Kias nya batterikort: Ökar andrahandsvärdet på din elbil

Kia rapporterar batteriets hälsa på cellnivå

Kia testar ett digitalt batterikort som övervakar tillståndet på cellnivå. Detta bör resultera i längre batterilivslängd, billigare underhåll och högre andrahandsvärde.

kia corporate Battery Life Passport Project clean print 3600x2400 1 scaled 1

(Illustration: Kia)

Kia är först med att testa ett digitalt batterikort som kontrollerar varje enskild battericell i elbilar. Systemet ger bilägare löpande statusrapporter och möjliggör mer precisa reparationer. Detta bör innebära längre batterilivslängd och därmed högre andrahandsvärde.

Överträffar EU:s krav

Det digitala batterikortet överträffar EU:s kommande krav på batteridokumentation. Istället för att bara visa batteripaketets totala hälsa övervakar Kias system varje enskild cell. Detta ger mer exakt information om batteriet under hela dess livslängd.

Systemet har testats i en Kia EV3, som skickades från Korea till Europa i februari. Bilen använder ett Dukosi cellövervakningssystem, som skickar realtidsdata om varje enskild cell till det digitala batterikortet.

Kia EV9 (Illustrasjon: Kia)
Läs också Nyhet: ”Golden Battery” och andra batterinyheter Vi står på randen till en batterirevolution. Den börjar redan nu, och kinesiska biltillverkare visar vägen. Bland annat med ett "Golden Battery".

Att reparera enskilda celler sparar pengar

Till skillnad från dagens system, där hela batterimoduler ofta måste bytas ut när problem uppstår, kan verkstäderna nu identifiera och byta ut endast de defekta cellerna. Detta minskar både tiden och kostnaden för reparationer och gör det möjligt att upptäcka och åtgärda problem tidigare.

Kan öka andrahandsvärdet

För köpare av begagnade bilar är osäkerheten om batteriets skick ofta ett problem. Med Kias batterikort får både säljaren och köparen en korrekt bild av batteriets faktiska skick.

Systemet uppdateras automatiskt efter varje reparation, så att hela batteriets historik finns tillgänglig på ett och samma ställe. Det är inte orimligt att tro att begagnade elbilar med bra batteritillstånd kan säljas till ett högre pris.

Batterikortet ansluts till bilens infotainmentsystem, vilket gör informationen lättillgänglig för ägare, mekaniker och myndigheter.

Foto: Kia
Läs också TEST: Kia EV9 Med sin hittills största och mest ambitiösa elbil utmanar Kia EV9 de etablerade premiummärkena i el-SUV-segmentet.

Europeiskt samarbete

Bakom batterikortet ligger ett europeiskt forskningsinitiativ som undersöker hur EU:s kommande batterikrav kan implementeras i praktiken. Projektet genomförs i samarbete med det EU-finansierade projektet DATAPIPE och ARN, den nederländska organisationen för ansvarsfull hantering av bilar och batterier.

Tekniken har utvecklats så att den kan användas i andra bilmärken och till och med i helt andra branscher.

Kia ligger före kraven

Kia har inrättat en separat intern organisation för att utveckla företagets batterikortstjänst tillsammans med partners från hela värdekedjan för elfordonsbatterier.

Planen är att erbjuda batterikortet för alla el- och hybridbilar som säljs i Europa från februari 2027, i enlighet med EU:s kommande batteriförordning. EU:s batterikort förväntas innehålla över 100 olika datakategorier.

Läs också TEST: Kia EV6 GT Line Vad får man om man tar ”Årets bil” och ger den en ny och sportigare kaross, ett större batteri och ett bättre ljudsystem? Möt Kia EV6 GT Line!
Läs vidare
Exit mobile version