Ferrari Purosangue med Burmester 3D-ljud

Denna bil levereras med en anläggning från Burmester.

IMG 0349 1920x1080 1

Foto: Lasse Svendsen

Ljudet från Burmester-anläggningen överröstas helt när V12:an startar. Vrålet från 12 cylindrar genljuder i lokalen när luft pressas ut från de bakre avgasrören. Ferrari Purosangue är en riktig syn för ögat. I Argento Nürburgring, som färgen heter, och bilderna gör inte designen rättvisa. Proportionerna kommer till sin rätt först när du ser den live.

Ferraris första femdörrars fyrsitsiga bil levereras med en Burmester ljudanläggning, och den har faktiskt en särskild live-inställning. Den har även andra inställningar, som en enkel trebands eq.

Foto: Lasse Svendsen

Ferrari har 21 högtalare med en total effekt på 1 420 W. De är placerade överallt, och det finns 3D-högtalare i taket och flera högtalarelement i dörrarna. Subwoofern är dold och både den och de andra högtalarna har utvecklats av Burmester för Ferrari Purosangue.

Foto: Lasse Svendsen

Burmester har skapat versioner av sin egen banddiskant för Ferrari, och till skillnad från vad som är vanligt i en bil har Burmester valt analoga förstärkarkretsar för alla högtalare, utom bashögtalarna, som drivs av en digital förstärkarkrets.

Det första intrycket av systemet är en enorm kraft och klarhet, som i kombination med massiv baskontroll gör att ljudet lätt fyller Ferraris kupé.

Passageraren kan styra musiken från en dedikerad skärm i instrumentpanelen. Där kan man välja ljudkälla och anpassa ljudbilden så att den passar den egna smaken.

3D-högtalare i taket. Foto: Lasse SvendsenDet finns förprogrammerade ljudlägen, Pure, Live, Comfort, Surround, 3D Surround, Precise Bass och Stage Plus, som man väljer med ett tryck på skärmen. 3D Surround passar kanske inte lika bra för triojazz som för stadionrock, och om man vill ha det renaste ljudet utan tuning ska man välja Pure.

Läs också TEST: Mercedes-AMG GLE 63 S med Burmester High-End 3D Surround Sound system En vrålande V8 eller välljudande musik? Med AMG-versionen av Mercedes GLE kan du välja fritt mellan gaspedalen och volymkontrollen.

VIP-inställningen flyttar ljudbilden till en vald passagerare, eller föraren själv, och optimerar ljudbilden för det valda sätet.

Läs också TEST: Bentley Bentayga V8 med Naim for Bentley Om du har en Bentley på inköpslistan så se till att få med Naim-anläggningen. Du kommer inte att ångra dig.

Burmester-fabriken i Purosangue är uppenbarligen inställd på ett annat sätt än Burmester i Mercedes och Porsche. Här är jag lite osäker på var Purosangue passar in. I en Taycan är Burmester inställd för kraft, dynamik och knivskarp precision. Medan Burmester i en Mercedes eller Maybach har ett varmare ljud med mer tonvikt på att låta behagligt, snarare än överväldigande, över tid.

Foto: Lasse Svendsen

För de flesta av oss är det kanske av akademiskt intresse hur bra ljudet är i en Ferrari Purosangue. Den är i stort sett slutsåld, kostar lika mycket som ett litet hus och väntelistorna är långa.

Men när man befinner sig i de övre sfärerna skulle det vara märkligt om inte ljudanläggningen också kom från den högsta klassen.

Baksätespassagerarna får också Burmester-högtalare, även de i taket. Foto: Lasse Svendsen

Burmester är standard på framtida bilar, så möjligheten till en djupdykning i Burmesters 3D-system för Ferrari är absolut inte uteslutet.

Den enda frågan är om ljudet från Burmester kan överträffa ljudet från V12…

 

 

Läs vidare
Exit mobile version