Hyundais största elbil någonsin kommer till våra breddgrader

Hyundai Ioniq 9: Nu kommer den enorma elektriska SUV:en

Hyundai lanserar sin största elbil någonsin. Ioniq 9 har tre sätesrader och över 600 km räckvidd. Ioniq 9 lanseras i Sverige den 9 september och startpriset är 759 900 kronor.

ioniq 9 front angle scaled 1

Foto: Geir Gråbein Nordby

Hyundai Motor Norway presenterade igår sin hittills största satsning på elbilar för den norska pressen. Ioniq 9 är en gedigen och lyxig sjusitsig bil som kan skryta med både imponerande räckvidd och konkurrenskraftiga priser.

Med sina 5,06 meter i längd och 3,13 meter axelavstånd är detta en bil som verkligen utnyttjar fördelarna med elektrisk drivlina. Det plana golvet ger enormt benutrymme, och Hyundai har valt att erbjuda bilen med både sex och sju säten. Väljer du sexsits (Premium och uppåt) kan andra sätet vridas 180 grader, om du inte väljer automatiska säten.

Ioniq 9 har ungefär motsvarande mått som Tesla Model X, men har ännu bättre takhöjd.

ioniq 9 front angle
Ioniq 9 har fått Hyundais välkända Pixel-belysning, och du kan välja adaptiv styrning. Foto: Geir Gråbein Nordby

Räckvidd som imponerar

Alla varianter rymmer ett stort 110,3 kWh batteri, som ger upp till 620 kilometers räckvidd enligt WLTP-standarden. Det placerar Ioniq 9 helt i toppen bland elektriska SUV:ar och borde vara mer än tillräckligt för de flesta familjer. Att även Performance-versionen med fyrhjulsdrift uppges kunna hålla i 600 km är imponerande.

Läs också TEST: Kia EV9 Med sin hittills största och mest ambitiösa elbil utmanar Kia EV9 de etablerade premiummärkena i el-SUV-segmentet.

Snabbladdning uppges ta imponerande 24 minuter från 10 till 80 procent vid en 350 kW laddstation. Bilen använder samma 800-volts arkitektur som syskonmodellerna Ioniq 5 och 6, och förvärmning av batteriet säkerställer snabb och effektiv laddning även på kallare dagar.

Foto: Hyundai

Tre motoralternativ

Instegsmodellen har bakhjulsdrift och 218 hästkrafter, medan fyrhjulsdrivna Long Range-versionen har 313 hästkrafter. Toppmodellen Performance erbjuder hela 435 hästkrafter och ett vridmoment på 700 Nm, vilket ger 0-100 km/h på bara 5,2 sekunder. Denna version är endast tillgänglig med utrustningspaketet Calligraphy.

För den som behöver det kan Ioniq 9 dra upp till 2 500 kilo med fyrhjulsdrift – klassledande för elbilar. Bakhjulsdrift måste däremot nöja sig med 1 600 kilo, vilket också räcker för de flesta husvagnar.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Massor av teknik

Hyundai har packat in sin senaste teknik i Ioniq 9. Som första bil får den AI-assistent med stöd för naturligt språk, även om svenska ännu inte stöds. Men det kommer. Features on Demand låter dig köpa tilläggsfunktioner efter behov, inklusive virtuella motorljud för den som saknar bullret från en V8-motor.

Du kan välja digitala sidospeglar. Foto: Geir Gråbein Nordby

Särskilt intressant är den aktiva bullerdämpningen som ingår i Bose-ljudsystemet som följer med Premium-paketet och uppåt. Systemet använder motfas-teknik för att dämpa väg- och vindljud, en teknik vi känner från brusreducerande hörlurar. Detta ska ge en mycket tystgående upplevelse för alla i bilen.

Läs också TEST: Hyundai Ioniq 5 Ioniq 5 är en bil som många har väntat på. Och bilen gör ingen besviken.

Annan teknik du kan välja inkluderar digitala sidospeglar, medan hybrid digitala och vanliga backspeglar är standard för Premium-utförandet och uppåt. På Premium kan du välja motoriserat panoramatak med solceller, medan detta är standard på Calligraphy-nivån.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Smart interiör

Mittkonsolen, som har fått namnet Universal Island 2.0, kan skjutas 19 centimeter fram och tillbaka och har öppningar på båda sidor. Sex USB-C-portar på hela 100 W säkerställer att alla enheter, inklusive bärbara datorer, hålls laddade – Hyundai levererar till och med en 100 W USB-C-kabel med bilen.

För ökad komfort finns förvaringsutrymmen med UV-C-sterilisering för mobiltelefoner, klockor och andra småsaker, medan material som återvunnen plast understryker miljöprofilen. Sätena har däremot äkta läder, för den som inte väljer tyg. Detta har med slitstyrka att göra, men eftersom man uteslutande använder läder från slaktdjur kan man också argumentera för hållbarhet genom att utnyttja hela djuret.

Bagageutrymmet är på hela 908 liter bakom andra sätesraden, eller 338 liter med alla säten i bruk. Dessutom har bilen en frunk av acceptabel storlek, nämligen 88 liter för bakhjulsdrift och 52 liter för fyrhjulsdrift (som använder en del av utrymmet till den extra motorn fram).

Andra sätesraden kan vändas på sexsätesversionen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Priser och tillgänglighet

Nya Ioniq 9 lanseras i Sverige den 9 september med möjlighet till omgående leveranser, och priserna börjar på 759 900 kronor för Essential-varianten med bakhjulsdrift, medan Advanced med fyrhjulsdrift kostar 839 900 kronor. Toppmodellen Calligraphy kostar 874 900 kronor och Calligraphy med Performance-drivlina (435 hästkrafter och 0-100 km/h på 5,2 sekunder) kostar 20 000 mer, alltså 894 900 kronor.

Jämför vi med systermärket Kia och deras EV9 ligger Ioniq 9 faktiskt något lägre i pris, medan den kommande Volvo EX90 förväntas kosta betydligt mer.

– Vi är glada och stolta över att kunna presentera priserna för Ioniq 9 – med den här modellen tar vi Hyundai till en ny nivå av premium i Sverige. Det här är inte bara en av de största och mest avancerade SUV-modellerna som finns att köpa, utan också en av de mest attraktivt prissatta i sitt segment. Här får kunderna en verklig flaggskepps-SUV med utrymme och teknik som måste upplevas, säger Christoffer Wehlin, försäljningschef på Hyundai Motor Sweden.

Mer info: hyundai.com

Läs vidare
Exit mobile version