Burmesters ljudanläggning i elektriska G-klassen: Är det värt pengarna?
Mercedes-Benz elektrisk G-klass med Burmester 3D Surround

Konsertsal på hjul i terrängkungen

Elektrisk G-klass: Burmester-anläggningen med Dolby Atmos i Mercedes G 580 EQ är en ljudupplevelse utöver det vanliga – men är det värt det höga tilläggspriset?

Mercedes G 580 GeirNordby 2 scaled 1

Foto: Geir Gråbein Nordby

Mercedes-Benz G-klass, populärt kallad Geländewagen, har alltid varit en kultbil. Nu har den fått elektrisk drivlina, men behåller fortfarande sitt ikoniska, kantiga yttre och formidabla terrängegenskaper. Dessutom har den fått flera lyxiga uppgraderingar, bland annat ett förstklassigt Burmester-system med Dolby Atmos.

Burmester-högtalarna i G-klassen har stilrena metallgaller som bidrar till bilens exklusiva intryck. Foto: Geir Gråbein Nordby

Burmester i den elektriska terrängkungen

Burmester-anläggningen i G 580 EQ består av 18 strategiskt placerade högtalare och har en sammanlagd effekt på 760 watt. Detta inkluderar högtalare monterade i taket speciellt för Dolby Atmos-ljudspår. Det som gör denna kombination särskilt intressant är att den elektriska drivlinjen skapar en betydligt tystare grund för en fantastisk musikåtergivning – ingen fossildriven V8-motor som mullrar och överröstar de finaste detaljerna. Vid högre hastigheter är det dock inte helt fritt från vägbuller i en Geländewagen.

Läs också TEST: Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System Mercedes EQC är en tyst, silkeslen och ultra-bekväm körupplevelse. Det enda som bryter tystnaden är den saftiga ljudanläggningen från Burmester!

Mercedes har inte glömt G-klassens tuffa natur. Särskilt intresserade kan njuta av ett konstgjort motorljud kallat ”G-ROAR” som är inspirerat av den traditionella V8-motorn. Det kan aktiveras efter önskemål, och intensiteten varierar beroende på vilket körprogram du väljer – diskret i ”Comfort” och mer dominerande i ”Sport”. Detta ger en rolig ljudkuliss som förmedlas genom Burmester-anläggningen.

360-ljud förtjänar 360-bil! Video: Rune Einarsen

När vi talar om festliga funktioner kan vi inte komma ifrån G-Turn. Det här är det häftigaste partytrick jag har upplevt: Här kan du vända bilen på en femöring genom att hjulen på varje sida roterar i motsatt riktning. Jag provade detta på en fotbollsplan och grävde ner mig i en stor krater – och spenderade nästa timme på att fylla igen hålet! G-Turn är standardutrustning i alla G 580-modeller, oavsett om du väljer Burmester-anläggningen eller inte. Men jag tror vi alla kan vara överens om att en sådan manöver förtjänar ett passande soundtrack genom ett premium ljudsystem.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Kvalitetsljud med stort K

När det gäller ljud i bilen är det stor skillnad på att spela högt och att spela bra. Och här ligger fokus på det senare.

Jag börjar med att lyssna på musik i standardstereo via Tidal. Även i vanligt stereoformat imponerar anläggningen med sin klarhet och precision. Basresponsen är tight och kontrollerad – inte överdriven, men absolut tillräcklig för att ge tyngd åt musiken. Mellanregistret är särskilt välklingande, med röster som framträder klart och naturligt.

Det finns ingen avancerad EQ-funktion, men du kan ställa in bas, mellanregister och diskant. Foto: Geir Gråbein Nordby

Med Dolby Atmos-innehåll öppnar sig ljudbilden. Det Morten Lindberg-producerade albumet Tuvayhun med Nidarosdomens flickkör och TrondheimSolisterna i samstämmig harmoni får nästan tårarna att rinna. Den rumsliga ljudåtergivningen ger en helt ny dimension åt musiken, där kören placeras runt om i hela kupén med exakt placering av varje röst. Höjdkanaler i taket skapar en extra dimension som ger en genuin känsla av att sitta i en katedral.

