Första gången vi stiftade bekantade med Eversolo var för bara två år sedan, men det kinesiska företaget har faktiskt mer än 10 år på nacken. De första produkterna var digitalomvandlare med imponerande prisvärd ljudkvalitet. Men både ambitionsnivån och sortimentet har vuxit, nyligen testade vi den mycket lyckade effektförstärkaren AMP-F10.
Eversolo DMP-A10 är uppenbart tänkt som en partner till denna. Det handlar om en kombinerad förförstärkare, digitalomvandlare och streamingmottagare. Så om man har hoppat på streamingtåget behöver man bara lägga till ett par högtalare för att få en komplett anläggning.

Designen på DMP-A10 matchar slutsteget i en utsträckning som vi inte har sett tidigare på en förförstärkare eller en DAC. Den svarta lådan har nämligen distinkta kylflänsar på sidorna, precis som AMP-F10. På effektförstärkaren är de nödvändiga för att leda bort värme, här är de ren dekoration.
Fronten domineras av en 6,5-tums LCD-pekskärm som visar information men också är enhetens primära användargränssnitt. Man kan dock fortfarande styra DMP-F10 från soffan med mobil-appen eller fjärrkontrollen. Den senare förtjänar extra beröm för att vara riktigt elegant.
Highend-ölöppnare?
Alltför ofta ser vi även dyr elektronik som styrs av en grå fjärrkontroll av plast, men Eversolo-fjärrkontrollen är gjord av förkromat stål med en behagligt rundad form som är ett rent nöje att röra vid – nästan som en ölöppnare av highend-klass.

Touch-skärmen ger tillgång till alla funktioner – från att välja ingångar till att söka i musikbibliotek och ställa in ljudparametrar. En extra skärm gömmer sig mitt i den stora, kantiga volymkontrollen, som visar volymen med stora, tydliga siffror och med en grafisk skala. Läckert. Volymkontrollen är gjord som en R2R-krets som är en del av digitalomvandlingen.
Kärnan i Eversolo DMP-A10 är digital-till-analog-omvandlaren Sabre ES9039Pro från ESS.
De har jobbat extra mycket med klockkretsen, där de två kristallerna som sätter takten för de digitala kretsarna hålls vid en konstant temperatur för att eliminera frekvensfluktuationer och därmed jitter.
I de analoga kretsarna, som är balanserade, sitter det i ljudkvalitetens namn delar som är hämtade långt från förförstärkarens kinesiska hemland. Kondensatorerna är från WIMA och Nichicon och operationsförstärkarna är från Texas Instruments.
Rumskorrektion
Som man nästan kan förvänta sig av en så kostsam helt digital förförstärkare har DMP-A10 inbyggd rumskorrektion, som tydligen av utvecklats av Eversolo själva. Någon mätmikrofon följer inte med i kartongen, men man kan antingen använda telefonens mikrofon eller en extern USB-mikrofon, till exempel MiniDSP Umik-1. Om mikrofonen har en kalibreringsfil kan den laddas in.
Anslutningar
På baksidan hittar vi ett omfattande urval av anslutningsmöjligheter. Digitala ingångar i form av optiska och koaxiala, USB-B för direktanslutning till dator och ARC för integration med TV-system. På utgångssidan hittar vi både balanserade XLR- och obalanserade RCA-utgångar samt digitala utgångar för den som, efter att ha köpt en digital förförstärkare, ändå vill använda en extern DAC.
Streaming och tjänster
DMP-A10 stöder alla de viktigaste streamingtjänsterna: Tidal (inklusive MQA), Qobuz, Amazon Music och flera andra. Den är också kompatibel med Tidal Connect för direkt streaming från Tidal-appen. För lokala nätverksresurser stöds både UPnP/DLNA- och WebDAV-protokoll.
Förutom streaming och externa digitala källor kan DMP-A10 laga egna filer. Det görs via två M.2 NVMe SSD-kortplatser, som var och en stöder upp till 4 TB lagringsutrymme. SSD-diskarna ingår inte.
Så låter DMP-A10
Rent tekniskt har Eversolo DMP-A10 mycket att erbjuda. Men hur är det med ljudet?
Som tur är levererar den varorna där också. Ljudet är naturligtvis rent – vilket jag också förväntade mig av en helt digital förstärkare i den bättre änden. Men första intrycket var: ”Herregud, vad snyggt den låter!”
Det finns gott närvaro till scenen när man lyssnar på en liveinspelning som Nils Lofgrens Keith Don’t Go. Men framför allt återges musiken med en spelglädje som gör att man blir sugen på att lyssna mer. Och det är inte en dålig egenskap när det gäller utrustning som används för att lyssna på favoritmusiken.
Som testare är det ofta vårt jobb att analysera kyligt och hitta skavanker. Att identifiera de områden där den testade utrustningen inte håller jämna steg med de bästa i sin klass. Musiken blir medlet som används för att nå det målet.
Njutning
Tills man inser att man knappt jobbar – man lyssnar på låtar som inte avslöjar några fel eller brister. Eller lyssnar på ett helt album där när en enda låt hade räckt. Helt enkelt för att det är ett sant nöje. Vilket ju också är det som de flesta egentligen vill använda sin hifi till. Att njuta av musiken.
Vad beror spelglädjen på? Jag kan inte sätta fingret på ett visst tonregister och säga att det återges renare, eller att det behandlas extra väl. Basen är fin och nyanserad – även om det oftast är effektförstärkaren som spelar störst roll där. Diskanten är upplöst och mellanregistret är klart och öppet.
Men många andra förstärkare med ett helt annat ljud skulle också kunna åstadkomma det. Det känns bara som om Eversolo DMP-A10 är lite mer engagerad. Instrumenten verkar lite bättre, och musikerna har haft lite mer inlevelse just den dagen.
Upplevelsen av den akustiska scenen är verkligen utmärkt. Man får en bra känsla av storleken på inspelningsrummet (oavsett om det är ett riktigt rum, som konserthuset i Cincinnati, eller något som skapats i inspelningsstudion).
Bäst resultat fick vi tillsammans med den matchande effektförstärkaren AMP-F10, som vi testade nyligen.
De två enheterna kompletterar varandra väl och effektförstärkaren tillför precis lagom mycket värme och trivsel till den mycket precisa återgivningen från DMP-A10.
Konkurrenter
Eversolo DMP-A10 är ingen en billig enhet, man kan med lätthet hitta en bra komplett förstärkare för samma summa som man här får punga ut med för en förförstärkare. Elipson P1 kostar nästan lika mycket och för analogälskaren är den det självklara valet eftersom den (mot avgift för ett tilläggskort) har en ingång för skivspelare, även för MC-pickuper. Men den saknar digitala finesser som rumskorrektion och streaming.
Technics SL-G700M2 har streaming och till och med en fysisk CD-enhet. Men ingen rumskorrektion och inte heller någon snygg färgskärm för styrningen.