Nothing Phone (3)

Nothing Phone (3) håller vad den lovar

Tech behöver inte vara tråkigt, tycker Nothing. Med Phone (3) bevisar det brittiska företaget att det uttalandet inte bara är en floskel.

Nothing Phone (3)

Nothing Phone (3). (Foto: Peter Gotschalk)

Nothing Phone (3) är den första riktiga toppmodellen från brittiska Nothing sedan 2023. Faktum är att Nothing själva anser att Phone (3) är deras första riktiga toppmodell någonsin – men det verkar vara lite av en definitionsfråga, vilket vi återkommer till strax.

Sedan Nothing Phone (2) såg dagens ljus sommaren 2023 har vi testat bland annat Nothing Phone (2a), Nothing Phone (2a) Plus, CMF by Nothing Phone 1, Nothing Phone (3a) Pro och CMF by Nothing Phone 2 Pro. Alla dessa mobiler har mer eller mindre legat i den billiga änden av prisspektrumet och de har alla Nothings speciella genomskinliga design och det unika Nothing OS-användargränssnittet.

Ur den synvinkeln är Nothing Phone (3) verkligen något nytt från tillverkaren, som grundades så sent som 2020 av svensk-kinesiske Carl Pei, som tidigare hade varit med och startat en annan ganska så välkänd mobiltillverkare, nämligen OnePlus.

Nothing Phone (3)
Nothing Phone (3) har kvar sin karaktäristiska genomskinliga design. Runda Glyph Matrix i det övre högra hörnet ersätter LED-ränderna i föregångaren. (Foto: Peter Gotschalk)

Nothing Phone (3) är den dyraste mobiltelefonen någonsin från det brittiska märket. För den dyraste konfigurationen med 16 gigabyte RAM och 512 gigabyte inbyggt lagringsutrymme smyger sig priset för första gången upp till 11 000 kronor och det är verkligen en helt annan prisklass än vad vi tidigare har vant oss vid från Nothing.

Med det sagt är Nothing Phone (3) fortfarande inte en ”äkta” toppmodell som bör jämföras med flaggskepp som iPhone 16 Pro Max och Samsung Galaxy S25 Ultra. Den är däremot i samma klass som den vanliga Samsung Galaxy S25 och kinesiska Xiaomi 14T Pro – båda populära modeller från stora tillverkare – så den stora frågan är förstås om Nothing med Phone (3) kan få kunderna att välja ett annat märke än de brukar, nu när det är den halvstora plånboken som ska plockas upp ur fickan när man betalar för mobiltelefonen.

Nothing hävdar att teknik har blivit tråkigt och att alla smartmobiler ser likadana ut och kan samma saker. Med Phone (3) vill de visa världen att en mobiltelefon kan vara cool, annorlunda och värd pengarna. Vi har undersökt om det bara är tomma löften eller om det ligger någon sanning i dem.

En enda gång tålde inte Nothing Phone (3) att bli tappad på en grusväg. Då sprack den Gorilla Glass Victus-skyddade baksidan. (Foto: Peter Gotschalk)

Utseende och konstruktion

Nothing Phone (3) ser åtminstone annorlunda ut. Den behåller den genomskinliga designen som har gjort att man känt igen alla dess föregångare sedan Phone (1). Men om man tittar efter närmare så upptäcker man betydande förändringar i konstruktionen.

Den mest märkbara skillnaden är den nya Glyph Matrix, som har ersatt föregångarens karaktäristiska Glyph Interface. Nothing Phone (2) hade 900 små LED-lampor som ritade en figur på baksidan, medan Phone (3) har en rund skiva med 489 individuellt styrbara mikro-lysdioder som kan visa ikoner, text och animationer.

Framifrån liknar Nothing Phone (3) fortfarande en iPhone med sin platta skärm, rundade hörn och symmetriska kanter. En aluminiumram omgärdar hela telefonen och ger den en gedigen känsla när man håller den i handen.

På höger sida hittar vi strömknappen och den dedikerade Essential Key. De två volymknapparna sitter på vänster sida. Knapparna känns exakta och har bra respons, även om placeringen av Essential Key kräver lite tillvänjning.

Glyph Matrix består av 489 individuellt styrbara mikro-lysdioder arrangerade i en cirkulär formation. (Foto: Peter Gotschalk)

Phone (3) har vuxit lite både i tjocklek och i vikt jämfört med sin föregångare. Med sina 8,99 mm tjocklek och 218 gram är den något större än Phone (2), som mätte 8,6 mm och vägde 201 gram. Skillnaden märks inte när man använder den till vardags, men växtvärken är förmodligen ett tecken på att Nothing har valt att prioritera ett större batteri och bättre komponenter framför att göra telefonen så tunn som möjligt.

