LG 55EA980W

TV-revolution!

LG:s OLED-TV tillhör en ny generation TV-apparater med revolutionerande bildkvalitet. Du kommer inte att tro dina ögon!
Ljud & Bild tycker
LG 55LA980W är beviset på att OLED-tekniken har en överlägsen bild. Kontrasten och dynamiken är bländande, färgerna är spektakulära och svärtan är lika kolsvart som den mörkaste natt. Helt enkelt den bästa TV-bilden vi har skådat!
Tyvärr är ljudet långtifrån lika potent som bilden, och den speciella välvda skärmen passar inte för väggmontering. Priset är dessutom astronomiskt – men precis som vanligt kostar det att vara först med banbrytande teknik …
Specifikationer
  • 55-tums OLED, 1920 x 1080
  • 5 HDMI, 3 USB
  • LG-smartportal
  • Magic Remote
  • Pris: 39 000 kr
forfatter

På många sätt och vis är OLED ”den heliga graal” för oss som är intresserade av bildkvalitet. Snart 10 år har gått sedan vi började prata om framtidens TV-teknik för första gången och sedan dess har vi ägnat åtskilliga spaltmeter åt att beskriva, spekulera kring och längta efter dagen den skulle bli verklighet. Nu är den äntligen här!

TV-apparatens tidsålder har haft flera milstolpar. Som när vi gick från svartvitt till färg, eller från tjocka bildrörsapparater till platta flatskärmar. Och inte minst övergången till knivskarp HDTV, som de flesta fortfarande har färskt i minnet, men redan tar för givet.

OLED-TV är definitivt en sådan milstolpe. En hypermodern bildteknik som ger bildkvaliteten ett markant lyft och som kombinerar de bästa egenskaperna från dagens LCD- och plasmateknik i en och samma TV. Ljusstyrka, kontrast, svärta, färger – allt blir bättre med OLED. Men inte nog med det. Eftersom OLED-panelen är tunnare och mer böjlig än andra typer av skärmar så innebär det att skärmen kan få nya former och utseenden. Vilket LG illustrerar med sin konkava skärm.

55EA980W
Vi fick nästan en chock när vi packade upp LG-TV:n, för även om vi räknade med en tunn TV så var den ännu tunnare än vi förväntade oss. Den frimärkstunna skärmen är bara 4 millimeter tjock och är som sagt välvd, med baksidan klädd i kolfiber. Den är också med god marginal den lättaste 55-tummaren vi har lyft upp på testbänken. Den enda som höjer vikten är den genomskinliga sockeln som känns en smula plastig. Sockeln är fastmonterad och gör tillsammans med den böjda formen att det inte går att hänga TV:n på väggen.

Vad är då tanken med en skärm som inte är platt? Jo, dels har det bildmässiga fördelar, i form av att ögonen får samma avstånd till hela skärmytan och att det begränsar ljusreflektioner till en viss grad. Och dels bidrar det till att göra den tunna skärmkonstruktionen lite starkare. Men allra mest handlar det nog om ett ”design statement”, ett sätt att skilja sig från mängden och visa vad som är möjligt med OLED.

Användning och finesser
Vi ska inte öda mycket spaltplats åt menyer och smartfinesser den här gången. LG har haft en positiv utveckling av användarvänlighet de senaste åren och har numera ett av de mest välgjorda menysystemen av alla dagens TV-leverantörer. Det är enkelt att hitta till de mest använda funktionerna. Vi som är lite mer vana användare retar oss däremot på att de inaktiva bildingångarna inte kan tas bort från listan – man måste fortfarande ”skrolla” sig genom hela listan för att komma till rätt HDMI-ingång, till exempel. Vi stötte också på lite trassel när vi skulle kopiera avancerade bildinställningar från en ingång till en annan. Bortsett från detta upplevde vi användarvänligheten som exemplarisk. 55EA980W är laddad med LG:s egen smartportal som har populära appar som Netflix och YouTube samt en egen webbläsare. Ingår gör också LG:s smarta Magic Remote-fjärrkontroll med muspekare som förenklar TV-skötseln betydligt. Ändå kan det vara praktiskt att ha den traditionella fjärren (som har fler snabbfunktioner) inom räckhåll.

Bildkvalitet
Det var med viss vördnad vi stoppade i första blu-ray-skivan i spelaren. Vår erfarenhet av OLED har hittills inskränkts till mässdemonstrationer där bildmaterialet av naturliga skäl varit handplockat för att imponera. Främst datoranimationer och andra specialgjorda filmer som alla har det gemensamt att de säger lite om faktiska prestanda. Vi såg därför fram emot att få titta på helt vanlig blu-ray på LG-skärmen! Men det ska också erkännas att jag var lite nervös, både å OLED-skärmens och mina egna vägnar – kunde det vara så att vi ”hajpat” OLED för mycket? Kanske att dagens LED-skärmar har kommit så långt att vanligt folk inte kommer att se någon skillnad, och framför allt inte kommer att vara villiga att betala extra för det?

