8 zoom-resekameror

Bästa semesterkamerorna

Här är kamerorna som filmar i HD-upplösning och som slinker ner i fickan fast de har fantastisk zoom.

Hur många bra bilder man får med sig hem från semestern beror i många fall inte på hur bra kamera man packade ner. Det beror på om man orkade ta med sig kameran överallt man gick. Hur bra foton man än får med en systemkamera så är det bara att inse att det är bökigt att släpa på en sådan. Speciellt på badsemestern när man försöker att ha så lite kläder och packning som möjligt. Där kommer istället den lilla kompaktkameran till sin rätt.

Men kraven på kamerorna ökar för vart år och idag vill vi inte kompromissa allt för mycket med bildkvalitet eller funktioner bara för att kameran är liten. Och liksom man tidigare ville ha fler och fler megapixlar är det nu mer och mer zoom som står på önskelistan. Det var inte länge sedan åtta gånger zoom ansågs mycket, men nu vill kunderna ha ännu mer. I det här testet har vi därför satt upp det tuffa kravet tio gångers zoom.

Man ska dock vara medveten om att man måste göra vissa kompromisser med en sådan optik i en kompaktkamera. Optiken sticker ut en aning så även om formatet i teorin är fickvänligt så kan de gärna fastna när man knölar ner dem i framfickan. De är inte heller riktigt så lätta som de ultrakompakta kamerorna. Men framför allt så ger en liten bildsensor och en lång zoom resultatet att man tappar i ljusstyrka.

Många av kamerorna i testet har avancerad automatik som ofta fungerar riktigt bra. Då pratar vi inte om det vanliga autoläget utan om automatiska scenlägen. Vill du bara knäppa av en bild på något kul på semestern och inte hinner fundera över vilket av de 20 scenlägena som är det rätta, låt kameran välja åt dig. Och framför allt, ta med dig kameran överallt. Det finns ingen bild man ångrar så mycket som den man aldrig tog.

Testkriterier
Vi bad tillverkarna om en bra kamera för semestern. Kravet var att den lätt skulle gå ner i fickan. Trots det ville vi att den skulle ha minst 10x zoom. Dessutom skulle den kunna filma i HD-upplösning.

Pentax hade ingen aktuell modell, Fujifilm kunde tyvärr inte få fram något exemplar i tid och Olympus hann inte i tid till tryck så där kompletterar vi testet på webben.

Kamerorna testades delvis i studiomiljö under dagsljuslampor där vi använde gråkort och X-rites färgkartor för att bedöma vitbalans och färgåtergivning. Vi använde också rutor och mönster för att bedöma förvrängning och skärpa. Dessutom plåtade vi ett antal motiv utomhus där vi bedömde fokus, snabbhet, närgräns och dynamiskt omfång. Under hela processen antecknade vi hur kameran var att arbeta med. Allt från uppstartstid till att justera inställningar och menyhantering. Slutligen granskades bilderna på kalibrerad skärm och betygsattes. I detta test har vi lagt mer vikt än vanligt på hantering eftersom det är ett test av resekameror. I slutbetyget gjorde vi en helhetsbedömning och vägde in priset.

Produkter i testet

Olympus VR-320

Billig och enkel