Stack Audio Serene

Ger märkbart bättre ljud

Skivmattor påverkar ljudet och tillsammans med en skivpuck ovanpå skivan dämpas oönskade vibrationer effektivt.

Stack Audio Serene kit

Foto: Lasse Svendsen

Man tänker kanske inte på det. Kanske inte bryr sig. Men en skivspelare är fundamentalt känslig för resonanser och vibrationer som påverkar ljudkvaliteten.

Det är något man märker, i större eller mindre utsträckning. Och en av anledningarna till att det finns flera olika vägar till Rom. Tillverkarna väljer vanligtvis en av tre vägar när de konstruerar en skivspelare.

Den vanligaste är ett lätt chassi – eller plint – utan annan dämpning än gummifötter. Låg massa är mindre känslig för vibrationer, är det många som anser, men egentligen handlar det bara om att man flyttar resonansfrekvenserna till ett annat ställe.

Ett annat sätt att få resonansfri avspelning är att höja massan, enligt teorin om att en tyngre spelare absorberar bättre. Detta brukar kosta mer, men kan helt klart fungera som det är tänkt.

Det tredje sättet är dämpning genom en rörlig upphängning, antingen med spiralfjädrar i stil med bilar, eller en topplatta som vilar på elastiska dämpare i silikon eller gummi.

Kostnaden är ofta avgörande för vilken väg tillverkaren väljer att gå. En lätt plint kostar mindre och passar för billigare skivspelare, medan en sofistikerad upphängning är mer komplex men höjer både absorptionsförmågan och priset.

Läs också Klassiker: Skivspelaren Linn Sondek LP12 Grammofonen framför alla är skotsk, introducerades 1972 och tillverkas fortfarande.

Allt detta påverkar ljudet i en eller annan riktning. Det gör även material. Särskilt material som används i skivtallriken och tonarmen. De allra billigaste spelarna har en tunn fibertallrik, kanske i MDF, eller en stansad metalltallrik med en tunn gummimatta ovanpå. Det säger sig självt att resonanserna då har fritt fram, vilket definitivt kommer att påverka ljudkvaliteten negativt.

Dyrare konstruktioner har oftast material av högre kvalitet och är byggda med högre precision i lager, upphängning och dämpning.

Men inte ens dyrare skivspelare är helt befriade från resonanser och vibrationer som påverkar ljudkvaliteten.

Läs också : 6 skivspelare, tillbehör till skivspelare Har du en skivspelare så finns det ett par tillbehör som är väldigt praktiska att ha. Här är en översikt.

Resonansdämpare

Det säkraste sättet att dämpa resonanser och vibrationer är att placera spelaren på ett stabilt underlag. Det fungerar, men det finns också många andra sätt att få ut mer musik och mindre brus ur LP-skivorna.

Skivmatta och puck på en Rega Planar 3 RS. Foto: Lasse Svendsen

När spelaren står stadigt handlar nästa steg om dämpning. Många väljer en lösning med bättre dämpfötter som placeras under spelaren. Andra köper en plattform med separata dämpfötter. I vilket fall som helst är det ett steg i rätt riktning. Och detta gäller oavsett vilken skivspelare man har.

Nästa steg är att dämpa underlaget som vinylskivan ligger på så bra som möjligt. I normala fall vilar den på en filtmatta, en gummimatta eller direkt på en akrylskivtallrik. De här tre metoderna har olika egenskaper och olika resonansfrekvenser. Filtmattan är billig och praktisk, och många föredrar den ”luftighet” som filtmattan kan ge ljudet. Andra föredrar gummi- eller silikonmattor, som de anser ger bättre kontakt med skivan.

Läs också TEST: Skivspelare för nybörjare Om man brinner för vinyl och vill starta en skivsamling så behöver man en grammofon. Men vilken?

Stack Audio

Skivmattor finns i alla prisklasser och man väljer själv det man tycker är bäst. Det finns också mattor gjorda av kork, pappersfibrer, kolfiber, plast, kompositmaterial och många andra udda material. Gemensamt för dem alla är att de påverkar ljudet i högre eller lägre grad.

Detta har även engelska Stack Audio upptäckt. De har inte hållit på längre än 2013 och har en skivmatta i silikon, en skivstabilisator (skivpuck) och dämpfötter (Auva). På senare tid har de även utvecklat ett nätverksfilter och en regenerator för LAN-kablar för streaming.

Stack Audio Aura EQ. Foto: Lasse Svendsen

Ryktena om skivmattan och stabilisatorns egenskaper gjorde oss nyfikna. Så vi fick tag på båda två – samt en uppsättning med fyra dämpfötter. Detta har vi sedan testat på flera skivspelare.

Serene

Serene Record Mat ser ut som en vanlig gummimatta. Antracitgrå, matt och utan spår. Men den har fyra halvklotformade upphöjningar som lyfter upp LP-skivan en bit ovanför mattan. Dessa fyra halvklot balanserar skivans vikt och absorberar mikrovibrationer, enligt gänget på Stack Audio. De hänvisar till mätningar som stöder påståendet.

Foto: Lasse Svendsen

Skivmattan passar alla skivspelare och ersätter mattan som ingick från början. Den har en partner i Serene Stabilizer, som är en skivpuck som inte är så tung och som man placerar på skivtallrikens axel.