Lyckligtvis behövde vi inte frukta något. LG-TV:n har nämligen en bildkvalitet som får ögonen att tåras på varje inbiten TV-entusiast. Låt oss börja med första intrycket: svärtan på den här TV:n är vida överlägset allt annat vi har testat, inklusive plasmareferenser som Pioneer Kuro PDP-5090 och Panasonic 60ZT60. På den här skärmen är svart fullständigt kolsvart, punkt slut! Och det har en oväntat stor inverkan på hur bilden upplevs.

Ta till exempel Star Trek: Into Darkness, där bilden växlar mellan beckmörka rymdscener och ljusstarka scener ombord på rymdskeppet Enterprise. Här får vanliga LED-skärmar problem direkt: även om svärtan kanske är fin i första scenen så blir det trubbel när bilden ändrar sig. Bakbelysningen hinner inte ställa om sig tillräckligt fort och kontrasten och svärtan blir lidande.

Det här problemet är på egen hand anledningen till att många filmälskare föredrar plasma. Men även de bästa plasmaskärmarna har problem med att skapa stabila nivåer kontrast och svärta eftersom de måste justera panelens spänning för att få tillräcklig ljusstyrka. Detta kan man visa på ett enkelt sätt genom att titta på en film i ”letterbox”-format och täcka för själva bilden. Då ser man att de svarta ”sorgbanden” varierar i ljusstyrka (ett fenomen som också kallas ”floating blacks”).

OLED-TV:n från LG har inga sådana problem. De mörka områdena i bilden är helt enkelt kolsvarta! ”Tomgångsljuset” som vi känner igen från plasmapanelerna är puts väck och samma sak med ljusläckaget vi vant oss vid från LCD-skärmarna. Där videosignalen säger till TV:n att ”här ska det vara mörkt” (100 % svart/ 0 IRE), är panelen fullständigt släckt, och du ser inte minsta lilla uns ljus.

Det är riktigt uppseendeväckande hur denna bottenlösa svärta påverkar bildupplevelsen i största allmänhet. Bilden får en enorm dynamik eftersom det är mycket större skillnad på mörker och ljus och mellan olika färgnyanser, än vad en vanlig TV förmår visa. Den stabila, gränslösa svärtan skapar en otroligt bra bakgrund till allt som händer på skärmen, oavsett om det är de mörka grottorna i ”Promotheus” eller bara en rymdskurk som har på sig mörka kläder.

Hur är det då med färgerna? I standardläget har LG löpt amok med kontrast och färgmättnad, och de är i starkaste laget även i ett starkt upplyst rum. Vi gillade det mer neutrala Cinema-filmläget mycket bättre. LG har som vanligt också stoppat i särskilda expertlägen där de som vill kan fintrimma i stort sett alla bildparametrar med hjälp av mätutrustning.

När det gäller antal färgnyanser begränsas OLED-skärmen av färgrymden i dagens blu-ray-standard (Rec 709) och därför är skillnaden mot plasma- och LED-skärmarna inte lika stor som i fallet med svärtan. Däremot kan man konstatera att de färger som finns är oerhört levande och gnistrande, och framför allt neutrala, i synnerhet efter kollegan Gorm Sörensen har svingat sin trollstav med ljusmätare och färgkalibrering.

Skarp – även i rörelser
De ultra-högupplösta 4K-skärmarna (3840 x 2160 pixlar) är på frammarsch i dessa dagar. LG:s OLED-TV får nöja sig med vanlig Full-HD (1920 x 1080). Är det dåligt? Inte alls. Eftersom OLED har en så stark kontrast utan ”blödningar” från ljust till svart, känns bilden otroligt skarp. Det lilla 55EA980W saknar i konturskärpa och detaljering jämfört med 4K-LED-LCD tar den igen så det räcker och blir över i andra bildparametrar. I synnerhet svärtan och synvinkeln är betydligt bättre än vad även de bästa LCD-skärmarna lyckas med.

