Hisense är en TV-tillverkare som vi inte har hört talas om så mycket här hemma i Sverige, men det är tydligen något de tänker ändra på. Nu satsar den kinesiska tillverkaren på en bredare distribution i Norden. Högst upp i sortimentet finns flaggskeppsmodellen Hisense 116UXQ, som Ljud & Bild är bland de första som fått testa.
Denna mycket spännande TV är den första på marknaden med så kallad RGB MiniLED-teknik och också den första som klarar det uppdaterade Dolby Vision 2 HDR-formatet. Dessutom är det den största TV:n vi någonsin har haft på besök i testrummet!
Hisense 116UX: ”Världens största LCD-TV” gör sitt intåg
För ett och ett halvt år sedan testade vi den gigantiska TCL 115X955 och nu har det alltså blivit dags för 116UXQ. De här är TV-skärmar för dig som vill ha en enorm bild i ditt vardagsrum eller hemmabio, utan att behöva kompromissa med lägre ljusstyrka och mörkläggning som en projektor brukar innebära.
Du bör dock kunna avvara en hel del kronor, för den här toppmodellen är inte av det billiga slaget. Ungefär 350 000 riksdaler får du punga ut med om den här skärmen ska bli din.
Det finns visserligen ännu större och dyrare TV-apparater: Hisense har även en MicroLED-TV i sortimentet – Hisense 136MX – där enskilda skärmmoduler kombineras för att bilda en enda storskärm på upp till 136 tum. MicroLED är känt för att ha extrem bildkvalitet, men priser i miljonklassen gör dem ouppnåeliga för de flesta, och just den modellen förväntas i dagsläget inte komma till Norden.
Hisense 116UXQ är däremot den största TV:n du faktiskt kan köpa i en enda färdig skärmenhet. Hisense försöker kombinera det bästa från dagens skärmtekniker i ett paket som ska vara aningen mer överkomligt. Som en tvättäkta flaggskeppsmodell är den utrustad med ny teknik – RGB MiniLED – som förhoppningsvis kan ”sippra ner” till mer prisvärda modeller med tiden.
Hisense 116 UX: Design- och byggkvalitet
Namnet utlovar 116 tum, men kontrollmätningarna visar 115,5 – så Hisense har rundat upp lite! Men vi pratar definitivt om en massiv – och blytung – TV-skärm.
Med en bredd på 2,63 meter och en höjd på 1,48 meter har 116UX en skärmyta på 3,9 kvadratmeter – ungefär lika mycket som fyra 55-tummare tillsammans. Tänk dig att spela Mario Kart med kompisarna på en sådan bjässe!
En lillebror till Hisense 116UX förväntas också, närmare bestämt 100UX, och den verkar ha det vitala måttet 102 tum om specifikationerna stämmer.
Apropå stora saker: här kommer ett par varningens ord om TV-skärmar i jumboklassen: Enorma TV-skärmar som Hisense 116UX är ingen barnlek hantera. Bara TV:n väger över 100 kilo, och med emballage pratar vi nästan dubbelt så mycket. Det krävs minst tre eller fyra personer för att flytta och packa upp den på ett ordentligt sätt. Bara att få in den genom dörren är en omfattande process!
Vi rekommenderar därför starkt att du beställer TV:n levererad till din dörr, helst med professionell installation om det går. Det kan kosta några tusenlappar extra, men är en ”försäkring” mot olyckor.
Användning och finesser
Till skillnad från TCL115X955 och många andra är Hisense 116UXQ inte en ”Google-TV”. I stället kommer den laddad med operativsystemet VIDAA U9.0, som är tillverkarens eget användargränssnitt.
Den senaste versionen har fått en ansiktslyftning som gör menyerna överskådliga och enkla att vänja sig vid. Den mest positiva egenskapen är att systemet reagerar blixtsnabbt och laddar menyer och appar på rekordtid. Sådant vänjer man sig snabbt vid!
Vi har testat VIDAA-systemet tidigare flera gånger och hastigheten har alltid varit imponerande, men app-utbudet har det varit värre ställt med. Lyckligtvis har det skett en klar förbättring sedan sist. Hisense har fått de väsentliga streamingtjänsterna på plats, inklusive de nordiska TV-bolagen SVT, NRK och DR. Det betyder att man klarar sig utan en separat streamingbox.
Även på anslutningsfronten sticker Hisense ut lite bland konkurrenterna. Vi var faktiskt tvungna att räkna antalet ingångar för att vara säkra, men det visar sig att UXQ får klara sig med tre (3) HDMI-ingångar. Det kan verka lite konstigt för en TV som kostar över trehundratusen kronor. Egentligen borde den ju ha haft ett halvdussin, minst!
