Danska Lyngdorf Audio lanserar inte nya elektronikprodukter särskilt ofta. Det har gått fyra år sedan vi testade den kompakta förstärkaren TDAI-1120. Och toppmodellen TDAI-3400 är hela sex år gammal.
Men nu finns det en ny mellanmodell som heter TDAI-2210. Och även om släktskapet är tydligt så är det flera saker som har lösts på ett annat sätt än tidigare.
Precis som de två andra modellerna i serien är Lyngdorf TDAI-2210 en mattsvart metallåda med en nästan skoningslöst enkel design. Kanterna är knivskarpa och fronten har bara en enda ratt och en stor display som tar upp mer än hälften av all plats. Precis som tidigare är vridknappen stor och tung och snurrar på mjuka lager – en design som har hängt med Lyngdorfs produkter ända sedan starten 1998.
Något som skiljer Lyngdorf TDAI-2210 från tidigare modeller är användarvänligheten. Det gäller både installationen och den dagliga användningen.
I stället för en estetisk, men lite krånglig styrning där fjärrkontrollen var tvungen att användas får man nu en stor och läcker pekskärm i färg. Och när man lyssnar på streaming via exempelvis Tidal får skärmen samma färg som omslaget till låten som spelas. Visst är det klatschigt, men varför skulle hög ljudkvalitet inte få vara snygg att titta på?
Förenklad installation
I tidigare modeller gjordes rumskorrektion och grundläggande installation bäst med hjälp av en webbläsare, men i TDAI-2210 har processen förenklats ordentligt. Första gången förstärkaren sätts på och den har en internetuppkoppling (det krävs bara en kod för Wi-Fi), blir man guidad genom rumskorrektionen på skärmen.
Installationen gick problemfritt och manualen laddades ner – men behövde inte användas en enda gång.
Med 2 x 105 watt i åtta ohm och 2 x 210 watt i fyra ohm har Lyngdorf TDAI-2210 hälften så mycket effekt som sin storebror TDAI-3400, men det är fortfarande fullt tillräcklig för de flesta vanliga högtalare i de flesta vanliga lyssningsrum.
Som alla Lyngdorf-förstärkare är detta en power DAC, där signalvägen är helt digital från ingångarna (eller streaming) till utgångssteget, där ett lågpassfilter omvandlar den pulsbreddsmodulerade bitströmmen till analogt ljud.
Även om förstärkaren är digital så finns det fortfarande två analoga linjeingångar. Men ingen skivspelaringång, en sådan kan köpas till som ett instickskort. Det är bara den mindre TDAI-1120 som har RIAA inbyggt från början.
Förutom de vanliga ingångarna finns det naturligtvis en anslutning för trådlösa och trådbundna nätverk samt Bluetooth. Det finns inga multiroom-funktioner, men Tidal Connect, internetradio via vTuner, medieuppspelning med Roon samt Spotify Connect.
Ingen signatur
Hos Lyngdorf tror man inte på ”sound” eller ”ljudsignatur”. TDAI-2210 lämnar inga märkbara fingeravtryck på ljudet. Tack vare den inbyggda rumskorrektionen tar den snarare bort färgning från ljudet i stället för tvärtom. Som motvikt finns det dock ett antal ”voicings”, som Music, Relaxed och Action1, så att man till exempel kan ge basen en extra dos tryck när man slår upp dörrarna till hemmabion.
Förhandlar med rummet
Den svagaste länken i hifi-kedjan är varken förstärkaren eller högtalaren, utan lyssningsrummet. En högtalare kan ha en perfekt frekvensrespons på papperet men låta hemskt när den placeras i vardagsrummet.
Rumskorrektion handlar i grunden om att korrigera de svagheter som uppstår i högtalarens möte med den verkliga världen.
RoomPerfect är inte en simpel, automatisk equalizer som okritiskt försöker tvinga fram en platt frekvenskurva på lyssningsplatsen. Det skulle vara välmenande men naivt.
Om rummet insisterar på att skapa ett ”hål” vid 80 Hz, kommer varje försök att boosta den frekvensen bara att sätta förstärkaren och högtalaren på att jobba övertid, utan att det resulterar i mer punch i basen. En fullständig utsläckning av basen som beror på stående vågor kommer fortfarande att vara en utsläckning, även om man fyller på med mer energi.
RoomPerfect mäter i stället rummets samlade respons och skapar en detaljerad digital modell. Huvuduppgiften är att ta bort rummets inflytande på ljudet – framför allt de problematiska låga frekvenserna. Den korrigerar så att säga inte för högtalarnas egenskaper utan för deras placering.
Systemet fungerar i två faser: Först korrigeras frekvensgången upp till 500 Hz, vilket är området där rummet påverkar frekvensgången mest.
