Model Y Performance är en familjebil med sportbilsegenskaper till ett relativt överkomligt pris. 2025-utgåvan tar fördelarna från föregångaren och förfinar dem: Accelerationen är fortfarande extrem, men mer kontrollerad, chassit har förbättrats avsevärt och ljudnivån har sänkts ordentligt.
Den nya versionen har mjukat upp accelerationen under första sekunden. Tidigare var Model Y Performance brutal så fort man rörde vid gaspedalen. Nu känns den mer civiliserad, men fortfarande blixtsnabb med 0–100 km/h på 3,5 sekunder i Insane-läge. Motoreffekten har sänkts till 338 kW/460 hk, men bilen är inte mindre pigg än sin föregångare. Tvärtom! Trampar du ner pedalen när du kör mellan 50 och 100 km/h är den fortfarande en raket.
Ny körteknik
Den största tekniska innovationen är det adaptiva dämpningssystemet. Det använder algoritmer som balanserar respons och komfort på ett sätt som föregångaren inte kan matcha. Man kan välja mellan Standard- och Sport-läge men oavsett vad man väljer så absorberas ojämnheter i underlaget betydligt bättre än tidigare. Systemet är en ren njutning till vardags, även om bilen fortfarande är relativt styv.
Tesla hävdar att Model Y nu är 22 procent tystare i kupén, och det märks direkt. Både väg- och vindbrus reduceras mycket vare dubbellaminerat akustiskt glas i alla rutor och förbättrade dörrtätningar. Det visslar fortfarande lite från fogarna runt glastaket i höga hastigheter, men totalt sett är det en stor förbättring.
Premiumljudsystem
Premium Sound-anläggningen med 14 högtalare slår fortfarande hårt, med bas som är både kraftfull och tight. För baksätespassagerarna är den nya 8-tums underhållningsskärmen i baksätet en vinnare, där man kan titta på Netflix eller spela spel även under körning. Barnen kan till och med koppla in sina trådlösa hörlurar med Bluetooth.
Imponerande räckvidd – med en bieffekt
Den officiella räckvidden har förlängts från 514 till 580 km. En av anledningarna är att Tesla har gjort mer av batterikapaciteten tillgänglig. Även om batteriet är lika stort rent fysiskt som tidigare så har den användbara nettokapaciteten ökat. Min förbrukning hamnade på cirka 15 kWh per 100 km, vilket ger över 500 km räckvidd vid blandad körning. Detta är betydligt bättre än Ford Mustang Mach-E GT, som både har ett större fysiskt batteri och är mindre smidig. Observera dock att den mindre säkerhetsbufferten potentiellt kan påverka batterihälsan på sikt, så var extra noga med att undvika frekvent laddning till 100 procent.
Laddningen fungerar fortfarande med upp till 250 kW på Teslas Supercharger-nätverk, som fortfarande är marknadens bästa. För Tesla-ägare är upplevelsen extra smidig med automatisk laddning från registrerade betalkort och förvärmning av batteriet.
Automatisk upplåsning som fungerar
En betydande förbättring är den nya och uppgraderade Bluetooth-tekniken. Den innebär en mer välfungerande telefonnyckel för dig som väljer att använda mobilen som bilnyckel. Den nya versionen har bättre platslokalisering och öppnar dörren varje gång du kommer i närheten.
Blinkersspak – men var är växelspaken?
Jag trodde inte att jag skulle behöva skriva ett helt eget avsnitt om blinkersspaken. Men faktum är att Tesla tog bort den på 2023-versionerna av Model S och X, och sedan på 2024-versionen av Model 3. I stället satte de dit ett par idiotiska knappar på ratten, som var nästan omöjliga att hantera när man skulle blinka sig ut ur rondeller.
Därför är det glädjande att se att Tesla har tagit sitt förnuft till fånga och återinfört spaken i nya Model Y.
Däremot har växelspaken ersatts av en virtuell på skärmen. Till vardags fungerar den digitala växelväljaren fint, eftersom bilen oftast förstår åt vilket håll man vill köra. Som bonus går den automatiskt in i parkeringsläge när man lossar säkerhetsbältet eller öppnar dörren.
Bättre säten
Sätena har förbättrats i hela kupén. Sittdynorna är 1,5 cm längre och nackstöden lite bredare. För första gången har Model Y även elektriskt fällbara baksäten. Om man trycker på knapparna i bagageutrymmet fälls sätena ner helt automatiskt – eller reser sig igen. Och äntligen har framsätena fått ventilation – härligt på varma dagar. RGB LED-ljuslisten längs instrumentbrädan skapar atmosfär, för alla som gillar sådant.
Häftig fram, stor bak
Fronten har fått ett smalare utseende med en tvärgående LED-ljuslist, inspirerad av Cybertruck. En ny kamera är monterad lågt i den främre kofångaren och ger äntligen ger en direkt videovy framför bilen, vilket jag saknade i föregångaren när jag skulle parkera.
På utsidan finns det en sak som retar mig lite: den nya bakdelen. När Tesla flyttade upp baklyktorna till en tunn rad längst upp, och samtidigt flyttade registreringsskylten från mitten till allra längst ner, fick bilen en stor naken yta i mitten. Det ser ut som om bilen har fått en rejäl rumpa!
Lyckligtvis har Performance-versionen ett par detaljer som förbättrar bilen avsevärt bakifrån. På baksidan sitter ett Performance-märke, som återspeglas i de projicerade loggorna från sidodörrarna. Den svarta plastkanten underst har en kantigare och mer distinkt form, vilket ger hela bilen ett mer aggressivt uttryck. Tillsammans med kolfiberspoilern och 21-tums Arachnid-fälgar ser den mycket häftigare ut än Long Range-varianten.
Model Y är fortfarande inte perfekt
Det finns fortfarande saker att klaga på. När man gasar ordentligt i skarpa kurvor märker man att det här är en stor och tung SUV. Ratten är också fortfarande ganska trög. Och även om bilen har fått en bättre premiumkänsla är det fortfarande långt kvar till Mercedes och BMW.
