Sennheiser lovar omslutande ljud i CUPRA Tavascan

Med 12 högtalare och avancerad ljudbehandling från Sennheiser lovar CUPRA Tavascan en häftig ljudupplevelse. Men får den Atmos-ljud?

Sennheiser Tavascan 1920x1072 1

Den nyligen lanserade CUPRA Tavascan är en sportig coupé baserad på Volkswagens MEB-plattform, och när CUPRA skulle designa ett ljudsystem för den kraftfulla nya bilen vände de sig till inga mindre än Sennheiser.

Sennheiser är ett välkänt namn bland hifi-entusiaster, med en lång tradition av hörlurar och öronsnäckor för kräsna lyssnare, för att inte tala om avancerade soundbars som Ambeo och Ambeo Max. Nyligen har de också gett sig på billjud.

Partnerskapet mellan Sennheiser och CUPRA är en perfekt matchning enligt de två tillverkarna.

”Both brands share a deep passion for music as an integral part of their brand identity. Through this partnership, we aim to unlock the full potential of audio in-car entertainment”, säger Veronique Larcher, chef för Sennheiser Mobility.

”We are thrilled to have Sennheiser on board, with their expertise in creating innovative audio solutions that have shaped the sound of modern entertainment and earned the company a distinguished reputation as the product of choice for music icons worldwide,” säger Dr. Werner Tietz, Executive Vice-President for FoU på CUPRA.

”Not only does our Tavascan look great, but it also sounds amazing, thanks to Sennheiser’s exceptional audio expertise.”

 

03 CUPRA Tavascan
CUPRA:s helelektriska SUV-coupé lovar en uppslukande kör- och ljudupplevelse, med 12 högtalare och avancerad ljudbehandling från Sennheiser. (Foto: CUPRA)
Läs också TEST: Sennheiser Ambeo Soundbar Plus och Ambeo Sub Sennheiser hävdar att deras Ambeo Soundbar Plus inte behöver bakhögtalare för att omringa dig med ljud. Och det stämmer faktiskt.

12 högtalare och avancerad Ambeo-ljudbehandling

Den helelektriska SUV:en har en 15-tums infotainmentskärm – den största hittills i en CUPRA-modell. Och som tillval kan den också levereras med en hifi-anläggning bestående av 12 högtalare.

Ljud & Bild har undersökt saken närmare, och det visar sig att högtalarna kommer från underleverantörer till CUPRA, medan Sennheiser har varit involverade i själva ljudbehandlingen.

Med hjälp av programvaran AMBEO Concerto utlovas omslutande surroundljud. Den avancerade ljudbehandlingen analyserar ljudsignalerna, inklusive olika instrument och rumslig information, och omfördelar dem runt bilen.

Dolby Atmos surroundljud då?

Vi frågade Sennheiser om ljudsystemet kommer stödja populära musiktjänster som Tidal eller Apple Music, och om ljudbehandlingen också hanterar etablerade surroundljudformat som Dolby Atmos. Här håller de två tillverkarna sina kort nära bröstet, men i skrivande stund verkar systemet inte få Atmos-avkodning. Mer kommer förmodligen att bli känt när CUPRA Tavascan närmar sig lanseringen, och vi får chansen att testa systemet!

Detta är förmodligen bara början: De två tillverkarna vill ”omdefiniera ljudupplevelsen och flytta fram gränserna för vad som är möjligt med billjud.” Därför kan vi förmodligen förvänta oss att få se fler CUPRA-modeller med ljud från Sennheiser i framtiden.

CUPRA har redan elbilsmodellen CUPRA Born marknaden, och de nya modellerna Terramar och UrbanRebel förväntas innan 2025.

Läs också TEST: Cupra Born 58 Cupra Born är den tuffa tvillingen till VW ID.3. Med ett fräckare utseende, smidigare köregenskaper – och lägre pris.
Läs också Nyhet: Mercedes EQE SUV får Dolby Atmos och Apple Spatial Audio Mercedes har inlett samarbete med Apple och Universal Music för att leverera den ultimata ljudupplevelsen i bilen.

 

Läs vidare
Exit mobile version