Gold Note A6 EVO II

Gold Note sätter scenen

Gold Note A6 EVO II är ett angenämt musikaliskt sällskap som bjuder hem konsertsalen till vardagsrummet.

Gold Note A6 EVO II

Gold Note A6 EVO II. (Foto: Gold Note)

Gold Note hör hemma i Florens, Italien, där det lilla företaget tillverkar allt från skivspelare till högtalare. Vi har testat deras elektronik flera gånger, inklusive förstärkarna IS-1000 och IS-10, men vi har inte lyssnat på deras högtalare förut.

Italiensk hifi har ett rykte om sig att ha hantverk av hög kvalitet. Och den traditionen lever Gold Note A6 EVO II verkligen upp till. Kabinettet finns i både en mattlackad och en högglanspolerad version. I båda fallen med faner av valnöt. Fronten, toppen och baksidan är svartlackerad. Detsamma gäller fotplattan, som är upphöjd över golvet på spikar.

Gold Note A6 EVO II är en tunn golvhögtalare som trots att den är mer än en meter hög inte tar upp mer golvyta än en stativhögtalare på stativ. Man får alltså en mycket större kabinettvolym ”helt gratis”.

Gold Note A6 EVO II är en smal golvhögtalare i ett kabinett som är mjukt fasetterat. Tygfronten hålls på plats av osynliga magneter. (Foto: Gold Note)

Dold subwoofer

Designen är mer avancerad än den först verkar när man tar bort den magnetiskt fästa frontduken på det vackra sexkantiga kabinettet. Förutom de två 5,5-tums bas-/mellanregisterelement och domediskanten som man ser direkt döljer sig en 6-tums subwoofer inuti kabinettet.

Subwooferdelen, som arbetar under 70 Hz, är utformad som ett coupled cavity-kabinett, där elementet spelar in i en extra kammare, som i sin tur är ansluten till omvärlden genom en basreflexport som mynnar ut i botten. De två bas-/mellanregisterelementen har sitt eget basreflexkabinett med en bakåtriktad port. Diskanten tar över från 2 kHz.

Läs också TEST: Kerr Acoustic K300 MK3 Även om de saknar imponator-effekt så är Kerr Acoustic K300 MK3 lika läckra att lyssna på som de är att titta på.

Eftersom A6 EVO II står på spikes – som behövs för att den nedåtriktade basreflexporten ska kunna andas – är det lite svårare än genomsnittligt att experimentera med placeringen. Men högtalarna hittade sin plats ungefär en halv meter från bakväggen och en meter ut från hörnen i vardagsrummet.

Känsligheten är specad till 88 dB och tack vare en impedans på 4 ohm bör det inte vara svårt att få tillräckligt med effekt för att spela högt nog.

Förutom en domediskant och två synliga bas-/mellanregisterelement rymmer kabinettet även en dold subwoofer. (Foto: Gold Note)

Ljudkvaliteten

Efter att ha testat Kerr Acoustic K300 MK3 nyligen var det en lite annorlunda ljudfilosofi som mötte oss med Gold Note A6 EVO II. De två högtalarna kostar ungefär lika mycket och båda är byggda av små, hantverksmässiga tillverkare. Men sedan upphör likheterna.

Kerr Acoustic och det kompakta transmissionslinjekabinettet hade en djup, men något tillbakadragen basåtergivning, men hos Gold Note finns det mer omedelbar energi i basen.

Golvhögtalare brukar man ofta förknippa med förmågan att spela högt – och djupt. Även om Gold Note A6 EVO II är ganska stor och har en inbyggd subwoofer så ska man inte förvänta sig någon dånande, tung djupbas. Nyanseringen i basen är bra, men den lilla 6-tummaren i det inre kabinettet rullar av vid 40 Hz.

(Foto: Gold Note)

Den övergripande ljudbilden är också väldigt annorlunda – men definitivt inte mindre kvalificerad. I stället för att gräva fram alla detaljer och brister i inspelningen med mejsel och servera dem råa och osötade, är Gold Note A6 EVO II:s starkaste kort förmedlingen av atmosfären.

Inte så att EVO II låter onyanserad – eller mörk, för den delen. Vi har att göra med en högtalare som har en prislapp som placerar den strax under highend-klassen, så allt grundläggande finns naturligtvis på plats. Men det som de vackra italienarna utmärker sig på är känslan av den akustiska scenen, som är både bred och rejält djup. Det är lätt att höra skillnad på om rummet på inspelningen (eller rumsklangen som har valts under produktionen) är en stor och djup konsertsal som den i Cincinnatis konsertsal i Banditen Galopp eller en intim jazzklubb på värdshuset Stampen i I’m Confessin’, där musikerna bara står två meter bort. Det är inspelningar som jag (och säkert också fasta läsare) kan nästan utantill. Men det är sällsynt att jag har känt atmosfären från båda platserna så tydligt.

Mindre scener än de 28 000 kubikmeterna luft i Cincinnati kan göra det. Och Gold Note gör älskade inspelningar till ett trivsamt återhörande. Högtalarna döljer ingenting, men tekniska fel är lättare att förlåta när man är på konsert med goda vänner.

Men ta inte med A6 EVO II till Orange Scenen på Roskildefestivalen. Gold Note kan få fart på vardagsrummet, men stora fysiska heavy metal-smällar är inte favoritmusiken.

Konkurrenter

En direkt konkurrent till Gold Note A6 EVO II i prisklassen är ovan nämnda Kerr Acoustic K300 MK3. Om knivskarp precision har högst prioritet är de ett närliggande val. Och Dynaudio Contour 20 Black Edition, och dess kraft och explosivitet, är en stark konkurrent till dem båda. Förmodligen kommer särskilt älskare av klassisk orkestermusik att välja Gold Note på grund av dess förmåga att sätta den akustiska scenen.

Läs också TEST: Dynaudio Contour 20 Black Edition Dynaudio Contour 20 Black Edition är en svart diamant som har ovanligt mycket att erbjuda.
Läs vidare
Exit mobile version