Läs också TEST: Porsche Taycan med Burmester Sound System Porsches nya super-elbil kan levereras ned premium-ljudsystem från Bose eller Burmester. Vi har testat båda!

Michael Kiwanukas Floating Parade är elektronisk musik men av det särskilt luftiga slaget. Och här kommer detaljrikedomen till sin rätt. Även om G 580 är en stor bil med mycket glasytor lyckas Burmester-anläggningen skapa ett sammanhängande och precis ljudbild. Den drömlika eteriska ljudbilden återges med ett hav av nyanser, och den separata baslinjen står stadigt under det hela.

Dolby Atmos-högtalarna i taket skapar en tredimensionell ljudupplevelse som är särskilt imponerande med klassisk musik och filmmusik. Foto: Geir Gråbein Nordby

Smart integration av funktionalitet

Anläggningen är utrustad med bra, men inte fantastiska, anpassningsmöjligheter. ”Personal Sound Profile” låter dig skräddarsy ljudbilden efter egna preferenser, men du kan endast justera bas, mellanregister och diskant. Ingen Equalizer med valfria frekvensområden utöver detta.

”VIP Seat”-funktionen kan optimera ljudet för specifika säten i bilen. Du kan också gruppera, så att till exempel båda framsätena prioriteras. Kontrollen sker via MBUX-systemet på den stora pekskärmen i mittkonsolen, där Burmester har fått en egen meny med inställningsmöjligheter.

Läs också TEST: Mercedes S400 med Burmester 4D Sound System Mercedes S-klass i lång version är en VIP-farkost utöver det vanliga: Med Burmester-ljud och en skön basmassage i sätena blir du garanterat sugen på att ta en omväg hem.

G-ROAR-funktionen är elegant integrerad med ljudsystemet. Om det är en gimmick eller inte får du själv bedöma, men jag tycker faktiskt att körupplevelsen blev lite roligare med det syntetiska motorljudet aktiverat. Om du kör den elektriska G-klassen i tystnad förlorar du något av det emotionella bandet som motorljudet skapar. Å andra sidan, om musikupplevelsen står i fokus, är det ju bäst att ha det tyst.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Är det värt den extra kostnaden?

Så till den stora frågan: Är ljudsystemet värt att betala för?

I Sverige kan du få Burmester-anläggningen för 52 000 kronor, men det krävs att du väljer elektrisk taklucka i glas för 21 200 kronor och G-ROAR för 6 300 kronor. Själva Burmester-anläggningen står för 24 500 kronor av denna summa.

Detta gör det svårt att urskilja värdet av själva ljudsystemet. För kunderna i detta segment är kanske inte prisskillnaden mellan en G-klass för 1,8 miljoner och en fullt utrustad för runt 2 miljoner avgörande. Men objektivt sett är det en betydande kostnad för ett ljudsystem, som i verkligheten kanske är värt 20-30 000 kronor.

Subwoofern där bak kunde gärna varit större och kraftigare. Foto: Geir Gråbein Nordby

Burmester-systemet i G 580 erbjuder inte samma råa kraft som till exempel premiumsystemet i en Tesla eller Burmester-systemet i Porsche Taycan. Det Mercedes erbjuder är en mer raffinerad och balanserad ljudbild med fokus på upplösning och rumsförnimmelse. Detta passar väl in i G-klassens karaktär – som är en blandning av robust terrängbil och lyxig flerbruksbil.

När det gäller Dolby Atmos-funktionaliteten är en begränsning att MBUX-systemet för närvarande inte erbjuder integrerade filmtjänster. Detta innebär att Atmos-upplevelsen är begränsad till musik. I en marknad där konkurrenter som Tesla, Xpeng och NIO erbjuder integrerade videostreamingtjänster i sina infotainmentsystem är detta en möjlighet som Mercedes bör utforska snarast.

Foto: Geir Gråbein Nordby
Läs vidare
Exit mobile version