Hisense har åtminstone sett till att alla tre klarar 2.1-standarden med upp till 4K/165 Hz. Det finns också en USB-C/DisplayPort-ingång på sidan av skärmen, som är lätt tillgänglig för att koppla in en dator.
Men en extra HDMI-ingång på sidan hade inte heller varit att förakta heller. De andra ingångarna kan vara svårare att nå, särskilt om TV:n hänger på väggen.
RGB MiniLED ger nytt liv åt LCD
För tio år sedan förutspådde många att LCD-tekniken skulle vara ”död och begraven” och att OLED-TV-apparater skulle ha tagit över till 2025 – särskilt i den högsta highend-klassen där det ställs extremt höga krav på bildkvalitet. Så varför fortsätter tillverkarna att investera mer i LCD, kan man alltid undra?
Svaret är förmodligen att LCD fortfarande är billigare att massproducera och är lättare att skära till och rulla ut i stora mängder och skärmstorlekar. Trots sin utmärkta bildkvalitet innebär OLED fortfarande vissa utmaningar i produktionsledet. LCD är helt enkelt ett mer pålitligt sätt att tjäna pengar, och i en bransch med små marginaler är detta naturligtvis lockande.
Den nya RGB MiniLED-tekniken är det senaste försöket att förnya LCD-skärmarna så att de kan hålla igång i några år till. Samsung, Sony och andra tillverkare planerar något liknande, men Hisense är först på marknaden med varianten de kallar ”TriChroma”.
Visst, Hisense har inte uppfunnit färg-TV på nytt, bara nästan: Rent konkret pratar vi om bakbelysningen bakom LCD-skärmen, som nu består av färgade lysdioder. Det är alltså fortfarande en bakbelyst skärm, och inte en ”självlysande” skärm som OLED eller MicroLED.
Men i stället för att använda blå lysdioder och fosforbeläggningar för att skicka vitt ljus genom LCD-skärmen används nu separata lysdioder för var och en av primärfärgerna röd, grön och blå (RGB). Det innebär att ljus och färger kan passera genom panelen mer effektivt, med mindre ljusförluster, eftersom det inte är nödvändigt att filtrera bort vitt ljus. På så sätt kan man åstadkomma stora förbättringar av både ljusstyrka och färgmättnad.
Det låter kanske enkelt, men i själva verket är det ganska komplicerat eftersom det kräver många färgade lysdioder av hög kvalitet och exakt styrning av bakbelysningen efter videosignalen. Men så länge bakbelysningen är synkroniserad och färgerna blandas korrekt kan det ge många fördelar.
Kanonstark ljusstyrka
Efter att ha fått upp Hisense-kolossen på TV-bänken (-bänkarna) var det dags att se vad den här skärmen kunde göra när det gäller bildkvalitet. Först och främst gjorde vi några grundläggande mätningar.
Hisense 116UX klämde ur sig cirka 4 800 nits ljusstyrka med 10 % av skärmytan i vitt – det klart starkaste vi har uppmätt hittills. Som förväntat avtar ljusstyrkan något när skärmytan ökar, men även med hela skärmen i vitt (100 % fönster) behåller den en ljusstyrka på drygt 900 nits, vilket återigen är det ljusaste vi har uppmätt.
OBS! Dessa siffror är fortfarande långt ifrån vad tillverkaren själv anger i sina specifikationer. Hisense själv hävdar en ljusstyrka på cirka 8 000 nits. Detta kan bero på olika testförhållanden och utrustning, eller ett annat sätt att mäta ”maxljusstyrkan”.
Som jämförelse klarade TCL 115X955 en ljusstyrka på cirka 3 800 respektive 890 nits i samma testscenarier när vi testade den förra året, vilket också var något lägre än vad tillverkaren uppgav.
De vanliga mätningarna av vitt ljus berättar bara en del av historien, eftersom Hisense 116UX också har nästan lika starka primär- och sekundärfärger. Det är uppenbart att RGB-lysdioderna gör att skärmen kan producera en fantastisk ljusstyrka i hela färgspektrumet. Detta kombineras med en imponerande neutral och jämn färgbalans med låga delta-avvikelser.
Under alla omständigheter kan vi konstatera att Hisense UXQ är väl rustad för att återge gnistrande färgrika HDR-scener oavsett ljusförhållandena i rummet.
