrimmar, så att det är enklare att se när allt är rätt.

Dessutom har projektorn optiskt minne som kan lagras på flera minnesplatser. Det är guld värt om man har en filmduk i 2,35:1-format (bioformat), eftersom man då kan göra en zoom- och skärpeinställning för 16:9 och en för 2,35:1 och sedan lagra dem i var sitt minne. Då är det bara att trycka på en knapp på fjärrkontrollen för att växla mellan de två, beroende på vilket slags bildformat filmen man tittar på har.

3D
Projektorn är 3D-förberedd från början. Du behöver bara plugga i 3D-sändaren som ingår på baksidan. Två par aktiva 3D-glasögon följer med. De har blivit mer strömlinjeformade sedan förra generationen.

3D-briller_JVC_PK-AG3
3D-glasögonen är lite mer ergonomiska än i förra generationen. Projektorn är dessutom mycket bra på 3D.

Bildkvalitet direkt ur kartongen
Den upplevda bildkvaliteten är slående bra i Cinema-läget när man slår på projektorn för första gången. Jag saknar ingenting alls. Med dynamisk bländare i ”Auto 2”-läge är svärtan så mörk som jag kan minnas att jag sett den i vårt testrum, färgerna känns neutrala och det är bra tryck i ljusa detaljer. Testskivan ”Wonders of the Universe” avslöjar en mörk bakgrund i yttre rymden, medan ljuset från en galax många stjärnor strålar mot oss. Detta är verkligen en slående god kontrast. Optiken är knivskarp, det ser man bland annat på skäggstubben på berättaren Brian Cox. Panoreringar över skarpa mönster, som stjärnor i en galax, är oproblematiska och jämna.

Thrillern ”Prometheus” är också skarp som få, med en detaljerad skildring av vad som händer inuti mörka tunnlar under marken, och skådespelarnas ansikten syns med alla porer och skönhetsfläckar. Hud glänser som den ska och att man inte har någon chans att se något rutmönster i bilden ger den verkligen något extra. Går man tätt intill duken är det bara strukturerna i vår akustiskt transparenta duk (DreamScreen Acoustic ultraHD v5) som syns.

Fast undrar just om inte Sony VPL-HW55ES var ännu ett strå vassare direkt ur kartongen när vi testade den förra månaden? Syns det inte ett aldrig så litet gulstick i bilden hos JVC? Jag tycker också att det ser ut som ett par moln bränner ut lite tidigt i vitt, så att de tappar ett par nyanser. Men jösses en sådan intensitet bilden har!

Kalibrering
Med ljusmätaren mot en testbild av gråtonskalan ser vi att det visserligen saknas blått i färgtemperaturen, som alltså drar mot gult. Dessutom är inte färgtemperaturen helt linjär, och temperaturen ”7000 Kelvin” är faktiskt närmare neutral 6500 är den som heter ”6500”.

– Du ser på gråtonskalan att varje steg har lite annorlunda färgtemperatur. Detta helt omöjligt att korrigera fullständigt, i synnerhet som JVC har plockat bort den avancerade gammakontrollen de hade förut, säger vår kalibreringsspecialist Gorm Sørensen.

– Det är helt enkelt dålig fabrikskalibrering, som beror på att de som finjusterar projektorerna har för dålig mätutrustning.

Äldre JVC-projektorer kan kalibrera för 21 punkter på gråtonskalan om man kör med kalibreringsprogrammet CALman. Men X500 kan bara korrigera för 7 punkter. Eftersom färgtemperaturen inte är linjär över gråtonskalan blir detta aldrig helt 100-procentigt. I motsats till Sony-projektorn som har en helt linjär färgskala. När man kalibrerar Sony är man säker på att färgtemperaturen är likadan oberoende av gråskalevärdet.

– Programmet CALman kan korrigera för 21 punkter, men bara om JVC lämnar ut koderna som programmerarna behöver så att kalibreringsprogrammet och projektorn kan prata med varandra. Då fungerar dessutom Direct Display Control, så att man enkelt kan köra autokalibrering utifrån mätningarna vi har gjort. Då går kalibreringen sjukt mycket fortare, säger Gorm bestämt.

Det bör påpekas att Gorm är en superperfektionist som använder stora ord för att beskriva relativt små utslag. Det visar sig nämligen att när han kalibrerat färgerna i de sju punkterna i gråskalan så är maximal delta-avvikelse i färgtemperaturen ungefär 2, medan ISF-standarden godtar avvikelser på uppemot 3 (det mänskliga ögat sägs kunna registrera skillnader nedemot 1). Dessutom uppstår avvikelsen bara vid 100 procent färgintensitet, som i princip aldrig förekommer i annat än tecknad film – som ändå är konstgjord. Allt under 100 procents intensitet ser helt felfritt ut.

När färgtemperaturen är färdigjusterad går vi loss på färgrymden för varje färg. Det görs i ”Color Profile”-menyn, där vi aktiverar ”Color Management”. Sedan är det bara att justera varje färg mer exakt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Klarare stjärnhimmel får du leta efter.

