Sony KDL-55HX955

Skarpladdad bildmästare

Sonys LED-toppmodell ser måhända inte lika imponerande ut som deras 4K-apparater, men inte långt därifrån. 55HX955 har helt enkelt en förträfflig bild!

Från att ha varit lite anonyma på TV-kartan de senaste åren har Sony verkligen gjort comeback i år. Först på CES-mässan i januari, med den OLED-utmanande Crystal LED-tekniken (som vi inte hört mycket av sedan dess), och sedan med den gedigna 84-tums LED-TV:n med 4K-upplösning.

Sony har gjort ett stort nummer av 4K (även kallat Ultra HD), som de anser representerar nästa generations TV-teknik. Ljud & Bild fick uppleva Sonys 84X9004 på nära håll bakom lyckta dörrar under IFA-mässan i Berlin tidigare i år, och det är ingen tvekan om att tekniken är imponerande – fast alldeles för dyr för vanligt folk i dagsläget.

Men vänta, det finns hopp! Längst in i hörnet, bredvid den superskarpa 84-tummaren stod det också en (jämförelsevis) liten 55-tummare och sken i kapp med 4K-bjässen. Och det förbluffande var att bildkvaliteten – bortsett från formatet – var minst lika överväldigande.

55HX955 framstod på många sätt som en miniatyr av 84X9005, med minst lika imponerande kontrast och färger. Även om den får nöja sig med lägre upplösning är pixeltätheten och därmed också skärpan ungefär densamma. Så länge du inte behöver en bild som täcker hela väggen har alltså de traditionella Full HD-skärmarna fortfarande mycket att erbjuda.

KDL-55HX955
Om vi bortser från 4K-skärmen för strax under 200 000 kronor är HX955 definitivt Sonys toppserie, åtminstone den vi vanliga dödliga kan har råd med. Den finns i 55- och 65-tumsversion, båda med en stilren, minimalistisk design, en smal ram och heltäckande glasfront. Skärmen vilar på en gedigen fot som har ett lite mer exklusivt utförande än i de billigare 7- och 8-serierna från Sony. Allt som allt måste vi säga att TV:n ger ett stabilt kvalitetsintryck.

Glaset är av typen ”gorilla-glas”, en oerhört stark och reptålig glasbeläggning som även sitter på iPhone och iPad. Glaset ska inte bara göra TV-skärmen motståndskraftig mot flaxande Wii-kontroller och andra hotande föremål, utan också kontrollera in- och utsläpp av ljus.

Bildkvalitet
4K-TV:n får nöja sig med kant-LED medan 55HX955 har Sonys allra mest sofistikerade bakbelysning, en teknik som skulle bli alldeles för dyr och komplicerad att förverkliga i en 84-tummare. Tillsammans med X-Reality Pro-bildbehandlingen bådar bakljuset gott för kontrastrika och färgsprakande bilder.

Jag börjar den här beskrivningen med att erkänna att jag personligen aldrig har varit särskilt förtjust i LED-LCD. Jag har alltid varit en plasmaanhängare och uppskattat den fina ljuskontroll plasmaskärmarna har, särskilt när man tittar på film i dämpat ljus. I år har skillnaderna mellan plasma och LED däremot blivit betydligt mindre, och jag blir riktigt imponerad av bildkvaliteten Sony har lyckats få till i 55HX955.

LED-bakbelysningen gör att TV:n kan tända och släcka individuella områden av skärmen samtidigt, och på så sätt få en mycket högre kontrast. Detta är i sig inget nytt, men i år tycks det ha skett en dramatisk förbättring när det gäller hur exakt ljuset fördelas.

Vi har inte lyckats få reda på hur många lysdioder eller grupper (”LED-kluster”) Sony har på baksidan av skärmen, men vi kan bekräfta att allt fungerar väldigt bra. Bakljuset dirigeras både snabbt och exakt. Medan tidigare generationer bak-LED hade en viss fördröjning som orsakade en viss eftersläpning i ljuset, arbetar Sony-skärmen så snabbt att det knappt är märkbart. Även små föremål kan skina blänkande vitt utan att det uppstår några störande gloria-effekter eller ljusläckage i bakgrunden. Det är inte riktigt på samma nivå som en plasma- eller OLED-TV, men ändå det bästa vi sett hittills från en LED-baserad TV. Här går det utmärkt att titta på en mörk film eller TV-serie utan att tänka på bakbelysningen som jobbar i bakgrunden.

Sony-skärmen har dessutom en av de bästa bildbehandlingarna jag har sett. Den lyckas med konststycket att ta bort brus och bevara skärpan på samma gång, på ett sätt som är helt klart är extraordinärt. Till och med komprimerade TV-sändningar från min PVR-box ser otroligt skarpa och ”rena” ut, utan den typiska hinna av brus som många TV-apparater med övernitisk bildbehandling har en tendens att lägga på. 55HX955 kan dessutom skryta med väldigt mjuka och jämna rörelser utan uppbrytningar eller skuggeffekter runt föremål.

TV:n vi hade på besök var ett tidigt testexemplar som åkte på snabbturné i Norden och levererades utan 3D-glasögon, så vi kunde tyvärr inte bedöma den tredimensionella bilden. Förra generationen Sony-skärmar var dock bland de bästa av alla med aktiva 3D-glasögon och hade låg nivå crosstalk, så det finns all anledning att förvänta att även 55HX955 har en 3D-bild som kan mäta sig med de bästa.

Ljudkvalitet
Den gigantiska 84-tummaren har kraftfulla sidomonterade påhängshögtalare med tio element vardera men 55HX955 får nöja sig med ett lite enklare ljudsystem. Röståtergivningen är fyllig och välnyanserad, så att nyheter och pratprogram fungerar utmärkt. Det finns också tillräckligt med bas och fyllighet för att få en användbar känsla av TV-serier och musikvideor. Fast med en bild av den här kalibern skulle vi nästan kalla det för helgerån att inte komplettera med en lika bra stereo- eller hemmabioanläggning.

Slutsats
Detta test bygger på intryck av ett tidigt testexemplar av Sony KDL-55HX955 så vi har därför inte testat alla moment lika ingående. Säkert är dock att 55HX955 kan skryta med en bild som tillhör de bästa vi har sett på en standard-LED-skärm, med förbluffande bra kontrast och skärpa. 55HX955 seglar därmed upp som en högintressant TV för alla som är intresserad av bildkvalitet.

Bland Sonys appar hittar man YouTube, Google Chrome och Live TV.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.