Meta presenterar VR-headset som ska vara lika verkligt som verkligheten

Företaget bakom Facebook har presenterat en prototyp på ett ”hyperrealistiskt” VR-headset. Men du får bara en nyckelhålsvy in i den virtuella världen...

tiramisu TOP

(Foto: Meta)

Meta har avslöjat en ny VR-prototyp med namnet Tiramisu. Den syftar till att klara ett ”visuellt Turingtest” med drastiskt förbättrad bildkvalitet. Det innebär att headsetet enligt Facebooks moderbolag ska vara nära att kunna lura ögat att tro att en virtuell värld är den verkliga.

Bildkvaliteten i prototypen har förbättrats, men som bilden ovan visar finns det kanske fortfarande en bit kvar när det gäller designen innan produkten är klar att säljas. Tiramisu ger dessutom bara en litet utsnitt av den virtuella världen.

Ett kvantsprång – på papperet

Enligt Meta själva är Tiramisu-prototypen på flera viktiga områden en enorm förbättring jämfört med det kommersiellt tillgängliga Meta Quest 3-headsetet. Kontrasten ska vara tre gånger bättre än på Quest 3, medan ljusstyrkan är hela 14 gånger högre än Quest 3. Vinkelupplösningen, som är den noggrannhet med vilken headsetets bild följer synriktningen, ska också vara mer än tre gånger så hög.

Läs också Nyhet: Allt fler tidiga köpare lämnar tillbaka sina Vision Pro Klagomål på bekvämlighet, huvudvärk och trötta ögon gör att många returnerar sina dyra leksaker.

Tunnelseende

På papperet innebär dessa specifikationer en stor förbättring. Men det är bara en prototyp och det finns flera viktiga brister som måste åtgärdas. Det gäller framför allt headsetets synfält (Field of View – eller FOV), som bara är 33 x 33 grader. Som jämförelse har det mänskliga ögat ett horisontellt synfält på cirka 200 grader. Så den bild man ser genom de överdimensionerade dykarglasögonen är som att titta genom ett nyckelhål in i den påstått hyperrealistiska världen.

Dessutom använder Meta optiska glaslinser istället för plast i prototypen, vilket antagligen är betydligt dyrare. Som vi har sett tidigare i VR-världen är ”stort och dyrt” sällan receptet på kommersiell framgång.

Källa: Gizmodo

Läs vidare
Exit mobile version