Briljant lokal dimning
Vi var naturligtvis extra nyfikna på att se hur bra den lokala dimningen fungerar. LCD-skärmar med MiniLED-bakbelysning har gjort stora framsteg de senaste åren, men kommer alltid att hamna lite efter OLED-skärmarna, som kan tända och släcka varje enskild pixel.
Hisense verkar dock ha kommit snäppet närmare med sin RGB-teknik. Även med svåra testsekvenser med ljusa objekt mot en mörk bakgrund fanns det väldigt lite som tydde på ”glorior” eller halo-effekter. Om något berodde det mest på att objekten var så ljusa att det var våra ögon som skapade konturerna!
Och skärmen behöll hela tiden en övertygande svärta – utan blåskäret vi brukar förknippa med vanliga MiniLED-skärmar. Detta kan bero på att bakbelysningen nu är färgbaserad och inte släpper igenom lika mycket ljus i mörka områden.
Bildkvalitet
Bra mätningar är alltid betryggande, men den stora frågan är ju vilka bildupplevelser 116UX klarar av att förmedla i praktiken. Testet utfördes samtidigt som friidrotts-VM i Tokyo, vilket gav oss en uppfattning om vad Hisense-skärmen klarar av.
Vi fick se släggkastare, häcklöpare och stavhoppare i aktion, och sällan har vi kommit närmare ”live-känslan” från den upplysta arenan. Vi kan konstatera att den här TV:n fungerar lysande för att titta på sport.
Först och främst har Hisense 116UX en mycket imponerande färgåtergivning – kanske den bästa vi har sett!
Med bildläget för sport fick vi en fantastiskt ljusstark bild, med saftigt tryck och nyansrika färger. Atleternas landslagströjor lyste mot oss i all sin färgstarka prakt, med ett imponerande brett färgspektrum. På samma gång var färgerna förvånansvärt neutrala, så att hudtonerna återgavs naturligt.
Det första intrycket var, precis som mätningarna, att Hisense-skärmen har imponerande färgmättnad, samtidigt som den lyckas bevara färgbalansen. Detta syntes till exempel tydligt på Armand Duplantis gula landslagströja och på de röda färgerna hos de norska och danska deltagarna.
Bilden var också behaglig att vila ögonen på: vi kunde titta länge på en sportsändning utan att bli trötta i ögonen. Detta skulle kunna vara ett bra exempel på fördelarna med RGB MiniLED.
Skärmen verkar också ha lite flimmer, lagg eller ojämnheter i bakgrundsbelysningen. Detta tyder på att videoprocessorn hänger med bra i svängarna, även när det går fort undan.
Helgjutna filmupplevelser
Hur är det med filmer och serier då? Den stora frågan är ju hur bra Hisense-skärmen fungerar med filmtittning och gaming av det kräsna slaget. Vi kunde vi njuta av de senaste filmerna och serierna från Netflix och Disney+ och det tog inte lång tid innan vi insåg att 116UXQ har ett par riktigt uppseendeväckande egenskaper.
Med F1-serien Drive to Survive (en av våra favoriter) lyckades Hisense-skärmen förmedla det fartfyllda dramat på racingbanan till punkt och pricka. Bilden var knivskarp och rörelserna mjuka, med en kontrast och färgåtergivning (i Dolby Vision IQ-läge) som var skrämmande realistisk ibland. Det enda som saknades var lukten av bensin, olja och bränt gummi.
Netflix-dokumentären Universe bjuder på många spektakulära naturscener i HDR, men med Hisense-skärmen fick vi bokstavligen se dem i ett nytt ljus. Avsnittet med geparder från Serengeti har ett par soliga scener som vi aldrig har sett tidigare med samma tryck och nyanser i färgerna. Helt enkelt ett steg närmare verkligheten!
En långfilm som Mission Impossible: Fallout serveras också på elegant sätt, med filmkänslan bevarad. Vi kan se den aningen gryniga filmkvaliteten som är tänkt att finnas där i originalet. Och Hisense lyfter fram detaljerna i mörka scener på ett mästerligt sätt.
Med en TV av den här storleken är det ändå tydligt att kvaliteten på källmaterialet påverkar mycket. Äldre TV-serier och filmer i HD-format kan lätt se lite grumliga ut. Trots effektiv uppskalning och rörelseutjämning finns det gränser för hur mycket den kan ”polera” gammalt TV-material som ursprungligen var avsett för skärmar som bara är en bråkdel av storleken. Det här är inte nödvändigtvis något som Hisense kan klandras för.
