Den här var vi inte beredda på. Men det är inte ovanligt att företag blir uppköpta. Inte heller i hi-fi-branschen. Men det var med viss förvåning vi tog emot pressmeddelandet från McIntosh om att Bose köper hela McIntosh Group, inklusive McIntosh och Sonus Faber.
De flesta som har haft fingret på hi-fi-branschens puls vet att sådana här saker händer. Det var till exempel länge sedan John Bowers levde och ägde Bowers & Wilkins, som nu ägs av Masimo. McIntosh har inte varit privatägt sedan Frank McIntosh dog. Och det har haft olika ägare genom åren. Som japanska Clarion på åttiotalet. Ett företag som på den tiden var mest känt för sina bilradioapparater.
Philips förvärv av Marantz är ett annat historiskt exempel. Efter några år utan riktning under Philips paraply verkar Marantz ha hittat sin position på marknaden. Detsamma kan naturligtvis sägas om McIntosh och Sonus Faber. Båda har gjort avtryck inom sina egna områden.
McIntosh har funnits sedan 1949, vilket gör det till ett av de allra äldsta företagen i hi-fi-branschen, som har varit verksamt kontinuerligt sedan starten.
Sonus faber har utvecklats från en snickarverkstad i östra Italien till ett teknologiskt kraftcentrum för ljud. Med enastående produkter som inte är lätta att kopiera. Kvaliteten på hantverket är på en nivå som nästan uteslutande återfinns i miljöer som Sonus fabers i Veneto-regionen i Italien.
Vilken riktning Bose vill ta McIntosh är svårt att säga. I pressmeddelandet står det att varje företag kommer att syssla med sitt. Även om Bose tar över McIntosh Group kommer Charlie Randall fortfarande att vara chef för McIntosh Lab i Binghamton, och Livio Cucuzza kommer fortfarande att vara Chief Design Officer på Sonus Faber i Italien. Det finns inte heller några planer på att flytta eller att slå samman företagens ledning eller produktion.
Det som är intressant är att alla tre är involverade i bilstereo på hög nivå. Och det kommer de att fortsätta med. Du kommer fortfarande att hitta Sonus faber i Maserati, McIntosh i Jeep och ljud från Bose i ett antal bilmärkens kupéer.
Vilken typ av synergier som kommer att komma ut av detta förvärv är det ingen som vet, och spekulationerna är redan många på nätet.
Att vi kommer att se McIntosh och Sonus fabers logotyp på hörlurar i framtiden tror jag vi kan ta för givet. Knappast i samma produktsegment eller prisklass som Bose-hörlurar, men förmodligen i något som passar profilen för McIntosh och Sonus faber.
Det är inte troligt att Bose kommer att börja tillverka rörförstärkare, för om man ska tro pressmeddelandet är det business as usual för alla tre bolagen.
Åtminstone för tillfället.
– Under de senaste sex decennierna har vi levererat den bästa möjliga premiumljudupplevelsen; nu, med McIntosh Group i vår portfölj, öppnas nya möjligheter att ge liv åt musiken i fler hem, på resande fot och i bilen, säger Lila Snyder, VD för Bose Corporation i ett pressmeddelande.
– Vi ser fram emot att hedra arvet från dessa tillverkare och investera i deras framtid, samtidigt som vi flyttar fram gränserna för innovation inom ljud som ger konsumenterna upplevelser de aldrig hört förut.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser