Det finns två sorters cyklister: de som pumpar upp sina däck regelbundet och de som sätter av i full fart och hoppas att de hinner hem innan däcket är helt platt. Oavsett vilken kategori du tillhör är själva processen sällan ett nöje. Och den gammalmodiga hand- eller fotpumpen är inte bara tung och klumpig, det blir också en gissningslek om det blir tillräckligt med luft i däcket eller om det mesta pyser ut på sidan eftersom det läcker vid ventilen.
Men tänk om man kunde göra allt med ett snäpp och en knapptryckning? Det är precis vad Aqiila utlovar med sin Airbird P1 – en elektrisk luftpump för cykelentusiaster, pendlare och andra som inte är rädda för att använda tekniken för att göra friluftslivet bekvämt.
Styrdosa till luftkonditionering?
Vid första anblicken ser Airbird P1 inte ut som en cykelpump. Den lilla, rektangulära enheten i mattsvart metall hade lika gärna kunnat vara en styrenhet till någon teknisk utrustning. Och om den satt på väggen i ett hotellrum så hade jag inte alls blivit förvånad om jag skulle ställa in luftkonditioneringen med den. Men den är alltså tänkt att pumpa upp cykeln med.
Enheten får enkelt plats i handflatan och är lätt att bära med sig i fickan eller ryggsäcken. Man kan med fördel använda den medföljande förvaringsväskan för att hålla koll på förlängningsslangen och ventiladaptrarna.
Byggkvaliteten verkar gedigen och designen är funktionell utan att försöka vara elegant på något sätt. På ena sidan hittar man en liten skärm som visar batteristatus och aktuellt lufttryck, samt knappar för på/av och inställning av pumptrycket. En dubbeltryckning på en av knapparna aktiverar en inbyggd LED-lampa – en praktisk detalj om man har oturen att få punktering i mörker. En dubbeltryckning på en annan knapp växlar skalan mellan PSI och BAR.
Enkel och högljudd
Att använda Airbird P1 är föredömligt enkelt. Man skruvar fast den medföljande slangen på pumpen och väljer rätt ventil (med de medföljande adaptrarna klarar pumpen både Presta-, Dunlop- och Schrader-ventiler). Det finns också en nålventil för bollar. Sedan ställer man in önskad trycknivå och låter pumpen göra resten. Den stannar automatiskt när det inställda trycket nås.
Trots sin kompakta storlek levererar Airbird P1 ett tryck på upp till 120 PSI (8,3 bar).
För mig tog det mindre än en minut att pumpa upp ett helt tomt cykeldäck till ett rimligt tryck. Pumpen väsnas något helt infernaliskt, men det är en nödvändig konsekvens om man vill ha så starkt tryck från en miniatyrpump.
Den medföljande förlängningsslangen är bara 11 centimeter lång. Det betyder att det kan vara lite knepigt att komma åt ventilen. Man hade kunnat önska sig en något längre slang. Å andra sidan hade det gjort det nödvändigt med en större transportväska.
Ström för hela veckan
Det inbyggda litiumbatteriet kan fylla upp till sju cykeldäck med luft på en enda laddning. Det är mer än tillräckligt för de flestas behov, så länge cykeln inte har en riktig punktering. Och det betyder att man lugnt kan ta med sig pumpen på en längre resa utan att behöva oroa sig för att få slut på ström. Men skulle det inträffa så kan pumpen laddas med en vanlig USB-C-kabel. Och du ger väl dig inte av på en långresa utan mobilladdare?