Kontrast och ljusstyrka
När det gäller dynamisk svärta går den ut över gamma när den står i ”Auto 1”-läge, samtidigt som den mosar svärtan. Du får kolsvart svärta, men tappar också alla detaljer. Alla värden ända upp till 20 i gråskalan förstörs, när allt ner till 16 ska synas. Det betyder att alla detaljer i bakgator och gränder i mörka scener tappar detaljer. I ”Auto 2”-läget är det emellertid bara irisen som jobbar, och den stryper dessutom inte gråvärden över 16. Vi använder därför detta.

När det gäller vitt börjar utbränningen strax före 235, som är punkten som är definierad som vitt för video. Sänker man kontrasten bränner den fortfarande ut, eftersom utbränningen sker i själva ingångssteget. Men Gorm har ett äss i rockärmen och väljer ”Super White” i menyn. Plötsligt kommer alla gråtonerna fram. Då blir gråtonvärdet 235 plötsligt väldigt grått, och så mycket vill vi inte offra i ljusstyrka. Här är det bara att dra upp kontrasten, precis tills vi ser värdet 236, så att vi är säkra på att vi också får med detaljer i moln, vågskum och andra ljusa områden.

JVC_DLA-X500R_saturation_sweep
JVC-projektorn går att kalibrera helt korrekt, bortsett från att grönt och rött blir en smula skeva vid 100 procent färgintensitet.

Färdigkalibrerad
När Gorm har suttit och kalibrerat i tre timmar är det bara att sätta på en film igen. Vid första anblicken är det inte så mycket som har hänt, för så vitt jag kunde se var bilden verkligen bra direkt ur kartongen. Men en snabb jämförelse mellan vår nykalibrerade bild och ”cinema”-läget visar att bilden faktiskt hade lite gulstick som nu har försvunnit. Dessutom är svärtan ännu mörkare. Nu är svart faktiskt lika mörkt som UTANFÖR bildramen. DET kallar jag becksvart!

Färgerna är väl mättade och ändå helt neutrala, och det känns som om skådespelarna i ”Prometheus” befinner sig i vårt biorum på riktigt! Mörka grottor är ännu mörkare än förut, utan att detaljnivån påverkas. Bilden är överlag ännu mer intensiv. Detta är solklart den bästa bilden vi har haft i vårt testrum.

Sony HW55, som är den bästa projektorn vi känner till under 30 000 kronor, har ännu mer linjära färger än JVC X500. Fast det ser man inte med blotta ögat, och JVC:s svärta befinner sig dessutom i en annan klass. Och det säger en hel del, för Sony återger skuggor på ett imponerande sätt. JVC har lite lägre ljusstyrka, som gör att ett ljusare rum kan tjäna mer på Sonys projektor. Men i ett mörkt rum kommer du aldrig att tänka på det, och JVC:s enorma kontrastomfång gör att den helt klart är värd de extra pengarna – om du har råd med det.

3D
Med film i 3D tappar man lite ljusstyrka, men projektorn är tillräckligt ljusstark för att det inte ska vara några problem. Tvärtemot är 3D-känslan utmärkt med X500. Det finns ingen synlig crosstalk (höger och vänster bild smittar varandra), och bilden behåller skärpan. Aktiv 3D-teknik är dock ändå jobbig för vissa, eftersom bilderna visas växelvis för höger och vänster öga, vilket kräver tillvänjning om du aldrig har sett det förut. En film som ”Prometheus” i 3D är en riktig bra demonstration av hur verklighetstrogen den här tekniken kan vara. Och X500 gör jobbet på ett strålande sätt.

Slutsats
Till och med direkt ur kartongen har JVC DLA-X500 en briljant bildkvalitet. Allt smäller till mot oss, först och främst tack vare en enorm kontrastnivå. Efter kalibrering är färgerna helt neutrala, medan de innan hade ett gulstick, och det vi trodde var kolsvart har blivit ännu svartare.

Optiken är superskarp och tack vare de två bildpanelerna lyckas projektorn simulera 4K-upplösning. Det betyder att det är omöjligt att se något rutmönster, vilket återigen gör filmerna ännu mer naturtrogna.

Kalibreringen av projektorn bjuder på ett par utmaningar eftersom färgerna inte är linjära igenom gråskalan. Men efter tre välanvända timmar med tungan rätt i mun nådde vi målet och färgerna blev helt korrekta.

JVC DLA-X500R ser storslagen ut i 3D och är helt enkelt vår nya referens.

Ljud & Bild tycker

DLA-X500R har överlägsen kontrast, gott om ljus och gnistrande skarp optik. Smart nästan-4K-upplösning ger oerhört finkornig bild och fullständigt motorstyrd optik ger lysande inställningsmöjligheter. En ny referens! Direkt ur kartongen är blått undermättat, vilket ger ett drag av gulstick. Att få färgtemperaturen helt riktig är svårt, och man måste acceptera att rött och grönt inte är helt linjärt vid 100 procent färgintensitet.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Precision ända ut i fingertopparna

Hemmabio: De här sopar banan med soundbars

Denon har överträffat sig själva

”Osynlig” storskärm med laser

Skrämmande realistisk biobild

Nya Apple TV är ett krutpaket

Laserskarp biobild

Nu får du Google TV på alla skärmar

Ta med dig bilden vart som helst!

Helt galet hemmabioljud

Gnistrande hemmabio med svindyr projektor

Sony HT-A9: Vilket surroundljud!

Ljud & Bild
Rulla till toppen