Polestar har äntligen officiellt presenterat sitt nya flaggskepp, Polestar 5. En fyrdörrars elektrisk Grand Tourer som kombinerar skandinavisk design och extrem prestanda. Med sitt säregna aluminiumchassi och egenutvecklade motor erbjuder bilen upp till 884 hästkrafter, medan de som tycker att 748 hästkrafter räcker kan njuta av en räckvidd på upp till 670 kilometer.
Från koncept till verklighet
Polestar 5 är den produktionsklara versionen av Precept-konceptet, som presenterades redan 2020. Med en aerodynamisk design och en luftmotståndskoefficient på bara 0,24 är bilen byggd för både prestige och prestanda. Och den färdiga versionen är nästan identisk med konceptversionen.
Två kraftpaket
Polestar 5 kommer att lanseras i två versioner, båda med imponerande specifikationer. Basmodellen, kallad Dual Motor, erbjuder 748 hästkrafter och 812 Nm vridmoment, vilket ger en acceleration från 0 till 100 km/h på bara 3,9 sekunder. Med en imponerande räckvidd på 670 kilometer (WLTP) och ett pris på 1 345 000 kronor placerar den sig definitivt i det övre segmentet av lyxiga elbilar.
För de som av någon anledning vill ha ännu mer kraft har Performance-modellen en uppgraderad drivlina med hela 884 hästkrafter och ett svindlande vridmoment på 1 015 Nm. Detta ger en acceleration från stillastående till 100 km/h på endast 3,2 sekunder – en nivå som matchar eller överträffar många superbilar. Med en räckvidd på 565 kilometer och ett pris på 1 599 000 kronor är detta Polestars absoluta toppmodell.
Unik teknologi
Under skalet finns Polestar Performance Architecture (PPA), en helt ny plattform i aluminium med en vridstyvhet som överträffar många supersportbilar. Bilen har ett 112 kWh-batteri (106 kWh netto) och stöder snabbladdning på upp till 350 kW, vilket ger 10-80 procent laddning på bara 22 minuter.
Den bakre motorn har utvecklats internt hos Polestar, och bilen är den första med en 800-volts krets. Med Brembo-bromsar, specialutvecklade Michelin-däck och adaptiva MagneRide-dämpare (endast Performance-modellen) som avläser vägen 1 000 gånger per sekund, ska bilen hantera de enorma krafterna på både raka och kurviga vägar.
Lyx och hållbarhet
Interiören utstrålar premiumkvalitet med Recaro-sportstolar och en kombination av MicroTech-klädsel och Nappa-läder. Det största panoramataket i någon Polestar-modell – över två meter långt – ger ett ljust och rymligt intryck.
Mittskärmen är 14,5 tum, medan förardisplayen är 9 tum. Dessutom finns en 9,5-tums head-up-display, så att du inte behöver ta ögonen från vägen för att se hur fort du kör eller när du ska ta nästa avfart.
Hi-fi-entusiaster har möjlighet att uppgradera ljudsystemet till ett Bowers & Wilkins-system med 21 högtalare och 1 680 watt.
Utmanar Porsche och Tesla
Med Polestar 5 utmanar det svensk-kinesiska varumärket etablerade aktörer som Porsche Taycan, Lucid Air och Tesla Model S Plaid. Även om Tesla har ännu mer extrem prestanda med 1 020 hästkrafter och 0-100 km/h på 2,1 sekunder, kompenserar Polestar detta med en mer exklusiv interiör, genomtänkta materialval och förmodligen bättre köregenskaper tack vare MagneRide-dämpare och den styva aluminiumplattformen. Patrick George från InsideEVs, som testade bilen på Millbrook Proving Ground i Storbritannien, beskriver den som ”en av elbilarna med de bästa köregenskaperna jag någonsin upplevt”.
Tekniska specifikationer
Dual Motor – Launch Edition:
- Räckvidd: 670 km (WLTP)
- Effekt: 550 kW / 748 hk
- Vridmoment: 812 Nm
- 0-100 km/h: 3,9 sekunder
- Pris: 1 345 000 kronor
Performance – Launch Edition:
- Räckvidd: 565 km (WLTP)
- Effekt: 650 kW / 884 hk
- Vridmoment: 1 015 Nm
- 0-100 km/h: 3,2 sekunder
- Pris: 1 599 000 kronor
Båda modellerna kan beställas nu, med förväntad leverans våren 2026.
Mer info: polestar.com
