Norrmännen laddar upp för fotbolls-VM – stora TV säljer som aldrig förr under Black Week

Norska elektronikbutiker rapporterar om ett ovanligt kraftigt lyft i TV-försäljningen efter landets VM-kvalificering – men frågan är om det egentligen handlar mer om Black Week än om fotbollsyra.

Hisense E8Q Norway scaled 1

Norge går till VM! Norrmännen i eufori efter segern mot Italien. (Foto: Audun Hage)

Efter att Norge säkrat en plats i nästa års VM med en 4-1-seger över Italien i kvalet har TV-försäljningen skjutit i höjden hos både Elkjøp och Power. Och om vi ska tro kedjorna är det inte direkt små ”stug-TV-apparater” som folk köper nu inför julen. När man ska se Haaland dundra in mål vill man göra det i stort format!

Elkjøp rapporterade en ökning på över 60 procent i TV-försäljningen på bara en vecka, och enligt dem är det framför allt de stora skärmarna på 85 tum eller mer som ökar mest: Bara under den senaste veckan har hundratals 98- och 100-tums TV-apparater sålts.

– Vi har blivit översvämmade av kunder som vill titta på fotboll, säger Ardian Gashi, försäljningschef för ljud och bild på Elkjøp.

Förbereds vardagsrummen för VM-matcherna redan nu?

Vissa skulle hävda att norrmännen räknar sina kycklingar innan de kläckts – Norge har ju trots allt bara kvalificerat sig. Elkjøp tror ändå att VM-biljetten kommer att påverka fler människor att välja en större tv.

– Vi vet att norrmännen uppgraderar sina TV-apparater inför stora sportevenemang, och nästa år är det 28 år sedan vi senast deltog i VM. Vi tror att detta kommer att få många att byta till större skärmar för att få ut det mesta av upplevelsen i sina egna vardagsrum. Försäljningen av 85-tums och större TV-apparater ökar redan mest, och drygt hälften av de TV-apparater vi säljer idag är 65 tum och större, förklarar Gashi.

Jätteskärmar på rea under Black Week

Black Week är dock fortfarande den främsta anledningen till den stora uppgången i TV-försäljningen. Det är traditionellt en period då många populära TV-modeller säljs, däribland flera av de största skärmarna.

Black Week är redan i full gång, och många av erbjudandena har funnits tillgängliga i två veckor. Till exempel har TCL:s 98-tums MQLED75K nyligen sänkts till 19 990 kronor från att tidigare ha kostat mellan 45 000 och 100 000 kronor. Samtidigt har Samsungs 100-tums QN80F sänkts från 79 990 kronor till 24 990 kronor. Och den största TV:n som säljs av Power – en 115-tumsmodell från Cepter – har sänkts från 249 999 kronor till 139 999 kronor i Norge – i Sverige är priset fortfarande 249 999 kronor… Sådana stora skärmar riktar sig vanligtvis till dem som vill skapa en biograf- eller stadium-känsla i sitt hem.

Fler erbjudanden väntas inför fredagen den 28 november – den officiella Black Friday. Så oavsett om du är fotbollsfan eller mer intresserad av filmer, serier eller spel är det värt att hålla ögonen öppna de närmaste dagarna. Du kan hålla dig uppdaterad med vår översikt över de bästa TV-erbjudandena.

Läs också Guide: Black Week 2025: De bästa TV-erbjudandena Black Week-rean på TV har redan börjat – här är några av de bästa erbjudandena vi hittat hittills.

Liknande mönster i Sverige

Baserat på en omfattande analys av egna försäljningssiffror och söktrender ser Elgiganten tydliga mönster inför årets Black Friday. Företaget väntar sig upp till tio gånger högre försäljning än under en vanlig helg. TV-marknaden spås fortsätta dominera Black Friday, där trenden tydligt går mot allt större skärmar. Modeller med en skärm på 75 tum och uppåt ökar mest i försäljning.

– Kunderna letar inte längre efter de billigaste produkterna, utan efter det bästa priset på det de verkligen vill ha. Många väntar med sina större inköp till just Black Friday-kampanjen. En espressomaskin i premiummodell eller en stor TV till halva priset lockar mer än en mindre rabatt på en enklare modell. Samtidigt ser vi att intresset för smart teknik, som träningsklockor och AI-datorer, fortsätter att växa, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Läs också Nyhet: Gigantisk Samsung-TV krossades före fotbollsseansen Den olycklige norrmannen hann inte se en enda EM-match på den stora skärmen.

Skandinaviska trion vidare

Norge har varit med i fotbolls-VM tre gånger tidigare (1938, 1994 och 1998) och har nu alltså vunnit sin grupp och därmed direktkvalificerat sig till fotbolls-VM 2026 som spelas i USA, Kanada och Mexico.

Danmark blev tvåa i sin grupp och gick därmed till playoff, vilket även Sverige gjorde trots att de blev sist i sin grupp – tack vare sin gruppseger i förra årets Nations League. Vilket av de tre skandinaviska länderna som kommer att gå längst i fotbolls-VM 2026 får framtiden utvisa…

Läs vidare
Exit mobile version