För första gången är en Nothing-telefon IP68-certifierad, vilket innebär att den är vattentät ner till 1,5 meters djup. Både fram- och baksidan är skyddad av Gorilla Glass – Gorilla Glass 7i på framsidan respektive Gorilla Glass Victus på baksidan.

Trots glasskyddet visade sig dock Phone (3) vara sårbar under vårt test. När telefonen tappades i marken från en meters höjd (eftersom skribenten är klumpig!) gick glaset på baksidan runt kameramodulen sönder. Utan extra skydd tål Phone (3) alltså inte mycket stryk, och skadorna är särskilt irriterande eftersom Nothing faktiskt skickar med ett mobilskal i kartongen. Som vi alltså rekommenderar att man använder från dag ett om man vill undvika skador på den annars så vackra, transparenta baksidan.

Nothing Phone (3) har ett fyrdubbelt, 50-megapixels kamerasystem med vidvinkel, ultravidvinkel, periskoptele och frontkamera. (Foto: Peter Gotschalk)

Skärm och ljud

Nothing Phone (3) har en 6,67-tums AMOLED-skärm som på pappret imponerar med en maximal ljusstyrka på 4 500 nits, vilket dock bara gäller små områden på skärmen om HDR-innehåll visas.

I praktiken kan skärmen vara svårläst om solen skiner starkt från en molnfri himmel. Då har telefonen 1 600 nits ljusstyrka, vilket egentligen är ganska mycket men ändå mindre än om man väljer ännu dyrare toppmodeller som iPhone 16 Pro Max (2 000 nits), Google Pixel 9 Pro XL (ingen officiell siffra, men uppmätt till 2 700 nits) eller Samsung Galaxy S25 Ultra (2 600 nits).

Upplösningen har uppgraderats från Phone (2):s FHD+ till skarpare 2 800 x 1 260 pixlar, alltså 1,5K-upplösning, vilket ger en pixeltäthet på 460 ppi. Skärmen framstår därmed som knivskarp med bra färgåtergivning och djup svärta.

LTPO-tekniken ger en dynamisk uppdateringsfrekvens mellan 1 och 120 Hz, och användarupplevelsen är silkeslen. Skärmen anpassar sig automatiskt efter innehållet – från en låg och energisparande uppdateringsfrekvens för statisk text till en hög frekvens för spel och video.

HDR10+ stöds, och med ett kontrastförhållande på 1 000 000:1 har filmer och bilder en bioliknande kvalitet med starka färger och djupa skuggor.

På ljudsidan levererar de inbyggda stereohögtalarna en hyfsad ljudbild med bra tryck i ljudstyrkan. De är dock inte bland de bästa vi har hört på mobilfronten och saknar lite fyllighet i mellanregistret. Å andra sidan stöder mobilen aptX från Qualcomm, så via Bluetooth-hörlurar är ljudet riktigt lysande.

Kamera

Nothing har förbättrat kameran avsevärt. Föregångaren fick nöja sig med två 50-megapixelsensorer men nya Phone (3) har hela fyra 50-megapixelkameror, inklusive seriens första periskop-telelins. Huvudkameran är baserad på en 1/1,3-tums sensor, som enligt Nothing fångar 44 upp procent mer ljus än Phone (2). Våra testbilder är åtminstone skarpa med exakt fokusering och det förbättrade ljusintaget innebär betydligt bättre resultat i svagt ljus.

Den största nyheten är dock periskop-telekameran med 3x optisk zoom. Den levererar imponerande skärpa och kontrast. Även med 6x hybridzoom blir detaljerna användbara, men begränsningarna blir tydliga vid extrema 30x och 60x AI Super Res Zoom-nivåerna. Då överbehandlas bilderna digitalt och tappar skärpa.

Periskop-linsen fungerar också som en makrokamera och levererar mikroskopiska detaljer. Man kan se vingstrukturen på ett bi eller räkna dammkorn på en blomma. Detta är en nivå som i vanliga fall kräver dedikerade makroobjektiv.

Periskop-telekameran fungerar också som en makrokamera och levererar mikroskopiska detaljer. Man kan se detaljer i biets vinge och pollenkornen på blomman, en imponerande zoomnivå som vanligtvis kräver ett dedikerat makroobjektiv. (Foto: Peter Gotschalk)

Ultravidvinkelkameran med 50 megapixlar och 114-graders synfält klarar sig bra i centrum, men skärpa och kvalitet avtar ut mot kanterna. Detta är inte ovanligt, men är en kontrast mot huvudkamerans konsekventa kvalitet.

Frontkameran med 50 megapixlar tar utmärkta selfies med realistiska hudtoner. HDR-funktionen balanserar effektivt ansikten och bakgrunder utan att förlora naturlig skuggning.

