Panasonic har en rik tradition när det gäller TV-utveckling. Mycket har hänt sedan plasmaskärmarnas glansdagar, men den japanska tillverkaren har fortfarande en bra rykte bland dem som värdesätter toppkvalitet och prestanda. Flaggskeppsmodellen Z95B tillhör den yppersta highend-klassen av OLED-skärmar: den tar över från förra årets modell Z95A, som fortfarande är en av de bästa från 2024.
Panasonic är kända för att lägga ner stora resurser på bildbehandling. Panasonics OLED-skärmar används ofta av utvalda filmstudior under efterproduktionen, sida vid sida med professionella studiomonitorer – och i år har de återigen slagit sig ihop med Hollywood-koloristen Stefan Sonnenfeld för att utveckla ett filmläge med helt korrekt färgpalett. Och på ljudsidan har Panasonic – traditionsenligt – fått hjälp av systerföretaget Technics som har utvecklat ett toppmodernt högtalarsystem med Dolby Atmos-surroundljud.
Panasonic Z95B
Mycket har hänt sedan förra sist – det märks redan när vi packar upp 2025-modellen. Panasonic har haft en ganska klumpig och ”industriell” design i flera generationer, men till Z95B har de valt en mer avrundad design där de många högtalarna är klädda i snyggt tyg.
Precis som Philips TV finns Panasonic Z95B i skärmstorlekarna 55, 65 och 77 tum, vi har testat 65-tumsmodellen 65Z95B. Man får dock vara beredd på att ”hosta upp” en del slantar för att få finsakerna. Z95B kostar runt 45 000 kr (riktpris) för en 65-tummare, vilket är betydligt mer än många av konkurrenterna, även i highend-klassen.
Användning och finesser
Panasonic hade länge sitt eget operativsystem, men på senare tid har de vänt sig till jätten Amazon och deras gränssnitt Fire TV. Den här plattformen är inte lika etablerad som Android och Google TV i Norden, men den ger oss en överskådlig huvudmeny och enkel åtkomst till de viktigaste apparna – med ett par undantag. Bland annat kan man sakna vissa lokala streamingtjänster från de nordiska bolagen.
Detta är förmodligen ett mindre problem för många av Panasonics trogna fans, som ofta har en separat videokälla eller tre, men det är ändå värt att nämna. TV:ns användargränssnitt och app-plattform blir som bekant allt viktigare i takt med att vi konsumerar mer och mer innehåll via streamingtjänster.
Allt färre tittar på traditionell linjär TV via en separat box, så TV:n måste också kunna hantera innehåll från de olika streamingtjänsterna och presentera det i rätt format och kvalitet. På det här området upplevde vi ibland vissa ojämnheter med Fire TV-plattformen, som inte alltid fungerade lika smidigt som Google TV. Så ur ett användarperspektiv måste vi säga att Philips en fördel.
Bildkvalitet
Panasonic tillverkar inte sina egna skärmpaneler, men är duktiga på att skaffa fram rätt komponenter och anpassa dem för att få alla prestanda de vill ha. På Z95B använder de – precis som Philips – den helt nya ”RGB Tandem Layer”-panelen som vi känner igen från LG OLED G5. Det har lett till betydande förbättringar för både ljusstyrka och färger.
Panasonic har naturligtvis gjort sina egna ”dirty tricks” för att pressa ut ännu högre prestanda: En av nyheterna i Z95B är kylsystemet ThermalFlow, som ger bättre ventilation och håller temperaturen på panelen under kontroll. På så sätt kan Z95B leverera konsekvent hög ljusstyrka även när går extra hett till med HDR-effekter på skärmen.
På samma gång styr en dedikerad videoprocessor (HCX Pro AI MkII) all bildbehandling. Men den stora frågan är förstås slutresultatet, och här tog det inte lång tid innan man kunde se att Panasonic – som förväntat – har lyckats utmärkt med sitt recept!
Rent mätmässigt klarar sig Panasonic-skärmen lika bra som en professionell studiomonitor. Gråskala- och färgmätningar är absolut exemplariska i både SDR- och HDR-läge, och faktiskt ett snäpp bättre än Philips OLED+910 på vissa områden.
Philips-rivalen är redan ganska imponerande men Panasonic kommer ännu närmare referensnivån, särskilt i HDR-läge där den levererar en helt korrekt gråskala och färgbalans (under deltaE 1.0 i båda fallen). Ljusstyrkan är däremot inte särskilt mycket starkare – fortfarande runt 2 200–2 300 nits som mest. Panasonic-skärmen visar sig dock ha en mycket bra ”tone mapping” där den anpassar sig för att återge rätt ljusnivåer i HDR-material, utan att rulla av i toppen.
När vi tittar på skärmarna med blotta ögat så är det definitivt inte ”som natt och dag”. Både Philips och Panasonic har en kristallklar och kontrastrik bild, precis som vi förväntar oss av de bästa OLED-skärmarna. Panasonic Z95B lyckas dock bättre med att återge de små och fina detaljerna, med ännu mer naturlig färgbalans utan schatteringar och en något bättre skärpa. Den har också lite mer ”punch” och nyanser i HDR-effekterna när vi använder skärmarna i det mest neutrala Filmmaker-läget. Skillnaden är inte stor, men tillräckligt för att purister fortfarande ska föredra Panasonic.
Ljudkvalitet
För en flaggskeppsmodell som Z95B räcker det inte med toppenbild, den måste också leverera det där lilla extra i ljudet. För den biten har Panasonic fått hjälp av Technics ljuddivision, som har utvecklat det så kallade 360° Soundscape Pro-ljudsystemet speciellt för Z95B.
Technics-systemet är försett med 7.1 högtalarkanaler (vänster/höger front, center, topp- och sidokanaler samt en subwoofer på baksidan) och sammanlagt 170 watt uteffekt. Det är dubbelt så många högtalarkanaler och watt som hos Philips och det gör förstås en hörbar skillnad.
Z95B skickar ljudet mot både tak och sidoväggar, förutom rakt fram mot lyssnaren, och ger en mycket bred, luftig och omslutande ljudkaraktär med tydligt tal. Och vilken bas! Panasonic levererar kraftfull och mullrande djupbas som ger ett saftigt tryck i både musik och ljudeffekter. Du har knappast hört något liknande från en TV förut.
Högtalarna gör också att TV:n är betydligt tjockare än vanliga OLED-modeller. På den positiva sidan klarar du dig förmodligen fint utan externa högtalare!