LG-skärmen är också en mästare på att visa en skarp bild även när motivet rör på sig, vilket den restaurerade blu-ray-versionen av den norska animerade klassikern ”Flåklypa Grand Prix” är ett bra exempel på. OLED-panelen jobbar med en väsentligt högre uppdateringsfrekvens än vanliga plasma- och LCD-TV-apparater, och kan därför visa en otroligt skarp och sömlös bild utan hackningar. Vi upplevde en dubbel bonus eftersom 24 Hz blu-ray visades oerhört jämnt och filmlikt, samtidigt som interpolerade bildlägen med rörelsekompensation (även kallat ”såpopera”) såg mindre konstlade ut än vi är vana vid. LG-skärmen är ovanligt bra på att bevara skärpan i rörelser. Vi har noterat att vissa recensenter kritiserar 55EA980W för att ha dålig upplösning när bilden är i rörelse, men märkte inget av detta när vi testade. Tvärtom tyckte vi att det vilade ett stoiskt lugn och en fin kontroll över bildåtergivningen, med så lite felaktigheter att vi ibland glömde av att vi faktiskt tittade på TV …

Imponerande 3D
Naturligtvis var vi tvungna att testa hur OLED-bilden artade sig med 3D-glasögon på. Vi bytte därför till 3D-versionen av ovan nämnda Star Trek-film, Into Darkness. Och fick omedelbart en bekräftelse på att 3D kan förstärka inlevelsen och realismen flera snäpp, så länge bilkvaliteten är tillräckligt hög. Till 55EA980W ingår två specialdesignade 3D-glasögon från Alain Mikli, som definitivt ser mer påkostade ut än de vanliga plastbrillorna. Dessa polariserande 3D-glasögon ger en helt flimmerfri 3D-upplevelse. LG-skärmen har verkligen en enastående djupkänsla, inte bara på grund av den fina kontrasten, utan också tack vare den fina bildbehandlingen och panelens höga kvalitet. 3D-bilden är helgjuten, utan tecken på crosstalk eller störande brus. Däremot märker man, åtminstone till en början, att det saknas lite upplösning och detaljer. En full-HD-skärm med passiv 3D-teknik halverar ju som bekant den vertikala upplösningen (till 1920 x 540) och visar den för varje öga. Detta är inte lika påtagligt med OLED-tekniken på grund av den genomgående höga bildkvaliteten, men vi kan ändå inte låta bli att undra om inte Samsungs OLED-TV med aktiva 3D-glasögon kan ha en ännu något skarpare och mer detaljerad 3D-bild.

Ljudkvalitet
Den här TV:n har den högsta bildkvaliteten vi sett hittills. Dessvärre är ljudkvaliteten inte lika minnesvärd. En så smal form innebär naturligtvis att det inte finns plats för speciellt potenta högtalare, och ljudet från LG-skärmen känns både tunt och tamt i förhållande till den testosteronfyllda bilden. LG har däremot en annan OLED-modell med platt panel och en tavelram runt, som är särskilt avsedd för väggmontering. De som vill ha en allt-i-ett-lösning kan titta närmare på den. Annars bör man helt klart överväga att skaffa en separat ljudlimpa eller hemmabioanläggning.

Slutsats
Den är svindyr, den har ett speciellt böjt utseende och ljudkvaliteten är inte direkt våldsamt inspirerande. Fast den här gången gör det inget: LG 55EA980W har nämligen givit oss en försmak av vad som komma skall: en ny generation TV-apparater med en bildkvalitet som verkligen kan få oss att tappa andan! Vi har aldrig sett en grymmare bild någonsin – och det är från en TV som faktiskt går att köpa i butik. LG:s OLED får visserligen klara sig utan 4K-upplösning, men vi tvekar inte en sekund: Vi föredrar Full-HD-OLED före 4K-LCD när som helst!

Också i detta test:

Samsung UE55H6475

Stolpe ut

På papperet är Samsungs 6-serie en mycket välutrustad TV, men bildkvaliteten håller inte riktigt måttet den här gången.

Stilig smal design, bra användarvänlighet med ny pekfjärr och ett stort antal smartfinesser gör Samsung UE55H6475 till en prisvärd totallösning.
Färgåtergivningen ser surrealistisk ut i fotbollsläget. Bilden präglas dessutom av tämligen medelmåttig svärta och ojämn ljusfördelning som gör att filmer saknar djup.

Sony KDL-50W805BBN

Lyxbild till budgetpris

Sonys nya budgetmodell 50W805 har inte världens mest spännande utseende eller den tyngsta funktionslistan, men jösses en sådan bildkvalitet! Vi har knappt sett bättre för pengarna.

Sony 50W805 är en mellanstor skärm med utmärkta färger och en speciellt imponerande kontrast och svärta i både ljusa och mörka omgivningar. Designen är minimalistisk men ser långtifrån ”billig” ut. Ett mycket bra köp!
Ljudet är inget att skriva hem om och fjärrkontrollen har sett bättre dagar. TV:n är dessutom inte den bästa för väggmontering.

