LG växlar om – kommer att stärka sitt fokus på AI och smart-TV

Med en nyutnämnd VD och uppdaterade streamingtjänster hoppas LG stärka sin position som en komplett TV-leverantör.

oled t lifestyle 3 2 97405

LG Signature OLED T. (Foto: LG)

LG Electronics går in i 2026 med en omfattande omorganisation av hela koncernen, vilket kan innebära en intressant utveckling för framtida TV-generationer. Allt börjar med att en ny VD – Lyu Jae-cheol, som tidigare var chef för LG:s vitvarudivision, tar över rodret den 1 december. Detta kan få stor inverkan på LG:s TV-strategi och inte minst webOS-plattformen i framtiden.

Enligt pressmeddelandet handlar förändringarna om att göra företaget mer flexibelt, AI-drivet och konkurrenskraftigt på dagens marknad – företaget har sett konkurrensen från bland annat Samsung, Hisense och TCL. TV- och IT-divisionerna kommer nu att slås samman till en enda ”Display Business” för snabbare produktutveckling, medan en ny AI-division kommer att ansvara för allt från bildbehandling till smartare användargränssnitt. WebOS TV-plattformen kommer också att få en egen affärsenhet, med målet att erbjuda mer frekventa uppdateringar och fler tjänster – men detta kan också potentiellt innebära mer reklam på startskärmen.

(Foto: LG)

LG kommer också att fokusera mer på sin streamingtjänst – den kostnadsfria/reklambaserade LG Channels. Den kommer att få en ny design, en ny logotyp och en ”kraftigt förbättrad användarupplevelse” med AI-baserade rekommendationer. Plattformen har nu vuxit till över 4 000 TV-kanaler världen över och kommer nu att innehålla fler regionala anpassningar. LG vill uppenbarligen ha bättre kontroll över innehållet de visar – och tjäna mer pengar på reklam, precis som Samsung har gjort med Samsung TV+.

Både OLED-TV och Micro RGB

Allt detta tyder på att LG förbereder sig för en mer datadriven, tjänstebaserad framtid – men förhoppningsvis utan att bromsa utvecklingen inom det område de är mest kända för: OLED-TV. Företaget var, och är fortfarande, en av pionjärerna på OLED-marknaden, och vi förväntar oss att se fler spännande TV-nyheter och, inte minst, PC-skärmar på CES 2026.

LG har redan vunnit ett antal utmärkelser inför nästa års mässa, däribland flera ”Best of Innovation”-utmärkelser. En av dessa är den transparenta LG SIGNATURE OLED T, världens första helt trådlösa och transparenta OLED-TV. Men – låter det inte bekant? LG visade oss denna transparenta skärm på CES 2024, så det är lite konstigt att den nu tas upp igen.

Läs också Nyhet: CES 2024: Så här ser LG:s transparenta OLED Signature T ut på nära håll Är en genomskinlig OLED-TV genialt, eller bara en gimmick?
(Foto: LG)

Det andra innovationspriset går till en premium LCD-modell med Micro RGB-teknologi, vars modellnamn ännu inte är känt. Dessutom får bland annat livsstilsskärmen StanbyME 2 uppmärksamhet från CES-juryn.

Om nästa års toppmodeller – efterföljarna till de populära OELD G5 och C5 – kommer att heta C6 och G6, eller något helt annat, återstår att se! Under tiden finns flera av LG:s 2025-modeller nu på Black Week-erbjudande.

Läs också Guide: Black Week 2025: De bästa TV-erbjudandena Black Week-rean på TV har redan börjat – här är några av de bästa erbjudandena vi hittat hittills.
Läs vidare
Exit mobile version