Tesla har gett sina två äldsta modeller en grundlig uppgradering. Model S och Model X, som revolutionerade elbilsmarknaden för över tio år sedan, har nu tystare kupé, förbättrad komfort och bättre köregenskaper. Men räcker det för att öka försäljningen av bilarna, som för närvarande lever i skuggan av företagets egna bästsäljare?
Tystare och bekvämare
Den största förbättringen finns i kupén. Tesla har använt nya isoleringsmaterial och ljudabsorberande ytor för att minska vind- och vägbuller. Den aktiva brusreduceringen, som enligt min erfarenhet var mycket måttlig, har uppgraderats. Luftfjädringen har justerats för både bättre komfort och en mer kontrollerad körupplevelse.
Andra förändringar inkluderar ett nytt användargränssnitt på infotainmentsystemet och dynamisk stämningsbelysning, och Model X får bättre axelutrymme i den tredje sätesraden.
Små designförändringar
Externt är förändringarna mer subtila. Nya stötfångare, fälgar och vad som verkar vara mer rundade former ger bilarna ett nytt utseende, men det är ingen revolution. Adaptiva strålkastare, döda vinkelindikatorer och en ny frontkamera är utformade för att öka säkerheten och förbättra användarvänligheten.
Plaid-modellerna förbättras ytterligare
Toppmodellen Model S Plaid får också uppgraderingar. En frontsplitter, ny stötfångare och kolfiberspoiler är utformade för att ge bättre aerodynamisk stabilitet vid höga hastigheter. Förbättrade kolfiberförstärkta rotorer och nya stabiliseringskomponenter lovar ännu bättre precision på bana.
Med 1 020 hk och 0-100 km/h på 2,1 sekunder (2,6 för Model X Plaid) är detta fortfarande en av världens snabbaste familjebilar. Vem som behöver den typen av kraft i vardagen är en annan fråga. Jag själv gav min granne en liten whiplash när vi provkörde Model X Plaid, vilket han inte uppskattade.
Längre räckvidd
Tesla uppger en räckvidd på upp till 744 km (WLTP) för Model S och 600 km för Model X. Plaid-modellerna går också några kilometer längre än tidigare. Bättre aerodynamik och nya däck med lägre rullmotstånd bidrar till ökad effektivitet. Tesla lovar också mer jämn prestanda i både varmt och kallt väder.
Fortfarande lyxpris
Priserna ligger kvar på lyxnivå. Model S kostar från 1 329 990 kronor, medan Model X kostar från 1 389 990 kronor. Plaid-versionerna är naturligtvis ännu dyrare: 1 469 990 kronor för Model S Plaid och 1 569 990 kronor för Model X Plaid. Båda modellerna inkluderar gratis Supercharging och Premium Connectivity för den första ägaren.
Leveranserna till kunderna börjar i november, och bilarna kan redan beställas på Teslas hemsida.
Fräscha flaggskepp eller föråldrad strategi?
Teslas fortsatta fokus på Model S och Model X kan bäst förstås som prestige snarare än vinst. De två modellerna står för mindre än fem procent av Teslas totala globala leveranser, medan Model 3 och Model Y tar nästan hela kakan.
Flaggskeppen fungerar därför som teknologiska skyltfönster – bilar som visar vad Tesla kan bygga, men som säljs i mycket små volymer. Uppgraderingarna förändrar inte denna bild i någon större utsträckning, men de håller bilarna relevanta som symboler för varumärkets innovationskraft. Frågan är när den amerikanska biltillverkaren kommer att ersätta dem med helt nya flaggskeppsmodeller?
Mer info: tesla.com