Bevarar högtalarnas karaktär
I resten av frekvensområdet försöker systemet korrigera för rummets inflytande, men ändå bevara högtalarens ursprungliga ljudkaraktär – dess voicing. Resultatet ska bli ett ljud som är troget högtalarens konstruktion, men befriat från rummets påverkan.
RoomPerfect är nästan lika gammalt som företaget Lyngdorf, som i år firar 20-årsjubileum. Systemet hade premiär 2007, medan konkurrenten Audyssey såg dagens ljus i hemmabioreceivrar 2004. Det tredje stora rumskorrektionssystemet, från Dirac, lanserades 2011.
Alla tre systemen gör vad de ska och resultatet låter i de flesta fall bättre än samma anläggning i samma rum utan rumskorrektion. Men de bästa och mest övertygande erfarenheterna har jag fått med RoomPerfect. Detta gäller även Lyngdorf TDAI-2210.
Professionell mikrofon
För att fånga upp ljudet i lyssningsrummet och dess svagheter krävs en mikrofon. Hos Audyssey och Dirac är mikrofonen en liten och relativt enkel historia. Men Lyngdorf chansar inte. Det ingår inte bara en kalibrerad mätmikrofon med en gammaldags analog XLR-anslutning och en fem meter lång mikrofonkabel, utan även ett rejält, manshögt mikrofonstativ.
En ganska stor del av den lilla lådan upptas av mikrofonen och stativet, som väger nästan lika mycket som själva förstärkaren.
Förutom en mätning i öronhöjd vid själva lyssningsplatsen ska en serie mätningar göras på slumpmässiga sällen i rummet. Efter fyra eller fem mätningar, som var och en tar ett par minuter, är mätdatorn nöjd och rumskorrektionen kan beräknas.
Mätningar görs med 50 olika toner i intervallet 20–350 Hz och 71 toner i intervallet från 350 Hz till 20 kHz.
Förutom den optimala rumskorrektionen (som kallas för ”Focus”) kan man välja”Global”, som ger ett användbart resultat i ett större område runt lyssningsplatsen. Korrektionen kan också stängas av helt, men det får ljudbilden att verka mycket mindre fokuserad och exakt. Hur mycket rumskorrektion hjälper märks tydligast när man stänger av den!
Man kan bara lagra en enda rumskorrektionsinställning åt gången i Lyngdorf TDAI-2210, vilket å andra sidan täcker behoven hos de allra flesta användarna. Om man behöver växla mellan två par högtalare går det dock att lagra data på ett USB-minne så att man slipper göra samma mätning en gång till.
Mer klarhet
Lyngdorf TDAI-2210 testades främst med det par DALI Rubikore 2 som jag använder som referens i den här prisklassen. Högtalarna står i vanliga fall på stativ på ”rätt” plats – alltså en bit ut från bakväggen och mer än en meter från sidoväggarna och hörnen i vardagsrummet.
Där låter högtalarna bra från början, men RoomPerfect tvättade, bildligt talat, fönstren in mot konsertsalen lite renare, så att den akustiska scenen blev tydligare. Intressant nog blev basen också djupare.
Men Lyngdorf rekommenderar faktiskt att man ställer högtalarna alldeles intill bakväggen – eller hänger upp dem på den. Så Rubikore 2 flyttades upp på fönsterbrädan. Det kändes helt fel. Men det fungerade faktiskt!
Helt nytvättat
Det är svårt att skilja på ljudet från förstärkaren och ljudet från RoomPerfect. Eftersom den första i princip inte tillför någon färgning, medan den andra effektivt tar bort den färgning som vi är vana vid att få från lyssningsrummet. Det samlade resultatet är – rent.
Jämfört med vad jag är van vid från andra förstärkare i samma rum och med samma högtalare känns det som om taket är lite högre och väggarna står lite längre bort.
I en favoritlåt som Fishing Junks at Sunset från ”Concerts in China” kan man ana den enorma salen från vägg till vägg och från golv till tak. Och ännu mer på Oogway Ascends från Hans Zimmers musik till ”Kung Fu Panda”.
I den något mindre teatrala änden är det bra rytmiskt driv i Afenginns Taktstok. Och även om effektreserverna inte är obegränsade så har jag sällan hört Mike Oldfields Five Miles Out låta lika dynamiskt och torrt.
Konkurrenter
Det finns många förstärkare i gränslandet mellan premium och highend. Hegel H190V och Cyrus 40 AMP är mer klassiska förstärkare i klass AB. Och båda har skivspelaringång till alla vinylfantasters förtjusning. Men ingen av dem har rumskorrektion.
Ur den synvinkeln är Linn Selekt DSM en mer direkt konkurrent, som både har rumskorrektion (dock utan egentlig rumsmätning) och hela paletten av streamingmöjligheter. Men hos Linn måste alla funktioner köpas i form av extramoduler – och då blir priset snabbt högre än för både TDAI-2210 och TDAI-3400.
