Respons Jussi: Resultatet av 45 års utveckling
Respons Jussi

En högtalare i perfekt balans

Respons Jussi är resultatet av 45 års sökande efter att skapa en högtalare som låter musiken stå i centrum, utan att lägga till eller ta bort något.

Respons Jussi camillalarsen 2

Respons Jussi. (Foto: Camilla Larsen)

Även om det nästan går tretton högtalare på dussinet så är det uppfriskande att se hur någon går sina egna vägar. Många moderna högtalare imponerar med extrem bas och analytisk diskant, men konstruktör och grundare Reidar Persson på svenska Respons gått åt andra hållet. Den nya högtalaren handlar inte om att imponera på butiksdemonstrationer, utan om musik som berör dig timme efter timme. Det pyramidformade kabinettet smalnar av bakåt för att minimera reflektioner och stående vågor.

– Det viktigaste är att ljudet startar korrekt. Man kan inte reparera ett fel med ett annat, förklarar Persson under tiden han placerar högtalarna med millimeterprecision.

Det som ser ut som en basreflexport på baksidan är egentligen en ventil för mellanregistret. (Foto: Respons)

Konstruktion

Jussi är en 3-vägs basreflexkonstruktion med ventilerad mellanregisterkammare. Den har en 2,5 cm berylliumdiskant, ett 13 cm mellanregister och ett 20 cm baselement.

Kabinettet kombinerar MDF och gips med ett viskoelastiskt dämpskikt.

– Gips har en extremt snabb energiabsorption, förklarar Persson. Det viskoelastiska lagret absorberar energi utan att fungera som en fjäder.

Fötterna består av tre specialtillverkade stödpunkter i aluminiumoxid, med två extra sidoskruvar som stabilisatorer. Delningsfiltren är handgjorda med komponenter utvalda för sin ljudkaraktär, inte sitt varumärke.

Högtalaren balanserar på tre fötter av aluminiumoxid, med två justerbara stödfötter. Detta minskar ”stämgaffel-effekten” och leder bort vibrationsenergin. Delningsfiltret är monterat på tre vibrationsdämpade aluminiumplattor för att förbättra ljudet avsevärt. (Foto: Respons)

Mjuk upphängning

Perssons filosofi skiljer sig från dagens trender. Där andra använder sig av styva membranupphängningar har han valt mjukare varianter.

– Elementen måste ha en så mjuk upphängning som möjligt. Om de inte reagerar på de små signalerna förlorar man ljudet och musiken.

Det är kanske därför Jussi återskapar nyanser även vid låga lyssningsnivåer – en sällsynthet i en värld där många högtalare behöver hög volym för att ”vakna till liv”.

Jussis kabinett har MDF och gips separerade av ett lager viskoelastisk dämpning för att eliminera oönskade resonanser. (Foto: Respons)

Befriad musik

Det första intrycket när man lyssnar på Jussi, som jag misstänker är en hyllning till operasångaren Jussi Björling, är att högtalarna nästan försvinner. Det är inte ”högtalarljud” man hör, utan musik som byggs upp naturligt mellan dem.

Högtalarna är vinklade skarpt inåt.

– Ljudet sprids 180 grader. Jag vinklar för att undvika baffelreflektioner mot lyssnaren och för mycket reflektioner från sidoväggarna, säger Persson.

Förstärkaren som är inkopplad till Cyrus 40 AMP med 40 PSU, som levererar mer än tillräckligt med kraft för Jussi.

(Foto: Respons)

Krävande röster

Susanne Sundførs röst i tolkningen av ”Deilig er jorden” är extremt välplacerad och har fylliga klangfärger. Kontrabasen står bergfast i ett tredimensionellt rum som sträcker sig bakom högtalarna. Och när kyrkorgeln (som egentligen är syntetisk) kommer in så är känslan av verklighet nästan outhärdlig.

The Ghost of Johnny Cashs version av ”The Sound of Silence” visar förmågan att återge både auktoritet och nyanser. Den djupa rösten får en naturlig tyngd utan överdriven basförstärkning. Den låter autentisk, med alla subtila nyanser intakta. Och om du undrar så låter den här imitatören faktiskt precis som Johnny Cash.

Läs också TEST: Raidho X2t Raidho X2t är liten bara till storleken. Den här slimmade golvhögtalaren låter som inget annat – och äntligen har den blivit enklare att placera!

Musikalisk bas

Jussi levererar inte den tyngsta och hårdaste basen, utan i stället en precis, kontrollerad bas som följer musikens rytm perfekt.

– Elementen måste kunna andas, säger Persson.

Basen är alltid i balans med resten av frekvensspektrumet. I komplexa orkesterinspelningar behåller Jussi klarheten även när dynamiken i inspelningen växer.

Berylliumdiskanten levererar luftiga övertoner utan hårdhet, med jämn spridning i ett brett fält. (Foto: Camilla Larsen)

Sömlös integration

Övergången mellan berylliumdiskanten och mellanregisterelementet är omöjlig att märka. Diskanten förtjänar särskilt beröm, eftersom den avslöjar detaljer med naturlig precision utan tendenser till hårdhet. Den avslöjar små detaljer som rumsklang och fingerljud på gitarrsträngar så verklighetstroget att jag har svårt att minnas något liknande.

Val av förstärkare

Man ser ofta högtalare som har en impedans på 8 ohm, 4 ohm som minimum. Samma sak gäller Jussi, men när man tar en titt på impedanskurvan så är den en av rakaste jag någonsin har sett!

Läs också TEST: Raidho X2t Raidho X2t är liten bara till storleken. Den här slimmade golvhögtalaren låter som inget annat – och äntligen har den blivit enklare att placera!

Ett resultat av detta är att högtalarna kommer att fungera utmärkt nästan oavsett vilken förstärkare man kopplar in. Känsligheten på 87 dB är lite lägre än genomsnittet, men om man har en förstärkare på 80 watt så kommer man en bra bit på vägen.

Jag fick utmärkta resultat med Cyrus 40 AMP, men ännu bättre kontroll med Hegel H590. Det är något med basåtergivningen som blir ännu tightare, särskilt på högre volymer, med en kraftfullare förstärkare. Så länge kraften inte sker på bekostnad av andra aspekter som förvrängning och brusgolv.

Har du någonsin sett en så jämn impedanskurva? (Illustration: Respons)

Konkurrenter

Det finns flera imponerande alternativ i den här prisklassen. Raidho X2t utmärker sig med sin smala profil och sin nerv i mellanregistret. Bowers & Wilkins 803 D4 med diamantdiskant är en av klassens mest homogena, men mindre förlåtande mot dåliga inspelningar. KEF Reference 5 Meta har massiv dynamik och potent bas, och Audiovector Trapeze Ri kan spela högre än Respons utan att tappa i öppenhet.

Respons Jussi utmärker sig genom att balansera precision med musikalitet på ett sätt som gör att man kan lyssna länge utan att bli trött i öronen.

(Foto: Respons)
Läs vidare
Exit mobile version