Stack Audios egna mätningar av mattans dämpningseffekt. Ill: Stack Audio

Stabilisatorn väger bara 85 gram och kompletterar mattans egenskaper. Den låga vikten ändrar inte rotationens precision och påverkar inte heller axelns lager negativt. Inuti stabilisatorn finns små silikonpartiklar som dämpar skivan uppifrån – Tension-Activated Particle Absorption (TAPA). De jämför stabilisatorns egenskaper med egenskaperna hos sand. Om man kastar ett klot i sanden så studsar det inte eftersom sanden dämpar rörelsen hos massan som träffar den.

Färre mikrovibrationer

Skivspelarens pickup är känslig för små vibrationer och plockar lätt upp resonanser från omgivningen. Så tanken är att Serene-mattan och Serene-stabilisatorn ska dämpa så mycket att mer av musiken kommer igenom.

Om det fungerar? Ja, definitivt.

Serene Stabilizer kan göra underverk på egen hand, men fungerar allra bäst med Serene Record Mat. Foto: Lasse Svendsen

Veckorna innan detta skrevs använde jag mattan och stabilisatorn på flera skivspelare. Från Regas utmärkta remdrivna lättvikts-Planar 3 RS till Linn Klimax LP12 Bedrok med ”flytande” upphängning. Båda levereras med 2 mm tjocka filtmattor i 100 % ull.

Jag hade också en direktdriven Technics SL-1200G med en gummimatta stående, samt MoFi Electronics MasterDeck som har en svart, akrylliknande skivtallrik i Delrin.

Mattan och stabilisatorn förändrade ljudkvaliteten på samtliga skivspelare, i större eller mindre utsträckning.

Med stabilisatorn på Rega-spelaren öppnades ljudet upp, särskilt i diskanten. Som blev mer skarpt fokuserad. Samtidigt förbättrades basdynamiken något, och i mellanregistret märkte jag att sångröster lät lite fylligare. Små, nästan subtila skillnader, men ändå tillräckliga för att vara hörbara. Med Serene-mattan i stället för filtmattan förstärktes intrycken.

Serene-mattan, korkmattan, Achromat-mattan från Funk Firm och filtmattan. Foto: Lasse Svendsen

Observera att Serene-mattan är 1 mm tjockare än filtmattan och att det kan hjälpa till att förstärka skillnaderna. Eftersom skillnaden i höjd förändrar pickupens spårningsvinkel, om än i liten utsträckning.

Jag jämförde Serene-mattan inte bara med filmmattorna, utan även med en korkmatta. Med skivmattan på försvann det mesta av dynamiken och basen blev märkbart lösare. Korken tillförde dock lite mer luft och gjorde ljudbilden tunnare.

Achromat-mattan från Funk Firm fick fram basen igen och gav musiken både bättre dynamik och djup. Men den dämpade inte de skarpaste kanterna på vissa inspelningar lika bra som Serene-mattan. Som öppnade upp ljudbilden mer och hade bättre detaljrikedom.

Auva EQ-dämpfötterna finns i tre storlekar. Foto: Lasse Svendsen

På den direktdrivna Technics-spelaren dämpade stabilisatorn skarpa sibilanter (som schh-ljud) i diskanten. Men med Serene-mattan i stället för Technics-mattan – och med kompensation för höjdskillnaden – var skillnaderna inte riktigt lika stora som de jag upplevde med Serene-mattan på Rega-spelarens glastallrik.

På MoFi-spelaren blev ljudbilden märkbart varmare, basåtergivningen var bättre definierad och ett lugn lade sig över ljudet från piano, slagverk och bas, vilket jag upplevde som mer realistiskt och trovärdigt. Med Serene-mattan och stabilisatorn i kombination, märk väl.

Stabilisatorn rätar inte ut skivorna och pressar inte heller fast vinylen mot underlaget. Men den påverkar hur man uppfattar musikens dynamik och den släpper fram fler klangfärger än utan.

Undersidan av Serene Stabilizer. Foto: Lasse Svendsen

På en LP12 med filtmatta märkte jag att även små dynamiska skillnader blev tydligare – återigen pratar vi inte om natt och dag, men ändå klart hörbara skillnader. Vissa är bara nyansskillnader. Som att fokus blir lite tydligare och lite fler detaljer släpps igenom i ljudbilden. Andra är mer markanta, som när mattan och stabilisatorn tillsammans rensar upp ljudbilden och ger ett tydligare stereoperspektiv med större öppenhet och en ljudbild som uppfattas som djupare.

Eftersom jag hade ett set med fyra Auva EQ-dämpfötter liggande (från ca 2 500 kr för fyra) passade jag på att prova dem också. De fungerade på samma sätt, med bättre dämpning på alla spelarna. I mindre utsträckning på LP12, det bör noteras. Det var faktiskt den av dessa fyra spelarna som påverkades minst av Serene-mattan, stabilisatorn och Auva-dämpfötterna. Vilket måste bero på att LP12 med Bedrok-plinten redan är extremt väldämpad.

Men på Rega-spelaren och framför allt MoFi-spelaren stramade skivmattan, stabilisatorn och dämpfötterna upp basen i hörbar grad. Den dynamiska kontrasten förbättrades, på samma gång som fokus i ljudbilden blev tydligare.

Foto: Lasse Svendsen
Läs vidare
Exit mobile version