Sharp Aquos LC-70UQ10EN

Varken fågel eller fisk

Den här kolossen från Sharp är ingen vanlig HDTV, och ingen 4K-TV heller – snarare ett slags hybrid!

Hur skarp Sharp-skärmen än är så når den inte riktigt upp till de äkta 4K-modellerna när man tittar på 4K-material. Den stöder inte heller 4K-versionen av Netflix.
Tack vare sin stora skärmyta har LC-70UQ10EN en imponerande bild med skarpa detaljer och briljanta färger. Detta är ingen äkta 4K-TV, men tack vare avancerad skärmteknik lyckas den ändå förbättra bildkvaliteten från vanliga Full-HD-signaler.

Panasonic TX-L55AS750

TV för hela familjen

Panasonics nya L55AS750 har mycket att erbjuda familjer som gillar att titta på TV.

Genomgående bra bild med bred betraktningsvinkel, synnerligen bra anslutningar och användarvänlig skötsel gör Panasonic L55AS750 till en bra allround-TV.
Ljudet är inte speciellt kraftfullt och svärtan är (trots bra ljusfördelning) inte lika bra som i de allra bästa.

LG 55LB870

Fullträff

LG har givit sina 2014-modeller en komplett genomgång, med ny design, nytt gränssnitt och bättre bildbehandling. 55LB870 kan bli en svår motståndare i kampen om årets TV-pokal.

LG-skärmen har en övertygande bildkvalitet för både film och sport. Kontrast och svärta är helt i toppklassen och TV:n har mycket bra färgåtergivning och bra bildlägen, oavsett om du föredrar bilden neutral eller med lite starkare färger. Dessutom är smartfinesserna väl omhändertagna.
Trots separat ljudlimpa är ljudet inte speciellt kraftfullt.

Philips 55PUS7809/12

Budget-4K?

Philips vill också vara med på 4K-kapplöpningen och ställer upp med en ultraskarp TV till ett angenämt pris.

Philips 55PUS7809 ger 4K-bildkvalitet till ett inte alltför avskräckande pris, och den får vanliga HD-sändningar att se riktigt skarpa och stiliga ut.
Bristen på stöd för Netflix 4K begränsar tillgången på det högupplösta videoformatet.

Samsung UE55HU7505

Läcker och smäcker

Samsung satsar väldigt hårt på böjda skärmar i år, ändå är den kanske mest spännande modellen fortfarande platt.

UE55HU7505 är mycket välutrustad när det gäller smarta finesser och stöder den viktiga Netflix 4K-appen. Bildkvaliteten passar perfekt till högupplöst TV-underhållning, med strålande färgåtergivning och kontrast.
Ljudkvaliteten är förhållandevis tunn, både kommentatorer och publiksorl låter lite instängt.

Panasonic TX-65AX800E

Knivskarp bildmästare

I åratal var Panasonics plasmaskärmar berömda för sin överlägsna bildkvalitet. Med den här nya LCD-modellen hoppas Panasonic än en gång kunna roffa åt sig bildtrofén.

TX-65AX800E har en extremt fin bild som visar både HD och 4K från sin bästa sida. Skärpa och kontrast är suverän och färgåtergivningen påminner om de klassiska plasmaskärmarna.
4K-skärmen stöder inte Netflix. Ljudet är inte heller speciellt bra för att vara i den här prisklassen.

Sony KD-65X9005B

4K-kungen

För dig som vill ha en komplett toppklass-TV med gnistrande skarp bild och ett riktigt ljud, är Sonys 4K-toppmodell rätt väg att gå.

Sony-skärmen ger förstklassiga TV-upplevelser med en knivskarp bild och ett glasklart ljud. Bildkvaliteten är utmärkt oavsett om man tittar TV, Blu-ray eller Netflix i 4K.
Betraktningsvinkeln är ganska så snäv, bilden är mattare från sidan.

Sony Bravia KDL-60W855B

Hat trick

Stor och skarp bild, smarta finesser och bra ljud. Sonys prisvärda 60-tummare är en riktig vinnare!

Sony 60W855B har en ytterst övertygande bildkvalitet för både sport, film och andra TV-program. Skärpan och kontrasten är imponerande, med nästan bottenlös svärta. Ljudkvaliteten skiljer sig också från konkurrenterna, i positiv bemärkelse.
Sony-skärmens kilformade kabinett är onekligen lite mer klumpigt att titta på än de tunnaste skärmarna där ute. Smartfinesserna är inte heller lika omfattande som hos LG och Samsung.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.