Kia EV9 har redan säkrat en stark position bland stora elektriska premiumbilar och rekommenderades varmt av denna journalist, med fem solida stjärnor. Helt enkelt för att det var en helt fantastisk familje-SUV. Nu kommer GT-versionen, som tar köregenskaperna till en helt ny nivå.
Från lyx-SUV till prestandamonster
Med 508 hästkrafter och ett kraftfullt vridmoment på 740 Nm är EV9 GT den kraftfullaste SUV som Kia någonsin har tillverkat. Samtidigt behåller den en respektabel räckvidd på 510 kilometer (WLTP).
Accelerationen till 100 km/h tar mycket respektabla 4,6 sekunder, vilket gör den fem meter långa familjebilen jämförbar med många dedikerade sportbilar. Och den får de flesta andra stora SUV:ar att se ut som om de kör i sirap. Detta inkluderar dess kusin, Hyundai Ioniq 9 Performance. Inte illa för en fem meter lång familje-SUV med sex säten och gott om utrymme för bagage och hundbur.
Avslöjande gröna detaljer
Grönt är ett återkommande tema i EV9 GT. Bland annat har den något så speciellt som gröna bromsok. Designen har också uppgraderats med en distinkt GT-grill med speciella ljusmönster, och bilen står på specialdesignade 21-tumsfälgar med Michelin Pilot Sport-däck.
Inuti hittar vi djupa sportstolar med Alcantara mockaklädsel, präglade med GT-logotypen. Dessutom har bilen en sportigare GT-ratt med en neongrön mittmarkering på toppen.
Virtuell växelspak
En av de mer speciella nya funktionerna är knappen på ratten. Den är ljusgrön och märkt med ”GT”. När man trycker på denna knapp väcks bilens kraftreserver och samtidigt minskas bilens stödsystem.
EV9 GT är också utrustad med virtuell växelväljare. Systemet simulerar en åttaväxlad växellåda, där föraren kan ”växla” med hjälp av F1-paddlar på ratten. Detta kombineras med Active Sound Design, som simulerar motorljud under acceleration – allt för att ge en mer engagerande körupplevelse. Naturligtvis kan man tycka vad man vill om det, och lyckligtvis är ljudet valfritt.
Adaptiva köregenskaper
Det adaptiva chassit i EV9 GT ger minimal krängning, och fyrhjulsdriften säkerställer utmärkt väggrepp. Batteriet är jämnt fördelat över golvet, som det ska vara, vilket ger bilen utmärkt viktfördelning och balans. Dessutom är bilen utrustad med elektronisk e-LSD (Limited Slip Differential) som standard.
Elektroniskt styrda stötdämpare skannar tillsammans med Road Preview System vägbanan och justerar fjädringen i realtid för en optimal körupplevelse.
Laddningshastigheten är också imponerande, med möjlighet att ladda från 10 till 80 % på bara 24 minuter tack vare en 800-volts krets.
Bra valuta för pengarna?
Med ett rekommenderat pris på från 992 900 kronor är EV9 GT visserligen inte billig, men den kostar inte mycket mer än en fullt utrustad standardversion. Och den kommer definitivt att vara mycket roligare!
I Sverige har Kia just börjat sälja EV9 GT och man kan välja mellan sex eller sju säten, med två Relaxation-säten i den andra raden i sexsitsversionen.
Mer info: kia.com
