Harmans förvärv av Sound United är slutfört

En stor fusion inom hi-fi-branschen: de välkända ljudmärkena Bowers & Wilkins, Denon, Marantz, Definitive Technology, Polk Audio, HEOS, Classé och Boston Acoustics ingår nu i Harman-koncernen.

ML BW Lockup 9.22

(Foto: Harman)

Affären, som tillkännagavs i våras, är nu slutförd. Samsung-ägda Harman förvärvar åtta välkända hi-fi-varumärken, däribland kända namn som Bowers & Wilkins, Denon och Marantz. Detta innebär att en av branschens största jättar har blivit ännu större.

Det som i våras tillkännagavs som en förlovning har nu blivit ett äktenskap. Elektronikjätten Harman International, ett dotterbolag till Samsung, har nu meddelat att förvärvet av Sound United har slutförts.

Affären omfattar en rad ikoniska ljudmärken: Bowers & Wilkins, Denon, Marantz, Polk Audio, Classé, HEOS, Definitive Technology och Boston Acoustics. De kommer nu alla att ingå i den redan enorma Harman-koncernen, som omfattar varumärken som JBL, Harman Kardon, AKG och Mark Levinson.

Läs också Nyhet: Masimo säljer sin hi-fi-division till Harman för 350 miljoner dollar Totalt åtta ljudmärken i Masimo-ägda Sound United byter ägare. Affären på 3,65 miljarder kronor förväntas vara klar vid årsskiftet.

Affären tillkännagavs först i maj i år, när Harman ingick ett bindande avtal med den dåvarande ägaren, Masimo-koncernen, om ett övertagande till ett pris av 350 miljoner dollar. Det motsvarar cirka 3,6 miljarder kronor.

Varför Masimo, som främst tillverkar medicinsk utrustning, ursprungligen köpte hi-fi-divisionen 2022 är det ingen som vet. Masimo betalade då cirka 1 miljard dollar för företaget. Bara för att sälja det igen tre år senare med en förlust på 650 miljoner dollar.

Varumärkena kommer att fortsätta som tidigare

Enligt Harmans pressmeddelande kommer förvärvet att stärka deras position på marknaden för ljudutrustning för hemmet, hi-fi-komponenter, hörlurar och bilstereo.

För de många entusiaster som svär vid ljudet från en Marantz-förstärkare eller ett par B&W-högtalare är den stora frågan naturligtvis vad som kommer att hända med deras favoritvarumärken. Enligt Dave Rogers, chef för Harmans Lifestyle Division, finns det dock ingen anledning till panik. Sound United kommer att fortsätta att verka som en oberoende strategisk affärsenhet under Harman.

Strukturen är utformad för att säkerställa att varje varumärkes arv, expertis och lojala kundbas förblir kärnan i deras identitet, samtidigt som de drar nytta av Harmans globala resurser. Fans av de klassiska varumärkena kan därför andas ut. För tillfället.

Detta fortsätter konsolideringen inom hi-fi-branschen, där de stora aktörerna blir färre och större. I slutet av 2024 förvärvade Bose Corporation varumärkena McIntosh och Sonus faber. Med Harmans senaste förvärv har en av branschens absolut största jättar nu blivit ännu större.

Läs också : Samsung köper Harman Den sydkoreanska elektronikjätten betalar 8 miljarder dollar för den klassiska amerikanska ljudkoncernen.
Läs vidare
Exit mobile version