Masimo säljer sin hi-fi-division till Harman för 350 miljoner dollar

Totalt åtta ljudmärken i Masimo-ägda Sound United byter ägare. Affären på 3,65 miljarder kronor förväntas vara klar vid årsskiftet.

Harman International logo.svg

(Foto: Harman)

Det har under en tid ryktats att Masimo-koncernen var på jakt efter en köpare till sina hi-fi-märken. Men vi hade inte riktigt sett den här komma. Men nu är det klart: Harman-koncernen har meddelat att man förvärvar de totalt åtta hi-fi-märken som ingick i Sound United.

Varumärkena är Bowers & Wilkins, Denon, Marantz, Polk Audio, Classé, HEOS, Definitive Technology och Boston Acoustics. Flera av dem är välkända varumärken som tillverkar utrustning i den tunga änden av skalan.

De blir nu alla en del av den gigantiska Harman-koncernen, som redan har en lång rad erkända varumärken, bland annat JBL, Harman Kardon, AKG och Mark Levinson.

Läs också Exklusivt: Vi besöker Harman Northridge Vi fick möjlighet att besöka platsen där JBL föddes. Och där företagets högtalare fortfarande skapas på Harmans akustiska utvecklingscenter.

Harman har ingått ett bindande avtal med Masimo. Affären förväntas slutföras vid årsskiftet och köpeskillingen är 350 miljoner dollar. Det motsvarar cirka 3,65 miljarder kronor. Det skriver hi-fi-mediet What Hi-Fi.

Genom affären vill Harman stärka sin position på audiomarknaden. Det är helt logiskt. Vad som var Masimos motiv när de köpte Sound United 2022 är lite mindre klart. Masimo är tillverkare av medicinsk utrustning och hade 2023 en patenttvist med Apple om pulsmätningstekniken i Apple Watch. Men har man tillräckligt med pengar har man råd med en dyr hobby. Och det har det varit: Masimo betalade omkring en miljard dollar för företaget.

Att hi-fi-märken – enskilt eller i paket – byter ägare är inte ovanligt. I slutet av 2024 tog Bose Corporation över märkena McIntosh och Sonus faber. Sound United försökte 2019 köpa Onkyo och Pioneer, men affären gick i stöpet. Istället köpte företaget Bowers & Wilkins 2020.

Läs vidare
Exit mobile version