Det råder ändå ingen tvekan om att Hisense 116UXQ behöver 4K-signaler, och helst HDR, för att visa sig från sin bästa sida. Magin från RGB-bakbelysningen kommer inte till sin fulla rätt med vanliga SDR-produktioner där ljussättningen är mer konservativ. Det kan vara värt att tänka på om du är en filmfantast som föredrar klassikerna. Tills en 4K HDR-remaster släpps kan den gamla filmen helt enkelt verka lite tam!
Det hör till historien att Hisense UXQ också kommer att vara en av de första modellerna som är kompatibla med det nya Dolby Vision 2 HDR-formatet. Tyvärr hade vi inget demomaterial tillgängligt i detta format ännu, men vi fick en liten smygtitt på IFA-mässan i Berlin som verkade lovande. Det viktigaste att ta med sig är att DV2-formatet förmodligen kommer att utnyttja alla ”hästkrafterna” i highend-skärmar som Hisense UXQ bättre.
Att tänka på
Hisense har valt ett ganska blankt skärmglas till den här modellen. Det har en del fördelar för svärtan, men reflekterar också saker som fönster och lampor i rummet. Vi snackar om en nästan fyra kvadratmeter stor svart ”spegel” i vissa fall. Detta syns inte så tydligt när man tittar på ljusstarkt innehåll som sport – då lyser den lika starkt som solen! Men med en mörk långfilm kan det vara klokt att tänka på ljuskällor i rummet. Vi vet till exempel att Samsung planerar en matt panel på sin kommande Micro RGB-modell.
Betraktningsvinkeln är också något att tänka på. När vi rör oss ut åt sidan blir bilden gradvis mer oskarp och färgerna blekare. Men effekten är inte lika tydlig som på en del andra LCD-skärmar vi har sett.
Gaming på storskärm
Vi kunde naturligtvis inte undvika att ”gejma” lite på Hisense 116UXQ, och det är verkligen svårt att beskriva känslan av att spela på en 116-tums-TV. Det måste bara upplevas! Här kan man luta sig tillbaka i fåtöljen på ett bekvämt avstånd till skärmen och ändå se ALLT. Man ser enkelt vem eller vad som gömmer sig runt hörnet eller bakom nästa kurva. Vi är ganska säkra på att detta kommer att ge en konkurrensfördel i spelsammanhang. Bildkvaliteten är behaglig, medan kontrasten och djupkänslan i HDR-scener är ganska spektakulär. Hisense UXQ är väl förberedd för spel, med tre HDMI-ingångar som alla stöder upp till 4K/165 Hz. Dessutom stöder den Dolby Vision för spel, samt AMD Freesync Premium VRR som garanterar att exempelvis Xbox-titlar visas optimalt.
(Exakt varför Hisense har slopat den fjärde HDMI-ingången vet vi inte, men vi antar att det beror på begränsningar i det använda chipsetet och att tre ingångar med full bandbredd var den bästa kompromissen).
Hisense har också lyckats minska fördröjningen (input lag) till acceptabla, om inte precis rekordlåga, nivåer. I det förmodat snabbaste spelläget (First Person Shooter-läge) klockade vi den till 16 millisekunder i 1080p/60 Hz.
De snabbaste spelskärmarna klarar vanligtvis under 10 millisekunder i samma läge. Anledningen till att UXQ behöver lite mer tid på sig kan vara att styrningen av RGB MiniLED-panelen kräver ett par millisekunder extra för att skapa en optimal bild.
Ljudkvalitet
Som det anstår en stor skärm i den här klassen är Hisense 116UXQ utrustad med ett omfattande ljudsystem. Här talar vi om en 6.2.2-uppsättning med högtalare placerade ovanför, under och på sidorna av skärmen, kompletterade av två dedikerade baselement på baksidan. Hisense har dessutom fått hjälp av franska Devialet för att fintrimma de olika ljudlägena.
Resultatet är en ljudåtergivning som är både klar och fyllig, med tydlig röstplacering i mitten av bilden. Ljudbilden känns bred och omslutande, och det känns som om ljudet kommer från hela skärmen snarare än från en smal punkt under den.
Ändå är det ingen tvekan om att 116UXQ inte kan ersätta en bra soundbar eller, allra helst, ett fullfjädrat surroundsystem – och de flesta spekulanter i den här prisklassen kommer förmodligen att ha en sådan installation på plats ändå. Men som en tillfällig lösning är det inbyggda ljudet mer än tillräcklig bra, så att man kan njuta av både film och sport med stabil ljudkvalitet direkt.
