Bang & Olufsen har vänt skutan

Trots att elektronikbranschen som helhet har upplevt en nedgång under 2023 har B&O lyckats öka både intäkter och vinst.

BW The Ferrari Collection 2023 SPREAD scaled 1 1920x1080 1

Foto: Bang & Olufsen

Trots att coronatidens elektronikmani är över, och vi under 2022 och 2023 har sett kris efter kris, har Bang & Olufsen lyckats klara sig bra. Under årets tredje kvartal (räkenskapsårets första kvartal) ökade det tidigare krisdrabbade elektronikföretaget både försäljning och resultat.

Globalt ökade försäljningen med 8% och i Asien var tillväxten 29%. Företagets totala intäkter ökade med 1,2% och i Europa var ökningen hela 26,7%.

En viktig framgångsfaktor för Bang & Olufsen under kvartalet var en kraftig lönsamhetsförbättring. Bruttovinstmarginalen uppgick till 52,6%, vilket är 16 procentenheter bättre än förra året. Detta berodde delvis på att företagets leverantörer kunde leverera varor mer effektivt.

Företagets VD, Kristian Teär, är nöjd med resultatet och säger att Bang & Olufsen fortsätter att fokusera på att förbättra kundupplevelsen och stärka varumärket över hela världen. Han påpekar också att de extraordinära kostnader som företaget har haft tidigare inte längre påverkar det negativt.

Läs också TEST: Beosound Emerge Bang & Olufsen Beosound Emerge är en modig avvikelse från hur en multiroom-smarthögtalare kan se ut – och låta.

Företaget meddelade också att Beosound Emerge har uppnått Cradle to Cradle-certifiering på bronsnivå.

Slutligen har Bang & Olufsen stärkt sitt partnerskap med lyxbilsmärket Ferrari och lanserat fyra produkter i begränsad lyxutgåva. Dessa produkter säljs i Bang & Olufsens butiker och online, samt hos utvalda Ferrari-återförsäljare.

Läs också Nyhet: B&O: The Ferrari Collection Vi gillar verkligen vad vi ser när Bang & Olufsen samarbetar med Ferrari om en helt ny röd färg för en rad produkter.
Läs vidare
Exit mobile version