Nothing har stramat upp bildbehandlingen så att färgerna ser naturliga ut utan att vara övermättade. Färgprofilen är konsekvent med alla linser, vilket inte är en självklarhet i mobiltelefoner med flera kameror.

Sammantaget har Nothing Phone (3) en kamerauppsättning som kan matcha betydligt dyrare toppmobiler. Periskop-telekameran med 3x optisk zoom är den stora nyheten jämfört med Phone (2) och gör på egen hand det värt uppgradera till den nya modellen, och makrofunktionen imponerar med mikroskopiska detaljer.

Nothing OS 3.5 har ett minimalistiskt gränssnitt med rena linjer och ett unikt designspråk. Inställningsmenyn visar Nothings signaturfunktioner som Glyph Interface och Essential Intelligence. (Skärmdump: Peter Gotschalk)

Prestanda och funktioner

Nothing Phone (3) är utrustad med Snapdragon 8s Gen 4-processorn, som levererar betydligt bättre prestanda än Phone (2):s Snapdragon 8+ Gen 1. I våra benchmarktester klarade telefonen sig bra med 2 093 poäng i Geekbench 6 singlecore och 6 702 i multicore – resultat som placerar den på samma nivå som konkurrenter som Xiaomi 14T Pro, som dock kostar lite mindre.

Vid daglig användning märks förbättrade prestanda tydligt. Appar öppnas snabbt, multitasking fungerar smidigt och även tunga uppgifter hanteras utan problem. Telefonen blev dock extremt varm under några av våra benchmarktester – så varm att den fick läggas i kylskåpet. Detta upprepade sig inte vid normal användning, men om man spelar större spel som racingspelet Asphalt Legends så känner man tydligt att telefonen får jobba.

I Nothing Phone (3) får man AI-funktioner som en del av Nothing OS 3.5. De är dock inte så innovativa som Nothing vill ge intryck av. ”Essential Space”, som fungerar som en AI-organiserad anteckningsbok för skärmdumpar, röstmeddelanden och idéer, påminner starkt om Motorolas ”Remember This”-funktion som vi stiftade bekantskap med när vi testade Motorola Razr 60 Ultra för ett par månader sedan. ”Flip to Record”, som kan transkribera och sammanfatta möten när telefonen är vänd upp och ner, har stora likheter med Motorolas ”Pay Attention”. Och för den delen även Galaxy AI-funktionen ”Transcript Assist”. På det stora hela finns det inte särskilt mycket nytt i en röstinspelningsfunktion som kan transkribera och sammanfatta inspelningar.

Essential Space fungerar som en AI-organiserad anteckningsbok som kan transkribera och sammanfatta ljudinspelningar, samt organisera skärmdumpar och idéer. Funktionen påminner om liknande AI-verktyg från Motorola och Samsung, men är integrerad i Nothing OS 3.5. (Skärmdump: Peter Gotschalk)

AI-verktygen är visserligen användbara, men till exempel kräver Flip to Record ett Nothing-konto för att transkribera upp till 300 minuter inspelningar – en begränsning som inte finns i exempelvis Samsungs Galaxy AI. Dessutom stöds endast engelska från början och vi vet inte när skandinaviska språk kommer att läggas till. Eller om de någonsin gör det.

Ändå tycker vi att Nothing har fått till något rätt med den dedikerade Essential Key och de AI-funktioner de har valt att fokusera på. Nothings AI-satsningar är fortfarande i sin linda, men grunden har lagts.

Glyph Matrix verkar däremot mycket mer användbar än föregångarens Glyph Interface. Båda har kul funktioner som Spin the Bottle för att välja vem som ska betala barnotan, och användbara alternativ för att visa aviseringar på baksidan av telefonen – till exempel nummerpresentation eller vädervarningar. Man kan välja själv vilken symbol Glyph Matrix ska visa när svärmor ringer. Nothing påstår att detta hjälper när man gör en digital detox eftersom man inte behöver titta på skärmen hela tiden, och det fungerar faktiskt som avsett. Unikt och äntligen faktiskt användbart.

Batteritiden är lite av en besvikelse trots det största batteriet någonsin i en Nothing-telefon. 8 timmar och 50 minuter i vårt stresstest av batteriet är ett steg tillbaka från Phone (2) som klarade 11 timmar och 16 minuter. Dessutom ingår ingen laddare i kartongen.

Glyph Matrix kan anpassas med olika ikoner och animationer i inställningarna. Användaren kan välja vilka appar och kontakter som ska utlösa specifika visuella signaler på telefonens baksida, vilket skapar en personlig aviseringsupplevelse. (Skärmdump: Peter Gotschalk)
Läs vidare
Exit mobile version