Volkswagen Nutzfahrzeuge har stoppat produktionslinjerna vid sin fabrik i Hannover-Stöcken i minst fem dagar på grund av fallande efterfrågan på den eldrivna VW ID. Buzz och den förbränningsmotordrivna Multivan.
Produktionsstoppet, som inleddes i veckan, är en direkt reaktion på den svaga försäljningen i både Europa och USA, enligt tyska medier. Det faktum att L&B Home utnämnde VW ID. Buzz Pro till Årets Bästa elbil redan 2023 har uppenbarligen inte bidragit till att öka efterfrågan.
Fabriken i Hannover har en årlig produktionskapacitet på 130 000 bilar, men försäljningen har varit långt ifrån detta. I Tyskland har knappt 6 400 nya ID. Buzz-bilar registrerats hittills i år, medan den amerikanska marknaden endast sålde 2 469 bilar under tredje kvartalet 2025.
Detta motsvarar en fabriksutnyttjandegrad på mindre än 30 procent baserat på siffrorna för 2023, då cirka 35 000 ID. Buzz-fordon såldes globalt. De berörda anställda använder nu tiden för att ta ut ledighet i stället för övertid, och Volkswagen har lämpligt nog planerat produktionspausen så att den sammanfaller med höstlovet i delstaten Niedersachsen.
Ett särskilt problem i USA: För dyr för räckvidden
ID. Buzz har ett startpris på knappt 50 000 euro i Tyskland, medan den amerikanska modellen kostar från cirka 61 500 dollar. Detta placerar den elektriska skåpbilen i samma prisklass som premium-SUV:ar, även om specifikationerna inte nödvändigtvis motsvarar varandra.
Den amerikanska miljöskyddsmyndigheten (EPA) anger räckvidden till mellan 231 och 234 miles (372-377 km), men oberoende tester visar att den faktiska räckvidden på motorväg vid 75 mph endast är 190 miles (306 km). Som jämförelse erbjuder dess direkta konkurrent, Kia EV9, en räckvidd på motorvägen på 240 miles med ett lägre ingångspris på cirka 56 400 dollar. ID. Buzz är också cirka 50 procent dyrare än Volkswagens egen ID.4, som börjar på cirka 41 000 dollar.
För köpare som vill ha en större batterikapacitet stiger priset snabbt till över 60 000 Euro, och det höga priset i förhållande till den begränsade räckvidden har visat sig vara ett hinder för många potentiella köpare. Särskilt på den amerikanska marknaden, där långa körsträckor är normen, har den låga räckvidden på motorvägar slagit hårt.
Hög tillfredsställelse bland köpare
Paradoxalt nog rankades ID. Buzz högst i kategorin minibussar i konsultföretaget J.D. Powers årliga APEAL-undersökning för 2025. Undersökningen mäter ägarnas emotionella anknytning till och entusiasm för sin bil, och ID. Buzz fick särskilt beröm för sin exteriördesign, elektriska drivlina och användarvänliga interiör.
Ägarna är alltså nöjda med bilen, men priset och räckvidden verkar avskräcka många potentiella köpare.
Medan Volkswagenkoncernens totala försäljning av eldrivna skåpbilar i Europa ökade med 73 procent under första halvåret 2025 och koncernens globala leveranser av BEV ökade med nästan 47 procent, har ID. Buzz har inte lyckats hänga med.
Den svaga utvecklingen mitt i en annars stark tillväxt för eldrivna skåpbilar tyder på att problemen är specifika för ID. Buzz och inte ett allmänt marknadsproblem.
Ny plattform lovar förbättringar
Volkswagen planerar att lansera nästa generation av ID. Buzz på den uppdaterade MEB+-plattformen 2026. Enligt tillverkaren lovar den nya plattformen, som också kommer att användas för den kommande eldrivna VW Polo, förbättrad räckvidd, kortare laddningstider och effektivare produktion.
Det är dock ännu inte beslutat om den nuvarande modellen kommer att få en teknisk uppdatering i mitten av livscykeln eller om Volkswagen kommer att vänta på den stora modelluppdateringen.
